شناسایی ۴۰ میلیون چهره با نرم‌افزار ساخت داخل/ دولت چوب لای چرخ تولیدکنندگان داخلی می‌گذارد

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از ساخت نرم‌افزار تشخیص چهره، تشخیص عنبیه، اثر انگشت برای مجموعه‌های انتظامی، امنیتی و ثبت الاحوال خبر داد و گفت: این دستاوردها حاصل ۸ سال تلاش شبانه‌روزی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است که متأسفانه تولیدات آنها مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته‌است.

سیدحسین میرحیدری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۸۲ فعالیت خود را در عرصه هوش مصنوعی شروع کرده‌است، اظهار کرد: هدف از تأسیس این شرکت تولید محصولاتی بود که در کشور وجود نداشت در حالیکه اکثر کسب وکارها به این تکنولوژی و نرم‌افزارها به شدت نیاز داشت، بنابراین سعی کردیم با تکیه بردانش فنی در کشور محصولاتی تولید کنیم.

وی تصریح کرد: نرم‌افزار فارسی‌شناس یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهایی است که برای اولین بار در کشور با دقت بالا تولید و کاربردی شده‌است.

میرحیدری تأکید کرد: با وجود اینکه این محصول مورد استقبال کشورهای خارجی قرار گرفته؛ اما متأسفانه با کم لطفی مسئولان دولتی مواجه شده‌است. این موضوع بیانگیر این است که شایسته گزینی و برگزاری مناقصه عادلانه در کشور وجود ندارد که از این شرکت‌ها دفاع کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶ محصول نوین (نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی و پشتیبانی نرم‌افزارهای مهندسی، آرشیو، مدیریت اسناد، امنیتی و … تولید و مشاوره در پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری سفارش مشتری تولید و مشاوره در پیاده‌سازی سیستم‌های اتوماسیون اداری و MIS فروش و پشتیبانی نرم‌افزارهای مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی آموزش نرم‌افزارهای موجود در آرشیو شرکت) با دانش روز دنیا تولید و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌است؛ گفت: به عنوان مثال سیستم مدیریت آرشیو اسناد هم‌اکنون مورد استقبال شرکت‌های نفت و گاز در کشور قرار گرفته‌است. باید این نکته را متذکر شد که برخی از این محصولات به دلیل نبود پشتیبان در ادامه راه متوقف شده‌است.

وی افزود: از جمله این محصولات متوقف شده می‌توان به سیستم تشخیص صدا و تبدیل آن به متن و بلعکس اشاره کرد. همچنین محصول پارس آوا که توسط ۲۰ هزار نابینا مورد استفاده قرار گرفته‌است. این نرم‌افزار متن‌های فارسی را برای نابینایان و کم بیناها قرائت کرده و آنها را قادر می‌سازد که با کامپیوتر کار کنند. این محصول جدا از دانش و تکنولوژی از نظر کاربردی نیز بسیار قابل قبول بود.

وی با بیان اینکه برای پارس آوا ویرایش ۲ نیز قراردادی را به مبلغ ۲۰ میلیون تومان با بنیاد جانبازان منعقد کردیم؛ افزود: متأسفانه بعد از امضای قرارداد متوجه شدیم که سازمان بهزیستی قرارداد یک میلیارد تومانی را با یک شرکت دیگر منعقد کرده و این امر باعث شد که از محصول تولیدی ما استفاده نکنند در کنار این موضوع نابینایان و کم بینایان که در جریان قرارداد این شرکت قرار گرفته بودند با وجود شکایت و پیگیری برای استفاده از محصول ما به نتیجه‌ای نرسیدند.

میرحیدری همچنین از ساخت نرم‌افزار تشخیص چهره، تشخیص عنبیه، اثر انگشت و دستگاه ثبت حضور و غیاب برای مجموعه‌های انتظامی، امنیتی و ثبت احوال خبر داد و گفت: این دستاورد حاصل ۸ سال تلاش شبانه‌روزی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است که با وجود بورسیه خارجی ترک وطن نکرده و در داخل کشور این نرم‌افزارها را تولید کردند؛ اما متأسفانه تولیدات ما مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت این در حالیست که این نرم‌افزار قوی‌ترین سیستم تولیدی در کشور است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروزی نگهداری اسناد و مدارک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ گفت: تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی برای نگهداری اسناد کاغذی با مشکلاتی چون هزینه زیاد محل نگهداری مخصوص اسناد، از بین رفتن اسناد مواجه هستند؛ بنابراین برای حل این مشکلات و قابل استفاده کردن این اسناد، می‌توان یک سیستم مدیریت آرشیو اسناد مناسب را طراحی کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از یک سیستم مدیریت آرشیو مناسب در حوزه نگهداری و بازیابی انواع مختلف اطلاعات متنی، صوتی و تصویری، دسته‌بندی اطلاعات و اسناد موجود در بخش‌های مختلف سازمان، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، کارایی و امنیت بالاتر و کاهش چشمگیر هزینه می‌تواند در نگهداری اسناد کمک کند.

میرحیدری افزود: در روش‌های سنتی جهت تعیین هویت افراد از اطلاعاتی که فرد در اختیار داشت، مانند کلمه رمز یا شماره شناسایی استفاده می‌شد؛ این روش‌ها در عین ساده و کم هزینه بودن، معایبی چون امکان دزدیده شدن، فراموش شدن و … را نیز داشت. در واقع در این روش‌ها سیستم قادر نبود تا بین فرد واقعی و فرد نفوذ کننده تمایز قایل شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سیستم‌های سنتی از امنیت کافی برای جامعه الکترونیکی امروزی ما برخوردار نیستند؛ بنابراین اولین گام در تشخیص هویت براساس اثر انگشت، نمونه برداری تصویری از اثر انگشت است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: نرم‌افزار مدیریت محتوای سازمانی، آرشیو اسناد و بایگانی اسناد در شرکت‌های نفت وگاز و پتروشیمی و شرکت آب و فاضلاب، شهرداری مراکز اسناد و مدارس کاربردی شده‌است. نرم‌افزار حفاظتی و امنیتی، ثبت احوال و برخی مراکز نصب شده‌است.

وی تأکید کرد: نرم‌افزار آرشیو اسناد کاملاً برگرفته از دانش بومی کشور تولید شده‌است.

میرحیدری تأکید کرد: مسئولان دولتی هنوز به این باور و اعتقاد دست پیدا نکردند که توانمندی داخلی حلال تمام مشکلات کشور است بخاطر همین از راه‌های میان‌بر و دورزدن برخی از شرکت‌های بزرگ اقدام به واردات یا به ایجاد شرکت‌های اقماری کوچک می‌کنند تا این شرکت‌های توانمند نتواند محصولات خود را به مخاطبان خود عرضه کنند.

وی با تأکید براینکه تاکنون حدود ۴۰ میلیون چهره توسط نرم‌افزار تولیدی این شرکت شناسایی شده‌است، گفت: متأسفانه بلای خانمان‌سوزی که برسر شرکت‌های دانش بنیان نازل شده بیانگر این است که تمام مجموعه‌های امنیتی و نظامی و دولتی کشور هر کدام با ایجاد شرکت‌های اقماری مانعی برسر راه فعالیت این شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند، بنابراین شرکت‌های دانش بنیان در شرایط فعلی و بحران اقتصادی کشور نمی‌توانند به فعالیت مستمر خود ادامه دهند؛ ولی ما با تمام توان تلاش می‌کنیم که ضمن حفظ اعتبار شرکت به بازارهای خارجی نیز نفوذ کنیم. ما بیشتر از آنچه که از تحریم خارجی زجر می‌کشیم از تحریم داخلی ضربه می‌خوریم چرا که شرکت‌های دولتی کارها را بدون برگزاری مناقصه واقعی به زیرمجموعه خودشان واگذار می‌کنند. این بدان معنی است که دولت همیشه چوب لای چرخ تولیدکنندگان داخلی می‌گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058755

وب گردی

وب گردی