بنویسید هدایت تحصیلی؛ بخوانید هدایت به شغل‌های پول‌ساز

مشاوران به جای هدایت دانش‌آموزان به سمت تحصیل در رشته‌های مهارتی که از بازار کار خوبی برخوردارند، آنها را به سمت شاخه‌های نظری سوق می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هدایت تحصیلی یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیل دانش‌آموزان به‌شمار می‌رود که طی آن افراد با استعدادها و توانایی‌های خود با رشته‌های تحصیلی مختلف و بازار کار آشنا می‌شوند.

در ماده‌های ۹۶ تا ۱۰۰ آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه، استعداد، علاقه و امکانات بازار به‌عنوان عناصر پایه هدایت تحصیلی به‌شمار می‌روند و بر آن تأکید شده‌است، در صورت تحقق این سه عامل می‌توان ادعا کرد که هدایت تحصیلی صحیحی صورت گرفته‌ است؛ اما متأسفانه بازار کار و فرصت‌های شغلی در انتخاب رشته دانش‌آموزان حرف اول را می‌زند.

ایسکانیوز قصد دارد در پرونده «مسیر پرپیچ‌وخم هدایت تحصیلی» ابعاد مختلف این امر را از دیدگاه مسئولان و کارشناسان حوزه آموزش بررسی کند.

رضا نهضت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه گرایش دانش‌آموزان به یک رشته خاص تنها مختص آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: باید این مسائل در سیاست‌های کلان کشوری در نظر گرفته شود. نمی‌توان معضل بیکاری را در کشور کتمان کرد؛ بسیاری از دانشجویان پس از اخد مدرک کارشناسی ارشد و حتی دکتری شغل مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: خانواده‌های دانش‌آموزان با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال در جامعه در می‌یابند فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی که در بهترین دانشگاه‌های کشور نیز درس خوانده‌اند، بیکار هستند. در برخی موارد ممکن است فردی که از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده باشد، با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی مشغول به کار شود.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: از طرفی ۵–۴ رشته درجه یک در گروه علوم تجربی وجود دارد که هم از لحاظ مالی پول‌ساز هستند و هم دانش‌آموز با تحصیل در آن رشته، می‌تواند از تضمین آینده خود مطمئن شود. از جمله این رشته‌های می‌توان به پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و غیره اشاره کرد.

نهضت با اشاره به اجبار والدین برای تحصیل در رشته‌های پردرآمد گفت: بیشتر والدین وضعیت بازار کار در میزان درآمد از یک رشته را در نظر می‌گیرند، بیشتر دانش‌آموزانی گروه تجربی برای رسیدن به رشته‌های رده بالا و پردرآمد این گروه در کنکور با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مشکلات اشتغال در رشته‌های ریاضی و انسانی برطرف شود

وی بیان کرد: اگر در رشته ریاضی و انسانی مشکلات مربوط به اشتغال برطرف شود، دانش‌آموزان نیز قطعاً به سمت تحصیل در این رشته‌ها گرایش پیدا می‌کنند. بازار کار را می‌توان عامل نامتوازن بودن داوطلبان در رشته‌های مختلف تحصیلی در نظر گرفت. در چنین شرایطی نمی‌توان آموزش و پرورش را عامل کاهش علاقه دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته‌ای خاص معرفی کرد؛ بلکه بازار کار نیز بر این امر تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: در چند سال گذشته یکی از رتبه‌های برتر کنکور، برای شرکت در رشته پزشکی بار دیگر در آزمون سراسری شرکت کرده بود. بسیاری از دانش‌آموزان علامه حلی که از جمله مدارس تیزهوشان است بارها به من اعلام کرده‌اند که رشته ریاضی بازار خوبی ندارد؛ مگر اینکه در خارج از کشور مشغول به کار شویم!

نهضت اضافه کرد: برخی از دانش‌آموزان به امید گرفتن بورس و رفتن به خارج در برخی رشته‌ها ادامه تحصیل می‌دهند چون بین نیاز بازار کار و فارغ‌التحصیلان رشته تحصیلیشان تناسب چندانی وجود ندارد.

وی با اشاره به گلایه‌هایی که در زمینه کاهش متقاضیان رشته ریاضی مطرح می‌شود، گفت: هر زمانی دانشگاه‌های سطح یک کشور خالی از دانش‌آموزانی باشد که در رشته ریاضی درس خوانده‌اند، در آن زمان می‌توان وضعیت را نگران کننده تلقی کرد. در حال حاضر کاهش متقاضیان رشته ریاضی نگران کننده نیست، بلکه حجوم دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته تجربی کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

فشار برای دانش‌آموزان برای ورود به رشته تجربی

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: بسیاری از دانش‌آموزان استعداد و توانایی تحصیل در رشته تجربی را ندارند؛ اما اولیا برای موقعیت شغلی مناسب این رشته به دانش‌آموزان فشار می‌آورند تا رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. زمانی که صندلی‌های دانشگاه شریف و تهران از متقاضیان رشته مهندسی خالی نشده، نمی‌توان ادعا کرد علاقه دانش‌آموزان به تحصیل در این رشته‌ها کاهش پیدا کرده‌است.

نهضت بیان کرد: متأسفانه در کشور ما تعداد دانشگاه‌ها در کشور رشد زیادی داشته که برخی از آن‌ها نیز از استانداردهای آموزشی لازم برخوردار نیستند. پس نباید نگران کاهش متقاضیان رشته ریاضی در جامعه بود، اگر یک دانشگاه غیرانتفاعی یک شهرستان دورافتاده با کاهش متقاضی رشته ریاضی مواجه شده باشد، چندان نگران کننده به‌نظر نمی‌رسد.

وی افزود: تعداد دانشگاه‌ها در کشور ما رشد سرطان‌گونه داشته‌ است. لزومی ندارد مراکز کوچک آموزشی تا این اندازه دانشجو جذب کنند، مراکز غیرانتفاعی با چنین اقداماتی به نظام تعلیم و تربیت ضربه می‌زنند. تنها فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان و اخذ مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس آنان کافی نیست، وقتی برای آن بازار کاری در نظر گرفته نشده باشد.

این کارشناس در پایان تأکید کرد: مشاوران به جای هدایت دانش‌آموزان به سمت تحصیل در رشته‌های مهارتی که از بازار کار خوبی برخوردارند، به سمت شاخه‌های نظری گسیل داده شده‌اند. همچنین دانش‌آموزان پس از چندین سال تحصیل در دانشگاه مدرک لیسانس خود را اخذ کرده و در انتهای می‌بینیم که در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058704

وب گردی

وب گردی