زنگ ورزش را خارج از ساعات درس برگزار کنید

یک استاد تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد، پیشنهاد کرد که کلاس‌های تربیت‌بدنی در دانشگاه‌ها و ساعاتی خارج از ساعات آموزشی برگزار شود که دانشجویان بتوانند با آسودگی و آمادگی کامل در آن شرکت کنند.

جمشید همتی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای پیشبرد واحدهای تربیت بدنی و ارائه بهتر آنها باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که به استفاده بیشتر از ظرفیت این رشته بیشتر کمک کند. در کشور خودمان پژوهش‌های زیادی در زمینه ارائه واحدهای تربیت بدنی به صورت تئوری و عملی انجام شده است و نتایج آن هم مشخص است. متاسفانه به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی توان به صورت یکپارچه در تمامی دانشگاه ها عمل کنیم؛ چرا که تنها برخی دانشگاه ها از سالن ها و تجهیزات درجه یک و نیروهای متخصص در این زمینه بهره می برند اما اکثریت دانشگاه ها از این امکانات برخوردار نیستند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل بهره‌وری پایین در زمینه تربیت بدنی، زمان کم اختصاص داده شده به این واحد درسی است و در همین زمان کم نیز تقریبا نیمی از آن به حضور و غیاب و عوض کردن لباس ها پرداخته می شود و عملا بهره وری به پایین ترین حد خود می رسد. یکی دیگر از دلایل اما عدم علاقه یکسان تمامی افراد به یک رشته خاص هست که البته این نکته طبیعی است و اگر امکانات لازم و زمان کافی وجود داشت قطعا نتایج بهتری رقم می خورد. به عنوان مثال بارها دیده ام که در واحدهای عمومی تربیت بدنی، دانشجویانی به کلاس ها مراجعه می کنند که فقط قصد پاس کردن این درس را دارند و علاقه ای به ورزش ندارند. به عنوان مثال در رشته دیگری درس می خوانند و اصلا علاقه ای به این رشته و واحد ندارند یا اضافه وزن زیاد دارند یا شرایط فیزیکی بدنشان به هر شکل ممکن مناسب نیست.

همتی تصریح کرد: راهکار پیشنهادی من این است که ساعات تربیت بدنی چه در مدارس و چه در دانشگاه ها به زمانی بعد از ساعت دانشگاه و مدرسه انتقال یابد تا فرد بتواند با آمادگی فیزیکی و ذهنی و زمان مناسب به نتیجه دلخواه برسد. به عنوان مثال دانش آموز یا دانشجویی که در زنگ ورزش حسابی فعالیت ورزشی داشته طبیعتا با معضلی به نام عرق کردن مواجه می شود که حضورش در کلاس های بعدی را غیرممکن یا دشوار می کند. یکی دیگر از مسائلی که می شود به آن رسیدگی کرد و نتایج بهتری گرفت انتخاب رشته ورزشی دلخواه دانشجویان قبل از انتخاب واحد است که البته به علت کمبود امکانات و تجهیزات بایستی تعدادی رشته ورزشی محدود که دانشگاهی تر می باشند در این زمینه بگنجانیم. همچنین در تربیت بدنی بحث آمادگی جسمانی دانشجویان هم مهم است که باید سعی کنیم در وهله اول در زمینه کار کنیم تا تلنگری بر افراد باشد که به فکر فرم و شکل بدنی خودشان باشند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون اسکواش افزود: در بحث تحصیلات تکمیلی یکی از کارهایی که می شود انجام داد، گنجاندن یک یا دو واحد دروس تربیت بدنی به صورت اختیاری در برنامه درسی دانشجویان است که در آن صورت دانشجویان عزیز بتوانند دو یا سه جلسه در هفته خارج از ساعات درسی با مراجعه به سالن های ورزشی در زمینه سلامت جسمانی خودشان فعالیت کنند. در دانشگاه های خارج از کشور دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه از لحاظ سلامت فیزیکی و جسمانی بررسی می شوند و این بررسی تا پایان تحصیلات ادامه دارد و دانشجویان پرونده سلامت دارند، متاسفانه در کشور ما هنوز این کار انجام نمی شود و البته این پیشنهاد از سوی ما ارائه شده است و حوزه ورزش دانشگاه با همکاری معاونت پزشکی می توانند این کار را انجام دهند.

همتی در پایان گفت: پژوهش‌های زیادی در زمینه ناهنجاری‌های اسکلتی دانشجویان و دانش آموزان در سال‌های اخیر صورت گرفته است که به شدت هشداردهنده است؛ چرا که بیش از پنجاه درصد دانشجویان و دانش آموزان دچار این مشکلات هستند. اگر به فکر سلامت دانش آموزان و دانشجویان نباشیم در آینده ضربه‌های سنگینی متحمل خواهیم شد.

پایان پیام/

کد خبر: 1058683

وب گردی

وب گردی