کاهش تعهدات ایران، توازن را در برجام برقرار کرد/مذاکره‌ای با آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما همچنان در برجام هستیم و با کاهش تعهدات وضعیت را در برجام متوازن کردیم، این اقدام ما بر اساس رفتار و اقدامات طرف‌های مقابل است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان هواپیمای مسافربری پرواز ۷۵۲، اظهار داشت: روز گذشته روز غزه و نماد مقاومت بود که جا دارد ما این روز و مقاومت مردم غزه را گرامی بداریم و همه باید بدانیم که مساله اول جهان اسلام موضوع فلسطین است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از مقاومت مردم فلسطین حمایت کرده و خواهد کرد.

موسوی تصریح کرد: در روزهای اخیر قرار بود ظریف برای نشست در مجمع جهانی اقتصاد داووس به سوئیس برود و علی رغم دعوت رسمی از وی و برنامه ای که ترتیب داده شد، این سفر از سوی میزبان کنسل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر امیر قطر به تهران و انجام گفتگوهای مفید در خصوص مسائل دو جانبه و بین المللی تصریح کرد: از دیگر تحرکات دیپلماتیک ما سفر عماد خمیس نخست وزیر به تهران بود که موضوعات دوجانبه و منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

وی بیان کرد: رئیس دومای روسیه هفته آینده به ایران سفر می‌کند و در چارچوب دیپلماسی پارلمانی، گفتگوهایی را با مقامات تهران خواهد داشت.

موسوی با بیان اینکه وزیر خارجه ونزوئلا شب گذشته وارد تهران شده و امروز ظهر با ظریف گفت‌و‌گوهای خود را شروع خواهد کرد، گفت: یکی از رهبران منطقه ای هم به احتمال قوی فردا به تهران سفر می‌کند که به محض قطعی شدن آن سفر اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر، وزیر خارجه پاکستان هم به تهران سفر کرده بود و در خصوص نقشی که این کشور مایل است در راستای کاهش تنش های مطنقه ای ایفا کند، بحث و گفتگو کردیم. همچنین بیست تماس تلفنی آقای ظریف با همتایان خارجی خود از دیگر برنامه ها و اقدامات اخیر ما در دستگاه دیپلماسی بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت برجام گفت: ما در برجام هستیم و تعهدات خود را متوازن کردیم و این اقدام ما بر اساس رفتار و اقدامات طرف های مقابل است. این درست نیست که برخی بگویند ما یک طرفه برجام را نقض کردیم.

موسوی ادامه داد: ادعای اروپایی ها قابل قبول نیست؛ چرا که ما از ۲۱ ماه قبل بر اساس بند ۳۶ برجام مکانیسم ماشه را فعال کردیم و اقدام اخیر اروپا از نظر حقوقی قابل قبول نیست. باید صبر کنیم و پس از گذشت روندی، ارزیابی بهتری از شرایط داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که به برجام پایبند است. برای ما، عمل و اقدام طرف های مقابل مهم است که تا‌کنون هم اقدام خاصی را از طرف های مقابل برجام شاهد نبودیم. اگر روال کار اینطور پیش رود، ما گام موثری را برخواهیم داشت.

وی در خصوص پیوستن ایران به FATF تصریح کرد: وزارت امور خارجه تصمیم گیر نیست، ما با عنوان دیده بان نظام در جلسات متعددی به مسئولان مرتبط نظرات خودمان را اعلام کردیم، نگرانی ها و عواقب نپیوستن به این سازوکار را اعلام کردیم. تا جایی که اطلاع دارم مسئولان امر هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده اند و بنا به دلایلی اقدام خاصی در این خصوص انجام نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم کسانی که مصلحت کشور را باید تشخیص دهند به صورت دقیق این امر را مورد ارزیابی قرار دهند.

موسوی در خصوص شکایت عراق از ایران در واکنش به اقدام اخیر ایران بیان کرد: اقدام و پاسخ قاطع ما به آمریکایی ها به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود؛ اما علت این موضوع که چرا آنها از ایران شکایت کرده اند را شما رسانه ای ها از آنها بپرسید. ایران دوست و یار دیرینه عراق است. ثبات، امنیت و صلح در آن کشور برای ما ارزش و اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: ما همواره خواهان عدم حضور نیروهای خارجی در آن کشور بودیم، هستیم و حضور ما هم به دعوت و خواست رسمی مقامات عراقی بوده و هست. نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و نیروهای تروریستی کاملا روشن و واضح است و عراقی ها بیشتر از هر کسی به این موضوع آگاه هستند.

موسوی در خصوص آخرین اقدام وزارت امور خارجه درخصوص تکمیل برنامه اقدام توافق شده با FATF بیان کرد: وزارت خارجه نه تصمیم‌گیر است و نه می‌تواند کاری انجام دهد. وزارت خارجه هر آنچه می‌دانست به نهادهای تصمیم‌گیر منتقل کرده است. جلسات توجیهی همراه با وزارت اقتصاد با بخش‌های مختلف از جمله مجمع تشخیص داشته‌ایم که عواقب و نگرانی‌ها را در این مورد اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: به دلیل مسائل مختلفی که پیش آمده، آنها به جمع‌بندی نرسیده‌اند. نمی‌دانم چقدر وقت داریم اما کشور درگیر مسائلی است که علیرغم اهمیت این اولویت به آن پرداخته نشده است. ما امیدواریم تصمیم‌گیران، مصلحت کشور را به صورت دقیق و جدی مورد ملاحظه قرار دهند تا از این گذرگاه عبور کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات نخست‌ وزیر انگلیس مبنی بر توافق ترامپ اظهار داشت: همین که اسم یک فرد بر توافق گذشته می‌شود، نشان می‌دهد با شرایط آشنا نیستند. توافق با فرد معنا ندارد. ایران با اوباما توافق نکرد. وزیر خارجه ایران با جان کری دیدار نکرد بلکه با نماینده دولت آمریکا کرد و هر تعهدی که داده شد، تعهد دولت این کشور است.

موسوی با بیان اینکه اظهارات جانسون که با ذوق‌زدگی ترامپ همراه شد، برای ما قابل اعتنا نیست، تصریح کرد: برجام می‌تواند نجات یابد در صورتی که همه طرف‌ها به آن پایبند باشد و حتی آمریکا هم می‌تواند به آن بازگردد. فکر نمی‌کنم ایران آمادگی داشته باشد با شرایطی که آنها در نظرشان است، مذاکره کند. توصیه ما این است که به این توافق پایبند باشند.

وی در خصوص باج‌دهی اروپا به آمریکا خاطرنشان کرد: در ملاقات‌هایی که ظریف با نمایندگان کشورهای اروپایی به ویژه بورل به عنوان هماهنگ‌کننده عالی اتحادیه اروپا داشته است، نقش اروپا در حفظ برجام را یادآوری کردیم. ما به رغم خباثتی که در برخی از کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم درب مذاکره با آنها بسته نشده است و توپ در زمین این کشورها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با وجود بیانیه‌ها و اظهاراتی که اروپایی‌ها می‌کنند باید به تعهداتشان عمل کنند، گفت: آنها در جریان نقطه نظرات ما هستند و ابتکارات ما به آنها انتقال داده شده است. اگر نیاز به اراده است، باید از طرف آنها باشد آنها هستند که باید تصمیم بگیرند می‌خواهند مستقل باشند یا به قلدری مانند آمریکا حرف گوش کنند.

موسوی ادامه داد: نتیجه همراهی اروپا با آمریکا این است که اگر نورث استریم را اجرا کنید، تحریم‌تان می‌کنم یا اگر ماشه را پیگیری نکنید، 25 درصد به تعرفه‌ها اضافه می‌کنم. این حرف‌شنوی‌ها نتیجه قلدری است.

وی با اشاره به راهکارها و ابتکارات ایران بیان کرد: از دل برجام راهکارهایی را پیش پای آنها گذاشته شده است ولی ابتکارات آنها به دلیل مخالفت آمریکا و اینکه مجبورند با آمریکا هماهنگی کنند و از خود اراده و استقلالی ندارند، به نتیجه نرسیده است.

موسوی در خصوص اقدام دولت آلبانی در اخراج دو دیپلمات ایرانی ابراز داشت: دولت آلبانی در حال خطاهای پی در پی است. برخی اقدامات موجب سوتفاهم شده است. ما اقدام آنها را که بدون ارائه هیچ مدرک و سندی بوده است، محکوم می‌کنیم و امیدواریم روابط خوب و قدیمی با آلبانی تحت تاثیر طرف ثالث قرار نگیرد.

وی بیان کرد: روند کنونی مناسبات سازنده نیست. پاسخ ایران در حال نهایی شدن است. امیدواریم دولت آلبانی در رویکرد کنونی تجدیدنظر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احضار سفیر ایران در لندن به وزارت خارجه انگلیس بیان کرد: پس از اعتراض تند ایران به دولت انگلیس و احضار سفیر این کشور به دلیل اقدام غیرمتعارفش، سفیر ایران هم از سوی وزارت خارجه انگلیس احضار شد. اظهاراتی را مطرح کردند که وزارت خارجه در قالب بیانیه به آن اظهارات پاسخ داد.

موسوی در خصوص محرومیت باشگاه‌های ایرانی از میزبانی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا یادآور شد: اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای که آورده شده است، می‌توانست اقدام فنی باشد اما این اقدام فنی نیست و به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود. علیرغم برخی اتفاقاتی که رخ داد و تمام شد، ایران کشور امنی است حداقل نسبت به بسیاری از کشورهای مدعی. کاری است که فدراسیون‌های ورزشی دنبال آن هستند.

وی ادامه داد: دولت چه وزارت خارجه و چه وزارت ورزش به تصمیم باشگاه‌ها احترام می‌گذارد ولی از آنها حمایت می‌کند ولی این فرصت وجود دارد امیدواریم آنها به خودشان بیاید و روح ورزش را آلبوده سیاست نکنند. ما کمک کرده و مشورت هم می‌دهیم تا از این فرصت باقی مانده بتوان اقدامی کرد و باشگاه‌های ما طبق نظرشان بازی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور نظامی کره جنوبی در خلیج فارس عنوان کرد: دولت کره جنوبی به ما اعلام کرد که می‌خواهد بخشی از ناوگان نظامی‌اش که در منطقه عدن است، به منطقه بیاورد که خارج از ائتلاف آمریکا است. ما اعلام کردیم این اقدام برای ما غیرقابل قبول نیست و همسویی با ماجراجویی با آمریکا است و شایسته روابط دیرینه، قدیمی و دوستانه ما با کره جنوبی نیست. پیوندهای زیادی با کره جنوبی وجود دارد ولی این اقدام کره جنوبی سازننده نیست. اقداماتی در سطح دیپلماتیک شروع کردیم که اگر نهایی و عملی شود، تصمیمات مقتضی را بگیریم.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار ظریف با همتای کانادایی درخصوص برقراری روابط سیاسی مذاکره‌ای شد، گفت: خیر. در آن دیدار اعلام شد عزیزانی که از دست رفتند، ایرانی بودند. تابعیت مضاعف را نمی‌پذیریم و آنها را ایرانی می‌دانیم. اقداماتی هم انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به عدم پاسخ دادن کانادا به درخواست برقراری روابط کنسولی اظهار داشت: جای این گلایه هم بود آنهایی که با سواستفاده از این مسئله، خواستار برخی از اقدامات هستند که برای ما هم عجیب است، روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران را براساس توهمات و فشارهای آمریکا پذیرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند صدها هزار ایرانی مقیم کانادا از خدمات کنسولی برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این درخواست‌ها مدت‌ها از سوی دولت کانادا نادیده گرفته شده و در مواقعی مانند امروز نگران بوده و کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند.

موسوی در خصوص سفر رئیس دومای روسیه به ایران تصریح کرد: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و در حال نهایی شدن است. این سفر هفته آینده انجام می‌شود و براساس روابط خوب دو کشور در عرصه دیپلماسی پارلمانی است. این مسئله تاکیدی بر پیوند مردمی دو کشور ایران و روسیه است.

وی در خصوص خروج ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران خاطرنشان کرد: اقدام شتابزده‌ای بود که با گذشت زمان، امنیت آسمان ایران برای آنها اثبات می‌شود و آنها مجددا به کشور بازخواهند گشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مراحلی از انتقام سردار سلیمانی باقی مانده است، ابراز داشت: ترور سردار سیمانی با این اقدامات جبران‌پذیر نیست و اقدام ایران و ضربه‌ای که به پایگاه‌های عراقی زده شد، بخشی از اقدام ماست. به طور کلی، ایران با هیچ کشوری خواستار تنش و درگیری نبوده و نیست.

موسوی با تاکید بر اینکه ایران جنگ‌طلب نیست، عنوان کرد: ما ملت صلح‌طلب جنگ‌بلدیم. تاریخ ما پر از رشادت‌ها و حماسه‌ها است ولی ایران، کشوری اهل گفت‌وگو و صلح است. اگر تهدیدی به هر منافع ایران انجام شود، ایران دست بسته نیست و دست بسته نخواهد بود. ایران خواستار افزایش تنش در منطقه نیست.

وی با اشاره به بیانات رهبری یادآور شد: با آمریکایی‌ها دنبال مذاکره نیستیم و به دنبال جنگ هم نیستیم اما در برابر هر اقدام پاسخ جانانه خواهیم داد.

این دیپلمات درباره تلاش‌ها برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا از سوی برخی از کشورها بیان کرد: کشورهایی که خواستار کاهش تنش میان ایران و آمریکا و کاهش تنش در منطقه هستند، باید ریشه تنش‌ها برگردند که این تنش چه زمانی، چرا و از سوی چه کسی شروع شده است.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره همکاری احتمالی کشورهای منطقه در ترور سردار سلیمانی گفت: اگر به نتیجه برسیم کشوری با این اقدام مذبوحانه آمریکا همکاری شده است، تاوان آن را خواهد داد.

خبری پرسید که آیا به رسمیت نشناختن تابعیت دوگانه موجب عدم پیگیری ایران در رسیدگی به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به ویژه عدم پرداخت غرامت به آنها می‌شود که سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: خیر. ما تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم و این قربانیان را ایرانی می‌دانیم اما حق و حقوق آنها را پیگیری می‌کنیم. برخی از کشورهایی اتباع‌شان از دست داده‌اند، حرف‌هایی می‌زنند ولی عزدار اصلی ایران است که مردم و جوانان خود را از دست داده است. طبیعتا در برابر این مسئله سکوت نخواهد کرد.

موسوی در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی کانال بشردوستانه ایران و سوئیس اظهار داشت: کشور سوئیس فارغ از اتفاقاتی که در اروپا می‌افتد، آمادگی خود را برای راه‌اندازی کانالی بشردوستانه اعلام کرده که امیدواریم از این طریق اقلام دارویی را علاوه بر بخشی که خودکفا هستیم، بتوانیم از این کشور وارد کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نظارت آژانس بر فعالیت‌‌های هسته‌ای در دستورکار ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطلاع ندارم اما اقدامات متعددی در دستورکار کشور قرار دارد.

کد خبر: 1058743

وب گردی

وب گردی