دستگاه‌ بازرسی اشعه‌ایکس چمدانی بومی شد

یک شرکت دانش‌بنیان توانست با دانش بومی به فناوری ساخت، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های بازرسی ایکس چمدانی و چند محصول دیگر دست پیدا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، لامپ به دو منظور به انرژی الکتریکی نیازمند است. ابتدا برای ملتهب نمودن فیلمان (کاتد) و تابش الکترون از آن، سپس شتاب دادن به این الکترون‌ها از کاتد به سمت آند. ژنراتور اشعه ایکس برای هر کدام از این اعمال دارای یک مدار خاص است که به ترتیب مدار فیلمان و مدار ولتاژ قوی نامیده می‌شوند.

یک شرکت دانش‌بنیان توانست با دانش بومی به فناوری ساخت، نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های بازرسی ایکس چمدانی و چند محصول دیگر دست پیدا کند.

«بهمن هداوند»، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت در زمینه تولید دستگاه‌های ایمنی و امنیتی و همچنین طراحی و ساخت، نصب و راه اندازی و آموزش و نیز خدمات پس از فروش دستگاه‌های بازرسی ایکس چمدانی مشغول به فعالیت است.

هداوند ادامه داد: اولین نمونه دستگاه تولیدی این شرکت ابتدا در فرودگاه امام خمینی و پس از آن در گمرک بازرگان نصب و راه‌اندازی شد که رضایت خریدار را از لحاظ نحوه کار و دقت قابل توجه به دنبال داشته است.

همچنین دستگاه‌های درگاهی پایشگر پرتویی برای کنترل آلودگی های احتمالی بارهای عبوری از مرزهای ورودی کشور به مواد رادیو اکتیو به منظور پیشگیری از ورود عوامل آلوده کننده و بیماری زا اعم از موارد عمدی و یا ناخواسته در این شرکت ساخته و در چند مرز هوایی، زمینی و دریایی کشور نصب و راه‌اندازی شده است. این تجهیزات نیز دارای گواهی رضایت مشتری از نحوه عملکرد و دقت بالای آن بوده که نشان از قابلیت رقابت دستگاه‌های تولیدی شرکت با نمونه مشابه خارجی خود را دارد.

این فعال عرصه فناوری درباره کوره مخصوص عملیات حرارتی روی کریستال‌های TLD توضیح داد: این کوره دمای 1000 درجه سانتی‌گراد را تولید می‌کند و قابلیت افزایش تا 1200 درجه سانتی‌گراد را داشته و همچنین قابلیت تزریق گار و آنیل کردن در محیط خنثی را نیز دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: این کوره قابلیت کنترل با نرم افزار و تنظیمات ثابت برای نمونه­ های پرکاربرد را دارد و همچنین قابلیت تغییر دادن شکل کوره به‌صورت دربسته را داراست.

هداوند به دیگر محصول تولیدی این شرکت اشاره کرد و گفت: مولد اشعه ایکس مدل IAPX100M، یک مولد اشعه ایکس پزشکی است که قابلیت تولید یک بیم پایدار با چگالی بیم قابل تنظیم و نقطه کانونی کوچک را برای رادیوگرافی صنعتی و پرتودهی داراست.

به گفته هداوند، پایداری ولتاژ و توان مولد، پایداری نرخ دوز تابشی اشعه ایکس را تضمین می‌کند که از مهم ترین مشخصه‌های کیفی مولدهای اشعه ایکس است.

وی به کاربرد این دستگاه اشاره و گفت: تصویربرداری با اشعه ایکس، بازرسی مواد غذایی، بازرسی امنیتی و دستگاه سنجش تراکم استخوان از کاربردهای مهم این تجهیز است.

این فعال فناور درباره اشتغال‌زایی صورت گرفته در این شرکت بیان کرد: به صورت مستقیم 6 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و تعداد دیگری نیز به صورت پاره وقت با این شرکت همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: نمونه مشابه این محصولات همچنان به کشور وارد می‌شود و از نظر قیمتی نیز محصول تولید شده این شرکت یک سوم قیمت نمونه خارجی را دارد و به لحاظ کیفیت نیز به آن‌ها بسیار نزدیک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058763

وب گردی

وب گردی