دوست نداریم اسامی را اعلام کنیم ولی اگر لازم شد مجبوریم/خوب شد چینی‌ها رفتند

رئیس بنیاد مستضعفان درباره اینکه چگونه می‌خواهید اموالی که از بنیاد در اختیار افراد خاص و صاحب قدرت قرار گرفته را پس بگیرید، گفت: اگر کسی آن‌ها را تصرف کرده باشد در ابتدا می‌خواهیم که با زبان خوش بیایند و آن‌ها را پس بدهند در غیر این صورت علی‌رغم میل باطنی چاره‌ای جز اعلام اسامی آن‌ها نداریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید پرویز فتاح در برنامه شنبه شب «نگاه یک» با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و عظمت حضور مردم در تشییع پیکر این شهید بزرگوار گفت: عظمت حضور مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی به دلیل نفس زکیه او بود و خداوند محبت او را در دل مردم انداخت و همه شاهد بودیم حتی آن‌هایی که بعضا با نظام زاویه داشتند و یا خارج نشین بودند هم از شهید سلیمانی به عنوان یک میهن پرست به نیکی یاد کردند.


رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به سفر مشترکش با سردار سلیمانی به سوریه و احترام خاصی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای سردار سلیمانی داشت، خاطره‌ای از سفر به عراق دوران وزارتش را ذکر کرد و گفت: در دوره‌ای که وزیر بودم سفری به عراق داشتم و آن زمان جلال طالبانی رئیس جمهور عراق بود؛ ما خصوصی دیداری داشتیم؛ در حین گفتگو، آقای طالبانی به من گفت، «مدتی پیش در همین جا میزبان آقای سلیمانی بودم؛ در حین گفتگو با سردار سلیمانی، منشی من پیام داد که رئیس جمهور (سابق) امریکا، پشت خط است؛» آقای طالبانی به من گفتند «وقتی با رئیس جمهور (سابق) آمریکا صحبت کردم به او گفتم که می‌دانید چه کسی روبروی من است؛ ژنرال قاسم سلیمانی؛» آقای طالبانی گفت، «وقتی من این را گفتم، (رئیس جمهور آمریکا) گفت: جدی می‌گویی؟! وطوری این جمله را گفت که من احساس کردم که از ابهت سلیمانی، او (رئیس جمهور آمریکا) ایستاد.»


فتاح با اشاره به دستور ترامپ برای ترور سردار سلیمانی گفت: شهید سلیمانی گفته بود که من یقین دارم به دست شقی‌ترین مردم شهید می‌شوم و همین هم شد.

شهید سلیمانی گفته بود که من یقین دارم به دست شقی‌ترین مردم شهید می‌شوم و همین هم شد


وی با بیان اینکه مردم وفاداری خود را به شهید سلیمانی نشان دادند، گفت: با شهادت سردار سلیمانی وحدت ملی ما قوی‌تر شد و سطح مقاومت منطقه بالاتر رفت و گرچه ما انسان بزرگی از دست دادیم، ولی راه مقاومت جدی‌تر پیموده خواهد شد.


رئیس بنیاد مستضعفان، حمله سپاه پاسداران به عین الاسد را در تاریخ بی نظیر خواند و افزود: این پاسخ، عزت و اقتدار ما را بالا برد و دشمنان عقب نشینی کردند.


فتاح با اشاره به ماجرای سقوط هواپیما، آن را حادثه‌ای تلخ و یک امتحان الهی بسیار سخت توصیف کرد که همه ایران را متاثر و غمگین کرد.


وی ادامه داد: ما همه داغدار شدیم و بعید هم نیست دست خائن آن‌ها نیز دربعضی زوایای این قضیه دخیل بوده باشد، چون آن شب ایران از نظر نظامی برای حمله متقابل آماده باش بود و باید به خانواده‌های این عزیزان تسلیت بگوییم.

ما همه داغدار شدیم و بعید هم نیست دست خائن آن‌ها نیز دربعضی زوایای این قضیه دخیل بوده باشد، چون آن شب ایران از نظر نظامی برای حمله متقابل آماده باش بود و باید به خانواده‌های این عزیزان تسلیت بگوییم


با همه توان درخدمت مردم سیل زده هستیم


رئیس بنیاد مستضعفان درخصوص ماجرای سیل سیستان و بلوچستان و اقدامات این بنیاد نیز گفت: وسعت سیل اخیر تا شرق هرمزگان و جنوب کرمان و جاسک هم رسید، ولی بیشترین تخریب در استان سیستان و بلوچستان بود؛ من هم در همان روز اول با استاندار صحبت کردم و با توجه به نزدیکی محل دپوی آب معدنی ما، ۳۰۰ هزار بطری آب از کرمان و مشهد به این مناطق اعزام کردیم و اعلام کردیم با توجه به ضروی بودن دسترسی مردم مناطق سیل زده به آب آشامیدنی سالم، تمام آب مصرفی این مناطق را تامین می‌کنیم.


فتاح ادامه داد: علاوه بر این، ۵ هزار بسته مواد غذایی و امدادی و همچنین ۵ هزار تخته پتو نیز به مناطق سیل زده اعزام کردیم و بنده نیز اعلام کردم تمام سیمان مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل زده در استان هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را به صورت رایگان تامین خواهیم کرد.


وی در ادامه افزود: این سیمان در محل تحویل خواهد شد و در صورتیکه برای ساخت و ساز هم نیاز به کمک ما باشد، امکانات خودمان را بسیج خواهیم کرد و بنیاد مستضعفان با همه توان در خدمت مردم عزیز و وفادار سیستان و بلوچستان است.


تشکیل بنیاد مستضعفان برای حفظ و مدیریت اموال و املاک رها شده رژیم سابق بود


وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری این برنامه در تشریح وظایف بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان همزاد انقلاب اسلامی است و بنیاد مستضعفان یک یا دو هفته بعد از پیروزی انقلاب با دستور شخص حضرت امام متولد شد؛ وقتی نظام شاهنشاهی سرنگون شد، اموال وابستگان دربار که برای بیت المال بود و به زور به چنگ آورده بودند، باید در یک جایی متمرکز می‌شد.


فتاح ادامه داد: برای حفظ، مدیریت و اداره کارخانجات و اموال و املاک رها شده رژیم سابق با حکم دادگاه انقلاب و حکم قضائی در اختیار بنیاد قرار گرفت.


رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب تا امروز بخش عمده‌ای از کارخانجات و اموال و املاک، واگذار شده است گفت: این اموال و املاک یا از طریق مزایده، یا از طریق بورس و یا به روش‌های مختلف به مردم واگذار شده، ولی هنوز بخشی از آن در تملک بنیاد مستضعفان قرار دارد و بنیاد وظیفه نگهداری، بازسازی و تولید در آن‌ها را به عهده دارد و البته ما در نظر داریم که از بخش‌هایی از این فعالیت‌ها خارج شویم چراکه مردم می‌توانند آن‌ها را اداره کنند.


وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان امروز، نسبت به بنیاد در ۳۰ یا ۴۰ سال پیش بسیار متفاوت است؛ مثلا ما امروز حدود ۵ تا ۶ هزار مگاوات نیروگاه داریم؛ درحالی که هیچ نیروگاهی از رژیم سابق به ارث برده نشده بود و همه این‌ها ایجادی است؛ یعنی بخشی از اموال قبلی که فروخته شد، تبدیل به اموال مولد جدید شده است. یا مثلا بنیاد مستضعفان کارخانه فولادی را از رژیم قبل به ارث نبرد، ولی امروز ۱۰ درصد فولاد کشور را بنیاد مستضعفان تولید می‌کند.


سهم بنیاد مستضعفان در اقتصاد کشور کمتر از یک درصد «جی دی پی» است

فتاح در خصوص شائبه سهم بالای بنیاد مستضعفان و برخی نهاد‌های حاکمیتی در اقتصاد کشور، با رد این اظهارات گفت: آمار و ارقام این را نشان نمی‌دهد و واقعا در این موارد اغراق می‌شود چراکه جمع این چند نهاد، روی هم عدد بسیار پایینی از جی دی پی را تشکیل می‌دهد.


رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: بگذارید مثالی بزنم تا موضوع روشن شود؛ ما امسال اگر با همه توانمان کار کنیم طبق برنامه، رکورد فروش ۳۵ هزار میلیارد تومانی خواهیم داشت و در ۱۰ ماه هم به این برنامه نزدیک هستیم؛ حالا شما اگر این رقم را با بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده که ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان است مقایسه کنیم، می‌شود ۱.۷ درصد؛ حالا اگر این درآمد ۳۵ هزار میلیاردی را با جی دی پی بسنجیم، سهم ما زیر یک درصد خواهد بود.


وی تاکید کرد: متاسفانه عمدتا این اظهارات از سوی کسانی مطرح می‌شود که عمدتا از بی اطلاعی گویندگان ناشی می‌شود.


برآورد فتاح از سود ۷ هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در سال جاری/ نه معوقه مالیاتی داریم نه معافیت/ مالیات ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بنیاد در بودجه ۹۸

فتاح در ادامه در خصوص سود بنیاد مستضعفان نیز گفت: اگر برنامه ریزی ما برای فروش ۳۵ هزار میلیارد تومانی بنیاد در سال جاری محقق شود برآوردمان این است که ۲۰ درصد این رقم، سود ما و سهم شرکا خواهد بود که حدود ۷ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته این رقم، برآورد ما است قبل از پرداخت مالیات


رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر پرداخت مالیات از سوی بنیاد مستضعفان گفت: ما در حال حاضر ۱۶۹ شرکت فعال در بنیاد مستضعفان داریم که ثبت شده هستند و طبق قانون تجارت عمل می‌کنند و حتما باید مالیات بدهند.


وی افزود: برای سال ۹۷، بنیاد مستضعفان ۶۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده که در صورت تسویه کامل، این رقم احتمالاً به ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم می‌رسد و آقای نوبخت هم اعلام کردند که بنیاد مستضعفان و نهاد‌ها هم مالیات پرداخت می‌کنند و در بودجه ۹۸ هم برای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی ۱۶۰۰ میلیارد تومان مالیات درنظر گرفته اند.


به گفته فتاح، بنیاد مستضعفان به هیچ وجه بدهی مالیاتی ندارد و معافیت مالیاتی ندارد و سازمان مالیاتی هم گواه این مدعا است.


درآمد بنیاد کجا خرج می‌شود؟ / روایت فتاح از چرایی تحمیل فقر به کارمندان


فتاح در پاسخ به این سوال که سود ۷ هزار میلیاردتومانی بنیاد مستضعفان کجا خرج می‌شود گفت: از این رقم حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای مالیات پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد نیز برای سرمایه گذاری مجدد شده و صرف نوسازی و بازسازی می‌شود که اشتغال ایجاد می‌کند؛ در واقع ۳۰۰۰ میلیارد تومان می‌ماند که صرف محرومیت زدایی می‌شود.

سود ۷ هزار میلیاردتومانی بنیاد مستضعفان کجا خرج می‌شود؟


وی با بیان اینکه اگر این نهاد‌ها نبودند و این خدمات داده نمی‌شد، صورت مساله فقر جور دیگری بود تاکید کرد: آنچه محرومیت ایجاد می‌کند و فقر را تولید می‌کند، اقتصاد مریض ما است که یکباره نرخ ارز چند برابر می‌شود و به یکباره فقر را به قشر کارمند هم تحمیل می‌کند.

آنچه محرومیت ایجاد می‌کند و فقر را تولید می‌کند، اقتصاد مریض ما است که یکباره نرخ ارز چند برابر می‌شود و به یکباره فقر را به قشر کارمند هم تحمیل می‌کند


رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: قطعا اقدامات انجام شده برای رفع فقر موثر است، ولی ناکافی است و نظام برای اینکه حریف دشمن سرسخت فقر شود بایستی بیشتر به مساله محرومیت زدایی توجه کند.


به گفته فتاح، وظیفه ذاتی بنیاد مستضعفان رسیدگی به مستضعفان است، ولی اینکه همه این مسئولیت به گردن ما باشد اینچنین نیست و مجموعه دولت هم مسئولیت و هم ردیف بودجه دارد و البته اگر این اقدامات نبود، وضعیت به مراتب بدتر بود.


تمام خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر تا پایان سال ۹۹ خانه دار می‌شوند/ واگذاری ۶۰۰ هزار تن سیمان رایگان برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله


وی بنیاد مستضعفان را دارای ۲ بال دانست و افزود: بنیاد مستضعفان دارای ۲ بال است؛ ۱۶۹ شرکت، بال اقتصادی آن هستند و بنیاد علوی بال محرومیت زدایی آن؛ البته بنیاد علوی نباید کاری مثل کمیته امداد کار کند بلکه باید مثل پروژه قلعه گنج اقدامات محرومیت زدایی کند و کمک کند تا مردم این مناطق روی پای خودشان بایستند و اشتغال زایی کند.


فتاح با بیان برخی اقدامات بنیاد علوی، به ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر اشاره کرد و گفت: ما طبق قرارداد با بهزیستی، ۱۴ هزار مسکن با مشارکت بهزیستی برای خانواده‌های دارای دو معلول و بالاتر احداث می‌کنیم و انشالله تا پایان سال بعد این پروژه به اتمام می‌رسد و مشکل تمام خانواده‌های دارای دو معلول و بالاتر حل می‌شود.

۶۰۰ هزار تن سیمان رایگان برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله از سوی بنیاد مستضعفان واگذار شده و تمام سود بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی هزینه خواهد شد


به گفته فتاح ۶۰۰ هزار تن سیمان رایگان برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله از سوی بنیاد مستضعفان واگذار شده و تمام سود بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی هزینه خواهد شد.


واگذاری ۷۰۰۰ سند علوی در دهه فجر/ یک دلار هم ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفتیم


رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه این برنامه با اشاره به واگذاری اسناد زمین‌های مصادره شده توسط خاندان پهلوی به مالکان اصلی آن گفت: تا امروز بیش از ۸۵ هزار فقره از این اسناد در قالب اسناد علوی به صورت رایگان به روستائیان واگذار شده است تا مالکان آن‌ها بتوانند بر روی آن‌ها کار کنند و از سند آن برای وثائق بانکی استفاده کنند و در دهه فجر ۷۰۰۰ سند دیگر را واگذار می‌کنیم که مجموعا ۹۲ هزار سند می‌شود.


وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط بنیاد مستضعفان گفت: با اطمینان می‌گویم مجموعه بنیاد مستضعفان ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفته است؛ البته اگر به ۳ سال قبل برگردیم، ما برای احداث کارخانه فولاد ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتیم و معادل ریالی آن را هم برگرداندیم، ولی در سال ۹۷ که ارز به بیش از ۱۳-۱۴ هزار تومان رسید و عده‌ای رفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و کالایی که آوردند را به نرخ آزاد فروختند، اصلا بنیاد از این روش، حتی یک دلار هم استفاده نکرده است.

با اطمینان می‌گویم مجموعه بنیاد مستضعفان ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفته است


فتاح با بیان اینکه ما مراقب هستیم فعالیتمان اخلالی در نظام اقتصادی ایجاد نکند افزود: بنیاد مستضعفان هم از سوی سازمان بازرسی کل کشور، که بر نهاد‌های دولتی که بودجه دولتی می‌گیرند ناظر است، مورد نظارت قرار می‌گیرد، هم شرکت مفید راهبر و هم حراست و اطلاعات بر مجامع و صورت حساب‌های ما نظارت دارند و ما نیز به هرجایی که در نظام لازم باشد پاسخگو هستیم.

به گفته وی بنیاد مستضعفان باید بیش از این به مردم پاسخگو باشد و شفافیت داشته باشد.


افزایش ۳۰ درصدی سود بنیاد مستضعفان در سال ۹۸


وی درخصوص شرکت‌های سود ده و ضررده بنیاد مستضعفان نیز گفت: ۳۳ شرکت از شرکت‌های بنیاد مستضعفان در سال گذشته ضررده بودند که این وضعیت به دلیل نوسانات اقتصادی کشور بود، ولی در مجموع خوشبختانه، بنیاد مستضعفان به دلیل سبد وسیع فعالیتش، حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان سوددهی داشت. البته امسال بسیاری از آن شرکت‌ها از ضرردهی خارج شده اند و امسال درآمد ما نسبت به سال قبل، ۳۰ درصد بالا می‌رود.


رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه این بنیاد به هیچ وجه رقابتی با بخش خصوصی ندارد گفت: بنیاد مستضعفان از ابتدای انقلاب تاکنون سیر چابک سازی داشته است؛ یعنی زمان آقای رفیقدوست تعداد شرکت‌های بنیاد مستضعفان حدود ۷۰۰ شرکت بود، در دوره آقای فروزنده ۴۰۰ شرکت و در دوره آقای سعیدی کیا ۲۵۰ شرکت شد و حالا این تعداد به ۱۶۹ شرکت رسیده است؛ یعنی شرکت‌های بنیاد یا ادغام، یا منحل و یا در بورس عرضه می‌شوند؛ البته باید مراقبت کنیم که واگذاری‌ها نحوه درستی داشته باشند و نباید اشتباهی که در برخی خصوصی سازی‌ها رخ داد تکرار شود.
به گفته فتاح، ۳۱ شرکت تا امروز در بورس عرضه شده و ۱۰ شرکت نیز به زودی در بورس عرضه خواهند شد و این یعنی سهیم شدن مردم در سود این شرکت‌ها و شفاف سازی فعالیت آنها.


وی ادامه داد: ۱۰ درصد جنرال مکانیک را ۳ ماه پیش واگذار کردیم که ۶۵۰ هزار نفر از مردم سهام آن را خریداری کردند و ما سهم ۲۰ تا ۸۰ درصدی را در شرکت‌های بورسی خودمان داریم و این سهم را مرتب کاهش خواهیم داد و تعداد شرکت‌های ما از این به بعد حتما کاهشی خواهد بود.


فتاح گفت:سازمان بورس و فرابورس کشور کاملا از عملکرد شرکت‌های بورسی بنیاد مستضعفان رضایت دارند.


روایت فتاح از چرایی طولانی شدن ۲۳ ساله پروژه آزادراه تهران شمال/ فتاح: خوب شد چینی‌ها رفتند


وی با اشاره به مشارکت شرکت‌های خصوصی در ساخت پروژه بزرگ آزادراه تهران شمال گفت: در آزادراه تهران شمال، ۱۷ شرکت کار کردند و تنها ۲ شرکت، جزو شرکت‌های بنیادی بودند و تمامی مشاوران این پروژه غیربنیادی بودند؛ یعنی شرکت‌های بخش خصوصی بودند و کار در دست آن‌ها بود.


فتاح اضافه کرد: این پروژه که بزرگترین پروژه عمرانی کشور بود، بنیاد مستضعفان، نقش سرمایه گذار را داشت و ۱۰ هزار میلیارد تومان را از محل سود شرکت‌های بنیاد در این پروژه سرمایه گذاری کرد.


رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به چرایی طولانی شدن احداث بزرگراه و ۲۳ سالی که برای احداث آن زمان برد گفت: قرار بود چینی‌ها بیایند آنجا و نیرو هم آوردند، ولی سر تحریم ها، رها کردند و رفتند.

البته رفتن چینی‌ها اتفاق خوبی بود و این افتخار نظام اسلامی است که چنین بزرگراه بی بدیلی به دست مهندسان ایرانی انجام شد و سودش هم به جیب مشاور و پیمانکار ایرانی رفت


وی گفت: البته رفتن چینی‌ها اتفاق خوبی بود و این افتخار نظام اسلامی است که چنین بزرگراه بی بدیلی به دست مهندسان ایرانی انجام شد و سودش هم به جیب مشاور و پیمانکار ایرانی رفت.


تحریم‌ها اثری در فعالیت بنیاد مستضعفان نداشته


رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوالی درباره آثار تحریم‌ها بر فعالیت بنیاد مستضعفان گفت: تحریم‌ها هیچ اثری در فعالیت‌های ما و حتی در بزرگترین مجتمع فولادی ما یعنی فولاد کاوه جنوب کیش، ما در حال اضافه کردن ۱.۲ میلیون تن به ظرفیت فولاد این مجموعه هستیم که ۱۰۰ درصد به دست مهندسان و کارگران ایرانی در حال اجرا است و به لطف خداوند هیچ جیزی بخاطر تحریم‌ها معطل نمانده است و تولیدات ما در بنیاد، امسال جهش قابل توجهی داشته است.


وی با بیان اینکه ما در بنیاد مستضعفان در حد امکان شرکت‌ها را در بورس خواهیم فروخت و با سرمایه حاصل از فروش این شرکت ها، در صنایعی وارد شویم که اساسی و مورد نیاز جدی نظام و کشور است، گفت: برخی از کار‌های ما می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود، ولی نباید فراموش کنیم که ما برخی از این اموال را به ارث برده ایم و نباید آن را به گونه‌ای که در برخی خصوصی سازی‌ها واگذار شد و نتیجه بدی داشت، رها کنیم.


به گفته فتاح بنیاد به سمت چابک سازی و محدود شدن در سبد فعالیت‌ها حرکت خواهد کرد.


عوارض آزادراه از سوی دولت تعیین می‌شود/ اگر به ۲۳ سال قبل برگردیم شاید سراغ آزادراه تهران شمال نمی‌رفتیم/ آزادراه از دهه فجر آماده عبور موقت است


فتاح در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت سرمایه بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران شمال گفت: ۴۰ درصد سرمایه ما از محل عوارض برمی گردد و ۶۰ درصد از محل واگذاری زمین‌ها از سوی دولت خواهد بود که بخشی از آن داده شده و بخشی نیز هنوز به صورت مطالبات باقی است.


رئیس بنیاد مستضعفان افزود: نرخ گذاری عوارض بر عهده دولت است، ولی حتماً با توجه به صرفه جویی بنزین و زمان در عبور از آزادراه، عوارض تعیین شده حتماً کمتر از این صرفه جویی‌ها خواهد بود.


وی گفت: اگر به ۲۳ سال قبل و زمان کلنگ زنی آزادراه توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی برگردیم، شاید سراغ پروژه آزادراه نمی‌رفتیم، ولی ما به تدبیر گذشتگان و اصرار دولت‌ها احترام می‌گذاریم.

اگر به ۲۳ سال قبل و زمان کلنگ زنی آزادراه توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی برگردیم، شاید سراغ پروژه آزادراه نمی‌رفتیم، ولی ما به تدبیر گذشتگان و اصرار دولت‌ها احترام می‌گذاریم


وی با بیان اینکه کار آزادراه تقریبا تمام است گفت: در حال حاضر آزادراه تهران شمال درحال تکمیل روشنایی، خط کشی و نصب علائم است و در دهه فجر آماده عبور موقت خواهد بود، ولی هر زمانی که مسئولین بخواهند، آزادراه در بهمن ماه آماده بازگشایی است.


فتاح ادامه داد: با عبور از آزاد راه یک ساعت در زمان و ۱۰ لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود و ما با نصب تابلویی در آزادراه، یادآوری می‌کنیم که تمام عوارض آزادراه خرج محرومیت زدایی در ۱۳ نقطه کشور خواهد شد.


دوست نداریم اسامی را اعلام کنیم، ولی اگر لازم شد چاره‌ای نداریم


رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوالی درباره کسانی که مدعی زمین و املاک در اختیار بنیاد مستضعفان هستند گفت: اگر کسانی که مدعی هستند زمین هایشان جزو ۲۰۰۰ روستا و میلیون‌ها هکتاری است که رضا شاه و فرزند ناخلفش سندش را به نام خودشان زده اند، حتما این زمین‌ها را به مالکانشان که عمدتا خرده مالکان هستند واگذار می‌کنیم، ولی یک موقع ادعا بر سر عرصه‌های بالاتر است که یا توافق می‌کنیم یا باید در مسیر قضائی این مشکل را حل و فصل کنیم.


فتاح در پاسخ به سوال دیگری درباره املاکی که به برخی افراد خاص رسیده نیز گفت: برخی مواقع بنیاد املاکی را فروخته و ثمن معامله را گرفته؛ ولی آن‌هایی که متصرف املاک بنیاد هستند و در واقع ملک را گرفته اند و اجاره نمی‌دهند و تخلیه نمی‌کنند، حکم قضایی تخلیه را خواهیم گرفت و ما در این چند ماه گفته ایم با کسی شوخی نداریم. البته ما علاقمند نیستیم در این وادی برویم و سرو صدا کنیم و مساله برای کشور درست کنیم؛ با زبان خوش باید بیایند پس بدهند وگرنه با حکم قضایی و عوامل انتظامی باید تخلیه کنند.


وی ادامه داد: در همین ۶ ماه از شخصیت‌های سیاسی، گروه‌های سیاسی و مسئولان بودند که آمدند و توافق کردند و اجاره می‌دهند و گفتند تا فلان تاریخ تخلیه می‌کنیم، ولی آن‌هایی که با زبان نرم، املاک را تخلیه نمی‌کنند حتما ما از زبان قضائی باید استفاده کنیم و با مدرک سراغشان برویم و حتما این کار را خواهیم کرد.

در همین ۶ ماه از شخصیت‌های سیاسی، گروه‌های سیاسی و مسئولان بودند که آمدند و توافق کردند و اجاره می‌دهند و گفتند تا فلان تاریخ تخلیه می‌کنیم، ولی آن‌هایی که با زبان نرم، املاک را تخلیه نمی‌کنند حتما ما از زبان قضائی باید استفاده کنیم


فتاح اضافه کرد: قوه قضائیه بسیار جدی است و شخص آقای رئیسی به من گفتند که شخصاً این موارد را به ما بدهید و شعب مخصوصی برای این کار درنظر گرفتند.


رئیس بنیاد مستضعفان در مورد اینکه برخی از این مسئولان چطور به این املاک دسترسی پیدا کردند نیز گفت: ما نمی‌خواهیم اسامی را اعلام کنیم، ولی اگر یک موقعی لازم شد در یک شرایطی چاره‌ای جز اعلام نخواهد بود و انشالله کار به آنجا نکشد.


با مدیران متخلف شوخی نداریم


وی در ادامه با تاکید بر حساسیت بنیاد مستضعفان نسبت به پرداخت حقوق پرسنل و کارگران گفت: بنیاد مستضعفان نسبت به شرکت‌های خودش احاطه و کنترل دارد و حتی در این شرایط سخت اقتصادی بغیر از یک یا دو شرکت، حقوق معوق نداریم.


فتاح در پاسخ به سوالی درباره برخورد با فساد نیز گفت: ما شوخی با مدیران متخلف و کارمند متخلف نداریم و حتما با جدیت و همه جانبه به هر موردی رسیدگی خواهد شد و قطعاً کار متخلفان با دادگاه خواهد بود.

ما شوخی با مدیران متخلف و کارمند متخلف نداریم و حتما با جدیت و همه جانبه به هر موردی رسیدگی خواهد شد و قطعاً کار متخلفان با دادگاه خواهد بود


به گفته رئیس بنیاد مستضعفان همه پرداختی‌ها و حقوق مدیران بنیاد در چارچوب ضوابط است.


آخرین جزئیات از احداث پلاسکو/ بنیاد مستضعفان از نظر حقوقی موظف به ساخت پلاسکو نبود


وی در ادامه در خصوص سرانجام بازسازی و احداث پلاسکو نیز گفت: ساختمان پلاسکو متشکل از دو ساختمان بود که یکی بر ساختمان جمهوری و یکی ساختمان ۵ طبقه که در آن حادثه گرچه فرونریخت، ولی آسیب دید؛ کسبه آن ساختمان که حدود ۳۰۰ نفر بودند، خودشان امضا کردند و قبول کردند مسئولیت بازسازی را متقبل شوند، ولی ۳۰۰ کسبه ساختمان ۱۵ طبقه مانده اند که بنیاد علی رغم آنکه از نظر حقوقی موظف به ساخت پلاسکو نبود، قبول کرد که این ساختمان را احداث کند.


فتاح اضافه کرد: در ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو، بنیاد سرقفلی مغازه‌ها را فروخته بود و چندین دست فروخته شده بود و یک اجاره حداقلی گرفته می‌شد و تنها اسم بنیاد به عنوان مالک آنجا بود؛ ولی در آن شرایط، آن حادثه تلخ روح مردم را جریحه دار کرده بود و چند تن از آتش نشانان در آن حادثه تلخ شهید شدند و چند نفر دیگر از کسبه جان خود را از دست دادند، گفته شد بنیاد آن ساختمان را می‌سازد؛ البته این به معنای آن نبود که با هزینه بنیاد ساخته شود، ولی روال طوری جلو رفت که هزینه آن به دوش بنیاد مستضعفان افتاد درحالی که بنیاد می‌توانست خودش مدعی باشد اموالش از بین رفته، ولی به هرحال بنیاد قبول کرد این ساختمان ۱۵ طبقه را احداث کند.


رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: دستگاه‌های مختلف نظراتی داشتند و چند بار طراحی‌های مختلف انجام شد؛ یک بار به دلیل اماکن تاریخی آن اطراف ۵ طبقه طراحی می‌شود، ولی نهایتاً همان ۱۵ طبقه به علاوه ۵ طبقه زیر زمین نهایی می‌شود که جمعاً ۲۰ طبقه می‌شود؛ درحال حاضر اسکلت تا طبقه ۸ و ۹ احداث شده و امیدواریم تا فروردین نصب اسکلت تکمیل شود و سال آینده این ساختمان تکمیل می‌شود.


وی گفت: البته شهرداری طلب عوارض و پروانه را دارند، ولی ما معتقدیم نباید این عوارض پرداخت شود چراکه در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده، ولی به هرحال با شهرداری توافق خواهیم کرد.


فتاح با بیان اینکه هزینه ساخت پلاکسو هزینه سنگینی است که بر دوش بنیاد افتاده است گفت: پلاسکو با همان ظاهری که با قدمت آن متناسب باشد با یادمانی از شهدای آتش نشان احداث خواهد شد.

با اینکه هزینه ساخت پلاکسو هزینه سنگینی است که بر دوش بنیاد افتاده است اما پلاسکو با همان ظاهری که با قدمت آن متناسب باشد با یادمانی از شهدای آتش نشان احداث خواهد شد


طلب چند هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان از دولت


فتاح در پاسخ به سوالی درباره تعاملات اخیر بنیاد مستضعفان با شهرداری تهران گفت: قبلا باغ‌هایی از سوی بنیاد مستضعفان تحویل شهرداری تهران شده است و مباحث مفصلی با شهردار تهران داشتیم و تعامل خوبی وجود دارد؛ البته این تعامل ملکی، تعامل سنگینی است و عواید آن باید به نفع مستضعفین هزینه شود، ولی ما به دنبال آن هستیم که از زمین‌هایی که در اختیارمان است به گونه‌ای استفاده کنیم که هرچه بیشتر به نفع مردم تهران باشد.

وی در خصوص رابطه بنیاد با دولت گفت: رابطه ما با دولت بسیار خوب است؛ یعنی هیچ مزاحمتی برای دولت نداشته ایم و در مقابل دولت در پروژه‌هایی که ما پیمانکار آن هستیم یا در جا‌هایی که باید برای ما گشایش‌های ارزی داشته باشد، کاملا کمک حال ما است.


رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ما به عنوان یک نهاد انقلابی کاملا در چارچوب‌های مشخص شده فعالیت می‌کنیم گفت: متاسفانه بعضا صحبت‌های حاشیه‌ای مطرح می‌شود که نهاد‌ها مزاحم هستند درحالی که ما نه تنها مزاحم نیستیم بلکه دولت از ما طلب می‌کند که آن‌ها را همراهی کنیم.


وی گفت: ما به عنوان پیمانکار در پروژه‌هایی بودیم و شما می‌دانید ما چند هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم و آن‌ها نتوانسته اند این طلب ما را بدهند، ولی ما تعامل خوبی داریم و تحمل می‌کنیم تا یا تهاتر کنیم یا از سهم بدهند یا اوراق.


ماجرای بازپس گیری کاخ مرمر از مجمع تشخیص مصلحت/ انتقاد فتاح از کاخ نشینی برخی مسئولان نظام در کاخ مرمر/ مانده بودیم به چه کسی شکایت کنیم؟

فتاح همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت احداث موزه در کاخ مرمر چگونه است، گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از دوران ریاست‌جمهوری‌شان در کاخ مرمر مستقر شدند که گرچه درست نبود و مسئولان نباید در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند. پس از فوت ایشان و کش و قوس‌های فراوان با مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره این کاخ تخلیه شد و البته بیت رهبری هم در این زمینه پیگیری‌های بسیاری کردند و می‌خواهیم کاخ مرمر را به موزه‌ای در شأن مردم تبدیل کنیم تا همه بتوانند از آن بازدید و استفاده کنند.


هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم/ مدیران بازنشسته فقط تا آخر سال در بنیاد می‌مانند


وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به رسانه‌ها و مردم گفت: ما از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم هر ابهامی دارند مطرح کنند و ما موظف به پاسخگویی هستیم و ما هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم و بنیاد مستضعفان متعلق به مردم است.


فتاح با اشاره به اشتغال زایی در شرکت‌ها و مجموعه بنیاد مستضعفان گفت: در حال حاضر ۴۵ هزار نفر به طور مستقیم در بنیاد مستضعفان شاغل هستند و ۲۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم و به شدت مراقب هستیم که حقوق آن‌ها به موقع پرداخت شود و حتی برای شرکت‌هایی که واگذار شده این شرط گذاشته می‌شود که کارمندان و حقوق بگیران با مشکل مواجه نشوند.

در حال حاضر ۴۵ هزار نفر به طور مستقیم در بنیاد مستضعفان شاغل هستند و ۲۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم و به شدت مراقب هستیم که حقوق آن‌ها به موقع پرداخت شود


رئیس بنیاد مستضعفان در پایان با اشاره به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز گفت: یک تعداد با مجوز درحال فعالیتند که تا پایان سال حضور خواهند داشت و در سال آینده رویکرد ما این است که از نیرو‌های جوان، ۳۵۰ بورسیه خودمان و نیرو‌های نخبه استفاده کنیم.


انتهای پیام/

کد خبر: 1058675

وب گردی

وب گردی