توسعه معماری اسلامی نیازمند ترویج کرسی‌‌‌‌های آزاداندیشی/ مسئولان شهری قوانین مشخصی تدوین کنند

رئیس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: عدم توجه به معماری اسلامی و گفتمان‌‌‌‌‌سازی در این خصوص، یکی از بزرگترین چالش‌‌‌‌های پیش روی ما در توسعه معماری اسلامی است. برای توسعه این سبک باید به ترویج کرسی‌‌‌‌های آزاداندیشی در این رشته بپردازیم. 

کورش افضلی رئیس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در گفت‌‌‌و‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره معماری اسلامی و جایگاه آن گفت: درباره وجود معماری اسلامی یا معماری دوره اسلامی دیدگاه‌‌‌های متفاوتی وجود دارد که باید رویکرد و جهان‌‌بینی مشخصی از معماری اسلامی داشته باشیم در عین حال، چون تکنولوژی ما یک تکنولوژی جهانی است باید به روند نوین معماری در جهان هم توجه داشته باشیم.

وی درباره توسعه معماری اسلامی و رواج اصول و سبک زندگی اسلامی تشریح کرد: برای توسعه معماری اسلامی، اصول و سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، طبق اصول معماری اسلامی باید نور کافی به فضای منازل منتقل شود و فضاهای تعیین شده مشرف به یکدیگر نباشند. اگر با توجه به اصول و سبک زندگی اسلامی بتوانیم در مسیر شهرسازی و ساخت بناهای مختلف گام داریم گام‌‌‌های موثری را در توسعه معماری اسلامی برداشتیم.

رئیس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر، رشته معماری اسلامی در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد ارائه نمی‌‌‌شود و فقط در دانشگاه‌‌‌های دولتی آن هم به صورت محدود بوده و این درس تنها به صورت یک درس دو واحدی ارائه می‌‌‌شود. با توجه به تاکیدی که دانشگاه آزاد در مسیر اسلامی شدن دارد و نگاه ویژه‌‌‌‌‌ای که معاونت علوم انسانی و هنر نسبت به توسعه معماری اسلامی دارد ظرفیت لازم برای ایجاد این رشته در دانشگاه آزاد وجود دارد. بر همین مبنا، درصددیم تا رشته معماری شهری اسلامی را در واحد کرمان ایجاد کنیم.

افضلی تاکید کرد: از جمله آثار فرهنگی در شهر کرمان، میدان گنجعلی‌‌‌‌خان بوده که جزو بناهای تاریخی است و در مرکز شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ این شهر قرار دارد. این بنای تاریخی مربوط به دوره صفوی بوده که می‌‌‌‌تواند الهام‌‌‌بخش مناسبی از یک معماری زیبای اسلامی مربوط به این دوران باشد. توجه و توسعه معماری اسلامی در شهری با قدمت تاریخی کرمان در حاکمیت معماری مدرن امروز، می‌‌‌تواند آغازی مناسب برای توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی هم باشد.

وی تصریح کرد: عدم توجه به معماری اسلامی و گفتمان‌‌‌‌‌سازی در این خصوص، یکی از بزرگترین چالش‌‌‌‌های پیش روی ما در توسعه این سبک از معماری است. برای توسعه این سبک باید به ترویج کرسی‌‌‌‌های آزاداندیشی در این رشته بپردازیم. ورود فناوری‌‌‌های نوین به سرزمین‌‌هایی که هویت و تاریخ غنی آنها در زمینه هنر و معماری در تقابل با نمودهای تکنولوژیک قرار دارند، چالش‌‌هایی را دامن می‌‌زند، چرا که در بیشتر این جوامع همانند ایران، زیرساخت‌‌‌های لازم جهت مواجهه با موضوع جهانی شدن فراهم نبوده است. در هزاره جدید، جهانی تازه در دست ساخته شدن است و معماری اجتماعی‌‌ترین هنری بوده که می‌‌تواند با ایجاد انسجام مکانی، نوعی تداوم زمانی را جهت آفرینشی نوبنیاد برای شکوفایی یک تمدن منجر شود.

رئیس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان یادآور شد: با افزایش ابعاد و وسعت کلان شهرها، ترکیب انواع شهرک‌‌‌ها و حومه‌‌ها، توسعه بزرگراه‌‌ها، توسعه ساختمان‌‌‌های بلندمرتبه، توسعه و تنوع وسایل حمل و نقل، شرایط نوینی پدید آمده است که تحقق اهداف و موازین زیباشناختی را در سیمای شهرها، دشوار و دست نیافتنی کرده است. علاوه بر کلیه این موارد، دخالت نیرومند نیروهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در حیات شهرهای بزرگ، از جمله عواملی است که با اهداف برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌های شهری در تضاد قرار می‌‌‌‌گیرد. بنابراین اهمیت به توسعه معماری شهری باید مورد توجه مسئولان مربوط قرار گرفته و قوانین مشخصی برای تغییر به سمت معماری اسلامی و ترویج زندگی اسلامی تدوین شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058735

وب گردی

وب گردی