کارخانه نوآوری آزادی بزرگ‌ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا است

مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گفت: کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگ ترین زیست بوم خاورمیانه و شمال آفریقا، مثال مناسبی برای اشاره به موفقیت ملی در این حوزه است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «ابوالفضل باقری» مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: این کارخانه الکترودسازی در سال 1338، به عنوان نخستین کارخانه الکترودسازی ایران و با انتقال دانش فنی از شرکت معتبری در کشور سوییس تأسیس شد.

وی افزود: این شرکت، با توجه به قرار گرفتن کارخانجات صنعتی خود در بافت شهری و همچنین ضرورت توسعه فضای کاری، از اوایل دهه 1380 تأسیسات خود را به خارج از شهر و 14 کیلومتر دورتر از فضای کنونی، در حوالی میدان آزادی، انتقال داد.

نخستین کارخانه نوآوری

به گفته باقری: در واقع از حدود 16 سال پیش، مکان فعلی به حال خود رها شد که با گذشت زمان به محلی متروکه و جرم خیز، تبدیل شده بود. در سال 1396، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی، مکان این کارخانه با هدف نوسازی و تبدیل به نخستین کارخانه نوآوری ایران، انتخاب شد.

زیرساخت‌سازی دولت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی

مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه، بیان داشت: در حال حاضر، کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگترین زیست‌بوم استارتاپی خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته می‌شود که در مکانی به وسعت 18500 متر مربع و با سرمایه‌گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی با بودجه ای، بیش از 2000 میلیارد ریال به‌عنوان ارتباط‌دهنده استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه نوآوری و فناوری عمل می‌کند.

الگویی برای نوآوری

وی در ادامه با اشاره به مکانیزم طراحی شده برای روش عملکرد این کارخانه، گفت: کارخانه نوآوری آزادی از ظرفیت‌های قابل توجه بخش خصوصی استفاده می‌کند و نمونه کاملی از همکاری دولت و بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود که می تواند الگویی برای دیگر حوزه‌ها باشد.

اجتماع همه بازیگران کلیدی

مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به ویژگی‌های بارز این کارخانه نوآور، افزود: حضور کلیه ارکان و بازیگران زیست‌بوم نوآوری در یک ساختار واحد مانند کارخانه نوآوری آزادی و تجمع در یک نقطه جغرافیایی مشخص از جمله محسنات این مجموعه محسوب می‌شود.

به گفته باقری: حضور نیروی انسانی مستعد، تیم‌های فناور، استارتاپ‌های فعال، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، مراکز نوآوری تخصصی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، صنایع و شرکت‌های بزرگ تخصصی، مشاوره و مربیان متخصص و حرفه‌ای، شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات مورد نیاز کسب‌وکارها و... در این مجموعه، هم‌افزایی‌های قابل توجهی را برای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی به وجود آورده است.

پردیس استارتاپی

وی در ادامه با تشریع اجزای تشکیل دهنده این مجموعه نوآور، افزود:کارخانه نوآوری آزادی یکی از متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های نوآوری و کارآفرینی را در خود جای داده است که طیف وسیعی از حوزه‌های کسب‌وکار، نوآوری و فناوری را پوشش می‌دهد؛ هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، پردازش ابری، بازی‌های رایانه‌ای، سلامت الکترونیک، داروهای پیشرفته، مدیریت محتوا و رسانه، مالی و بیمه، معماری و شهرسازی، سفر و گردشگری و ... از جمله موضوعاتی است که در این پردیس استارتاپی مورد توجه قرار گرفته است.

این کارخانه، 9 شتاب دهنده و مرکز نوآوری تخصصی در حوزه‌های مختلف را در خود جای داده است و در سال 1398 به صورت رسمی افتتاح شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجموعه می‌توانند به آدرس سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058736

وب گردی

وب گردی