تولید اکسیژن از ماه

دانشمندان در حال تولید اکسیژن از گرد و غبار شبیه سازی شده ماه هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان اروپایی روی سیستمی کار می کنند که اکسیژن قابل تنفس را از نمونه های شبیه سازی شده گرد و غبار ماه جدا می‌کند.
«بت لوماکس» شیمیدان دانشگاه گلاسگو اعلام کرد که دستیابی اکسیژن از منابع یافت شده در ماه برای مهاجران آینده ماه، چه برای تنفس و چه در تولید محلی سوخت موشک، بسیار مفید خواهد بود.

دانشمندان در حال نمونه برداری از ماه هستند که سرانجام می تواند به تولید اکسیژن از غبار ماه منجر شود. آنها در حال حاضر مشغول آزمایش سیستم خود در آزمایشگاه مواد و اجزای الکتریکی مرکز تحقیقات و فناوری فضایی اروپا (ESTEC) مستقر در نوردوویک هلند هستند.

آن ها در حال کار روی نمونه اولیه هستند اما تنظیماتی مانند کاهش دمای کارکرد آن لازم خواهد بود تا آن را برای استفاده در ماه مناسب کند.

جالب اینجاست که ESTEC با فلزات به عنوان یک محصول جانبی ناخواسته رفتار نمی کند. این تیم در حال حاضر به دنبال راه‌های مختلف بهره برداری از این فلزات در یک محیط ماه مانند تبدیل آنها به ترکیبات برای چاپ سه بعدی است.

آژانس فضایی اروپا خاطرنشان می کند که نمونه هایی که از سطح قمری برگشته اند از وزن 40 تا 45درصد اکسیژن ساخته شده اند.

این فرایند توسط شرکت انگلیسی«متالیسیس»(Metalysis) توسعه داده شده است جایی که در آن و طی این فرایندها اکسیژن یک محصول جانبی ناخواسته تولید شده است و به جای دی اکسید کربن و مونوکسید کربن آزاد می‌شود. بنابراین، دانشمندان مجبور به طراحی مجدد سیستم و ضبط اکسیژن استخراج شده از نمونه‌ها بودند. این سیستم اکسیژن را به داخل لوله اگزوز منتقل می کند، اما نسخه‌های آینده این سیستم اکسیژن را برای طولانی مدت ثبت و ذخیره می‌کنند.

دانشمندان اکنون در حال طراحی واحد آزمایشگاهی صنعتی (pilot plant) هستند که می‌تواند به درستی و بی‌نقص در ماه عمل کند. واحد آزمایشگاهی صنعتی یک سیستم کوچک است که برای اطلاع از رفتار یک فرآیند قبل از استفاده از آن در مقیاس بزرگ صنعتی عمل می‌کند.

توماسو قیدنی(Tommaso Ghidini) رئیس بخش ساختارها، مکانیسم‌ها و مواد آژانس فضایی اروپا گفت: آژانس فضایی اروپا و ناسا این بار که طی ماموریت‌هایشان همراه خدمه به ماه روند در آنجا خواهند ماند. بر این اساس، ما رویکرد مهندسی خود را به سمت استفاده منظم از منابع ماه تغییر داده‌ایم. ما و همکارانمان در "سازمان اکتشاف انسان و رباتیک، صنعت و آکادمیک اروپا" تلاش می‌کنیم تا رویکردهای علمی برتر و فن‌آوری‌های کلیدی مهم مانند تولید اکسیژن از خاک شبیه‌سازی شده ماه را ارائه دهیم تا بتوانیم با قاطعیت به حضور انسان در ماه و شاید روزی مریخ نزدیک شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058727

وب گردی

وب گردی