مرگ زودرس، ارمغان آلودگی هوا

نتایج جدید به دست آمده توسط دانشمندان نشان می دهد که آلودگی هوای تولید شده ناشی از فعالیت نیروگاه های تولید انرژی، به سرعت در حال کشتن مردم است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس تحقیقات جدید، آلودگی هوایی که از تولید گازهای گلخانه ای در سال 2014 تاکنون ایجاد شده، وقوع حدود 16000 مرگ زودرس در قاره آمریکا را در پی داشته است.

در بسیاری از ایالت ها، بیشترین تأثیرات بهداشتی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای از ایالات دیگر به وجود آمده است. این تیم همچنین دریافتند که میزان قرار گرفتن در معرض خطر، برای سیاهپوستان و سفیدپوستان غیرلاتین آمریکایی نسبت به سایر گروه ها بیشتر است.

تولید برق از سوخت های فسیلی، ذرات ریز را در هوا آزاد می کند. به طور کلی ذرات ریز ممکن است به سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و سایر بیماری ها منجر شود که سالانه مسئول بیش از 100000 مرگ در ایالات متحده هستند.

«جولیان مارشال»، استاد مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه «واشنگتن» در خصوص این تحقیق گفت: اطلاعات ما نشان می دهد حتی اگر کشورها برای تغییر روش های تولید برق خود اقدام کنند، اتفاقی که در سطوح ایالتی رخ می دهد، می تواند به طرز چشمگیری بر جمعیت آنها تأثیر بگذارد.

این تیم ابتدا بررسی کردند که چگونه می توان انتشار گازهای گلخانه ای از نیروگاه های تولید برق بر سراسر قاره آمریکا را محدود کرد.

«منیندر سیند»، دانشجوی دکترای مهندسی عمران و محیط زیست در این باره می گوید: ما به انتشار گازهای گلخانه ای از انواع مختلف نیروگاه ها (از جمله زغال سنگ، گاز طبیعی، دیزل و نیروگاه های نفتی) نگاه و مدلی ترسیم کردیم که نشان می داد آلاینده ها چگونه بر اساس مواردی مانند الگوهای باد یا باران حرکت می کنند. همچنین در نظر می گیریم که چگونه ممکن است تولید گازهای گلخانه ای در جو واکنش نشان دهد تا آلودگی هوا توسط ذرات ریز ایجاد شود.

این اطلاعات، نقشه ای جامع برای میزان غلظت آلودگی در سراسر کشور به ما داد. ما آن نقشه را با داده های سرشماری تطبیق دادیم تا تخمینی از محل زندگی مردم و چگونگی اثراتی که این آلودگی بر سلامتی افراد می گذارد، به دست آوریم.

این گروه سپس با استفاده از داده های مرگ و میر مرکز ملی آمار بهداشت و درمان، مرگ و میر زودرس را به دلیل انتشار گازهای تولید شده تخمین زدند. در سال 2014 حدود 16000 مرگ زودرس رخ داده که محققان تخمین می زنند 91٪ از آنها نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده در نیروگاه های ذغال سنگ بوده است.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که تعداد مرگ و میر در هر ایالت متفاوت بوده است. پنسیلوانیا بیشترین تعداد مرگ ( چیزی در حدود 2000 نفر) و مونتانا و آیداهو با کمترین تعداد مرگ ( 10 نفر) را گزارش کرده بودند.

«کریستوفر تسس» دانشمند تحقیق در بخش مهندسی عمران و محیط زیست ، می گوید: بسیاری از مردم ممکن است انتظار داشته باشند نابرابری که برای نژاد یا قومیت می بینیم، ناشی از اختلاف اساسی در درآمد باشد؛ اما این چیزی نیست که ما می بینیم.

میزان آلودگی نیروگاهی که مردم نفس می کشند، ممکن است بسته به محل زندگی آنها متفاوت باشد. روندهای اجتماعی نیز ممکن است این نابرابری ها را تحت تأثیر قرار دهد.

جایی که مردم زندگی می کنند، اغلب نشان دهنده تفکیک یا شرایط دیگر حتی در دهه های قبل است؛ برای مثال، میزان مواجهه با بومیان آمریکایی به طور کلی کمتر از سایر گروه ها است اما در کانزاس و اوکلاهما این گروه بیشترین میزان مواجهه را دارند.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1058709

وب گردی

وب گردی