مصرف‌کنندگی در علم را باید کنار گذاشت

مسئول علمی و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: رویکرد تولید علم باید اصل قرار بگیرد نه رویکرد مصرف کنندگی در علم، به خصوص در حوزه علوم انسانی نیز ما نیازمند این هستیم که حماسه آفرینی کنیم.

بهرام نظری علم دارلو در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به حضور رهبر انقلاب اسلامی در مراسم نماز جمعه روز ۲۷ دی ماه ۱۳۹۸ در جایگاه امامت این نماز و بیان دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح اظهار کرد: حضور رهبر انقلاب در خطبه‌های پیش از نماز جمعه از جمله رویدادهایی بود که به صورت ویژه در فضای رسانه‌‌های ایران و جهان بازتاب پیدا کرد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در بیانات خود ضمن مروری بر حوادث و مسائل مهمی همچون ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا، تشییع چند ده میلیونی پیکر شهید سلیمانی، پاسخ موشکی سپاه پاسداران به آمریکایی‌ها و مسئله‌ سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی به تبیین این رخدادها براساس تفکر اسلام ناب پرداختند.

مسئول علمی و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با تاکید بر اهمیت تمدن نوین اسلامی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب سپس در خطبه‌هایی به زبان عربی برای جهان اسلام به مفهوم کلیدی در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی اشاره کردند و فرمودند: «جهان اسلام باید عوامل تفرقه را بزداید. وحدت علمای دین، راه‌حل‌های اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف می کند. همکاری دانشگاه‌های ما علم و فناوری را ارتقا بخشیده، زیر‌بناهای تمدن جدید را خواهد ساخت.»

نظری علم دارلو ادامه داد: لزوم رسیدن به تمدن نوین اسلامی که یکی از پایه‌های آن اقتدار علمی است بحث تازه ای نیست و رهبر انقلاب بارها در بیانات ارزشمند خود به این مهم اشاره داشتند.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: با مروری بر بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ابلاغ کردند و در آن به ترسیم سرگذشت چهار دهه حیات مقاومت و پیروزی انقلاب با نگاه به پیشرفت‌ها، دستاوردها و در مواردی کاستی‌ها پرداخته اند، می‌توان نتیجه گرفت که در واقع ساخت تمدن جدید و بازسازی تمدن اسلامی مبتنی بر اخلاق و معنویت و علم بوده که به عنوان هدف بزرگ گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه به طور یقین، علم و پیشرفت است که پایه های یک نظام را استوار و قوی نگه می‌دارد، اظهار کرد: جامعه اسلامی اگر بخواهد تمدن ساز باشد باید علم را سرلوحه خود قرار دهد. رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که دنیای غرب به جهت برخورداری از علم، دانش و کاربردی کردن آن توانسته است برای خودشان ثروت، نفوذ و قدرت فراهم کنند. البته ایشان برداشت نادرست از دانش و دانایی برای تحمیل و سلطه را نفی می‌کنند و مخالف الگوبرداری با آن سبک و سیاق هستند و اصل دانش و دانایی را برای رسیدن به اهداف مورد تاکید قرار می‌دهند.

نظری علم دارلو با اشاره به اینکه علم با قدرت ارتباطی دوسویه دارد، گفت: یعنی هر جامعه‌ای که به علم اهمیت دهد و بر شاخه های گستره آن تاکید کند، به طور طبیعی قدرت را به دنبال خود می آورد. البته این مهم پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد عفلت واقع نشد و آمارهای جهانی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ پیشرفت علمی در میان سایر کشورهای جهان همواره جزء رتبه‌های نخست بوده است و گام های موثری در زمینه پیشرفت علمی کشور برداشته است.

مسئول علمی و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ادامه داد: در همین رابطه کتابی به نام «ایران 20» به چاپ رسیده است که برترین جایگاه های علمی پژوهشی ایران در آمارهای بین المللی را نشان می دهد؛ اما همانطور که رهبر انقلاب در خطبه های نمازجمعه دی ماه 98 بیان کردند باید جهش و پیشرفت در علم و فناوری ادامه داشته باشد و وقفه‌ای در آن نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز هست حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز علمی بیش از پیش در جهت رسیدن به این مهم، تلاش های خود را مضاعف کنند. رویکرد تولید علم باید اصل قرار بگیرد نه رویکرد مصرف کنندگی در علم؛ به خصوص در حوزه علوم انسانی نیز ما نیازمند این هستیم که حماسه آفرینی کنیم و تحولی بنیادین در علوم انسانی ایجاد کنیم؛ علوم انسانی‌ای که مبنایش الهی و توحیدی است و تحولی که همراه با نوآوری باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058700

وب گردی

وب گردی