سیاست‌گذاری وقف بر اساس نیاز آموزش عالی ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: ضعف در سیاست‌گذاری و اطلاع‌رسانی از بزرگ‌ترین عوامل بی‌بهره ماندن نظام آموزش عالی کشور از برکات وقف است. یکی از مهم‌ترین رکن‌ها تعریف و سیاست‌گذاری «وقف» براساس نیازهای مبرم جامعه بوده که البته مغفول مانده است.

محمد خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره لزوم تبیین و ترویج فرهنگ «وقف» در آموزش عالی و دانشگاه‌ها اظهار کرد: مقوله وقف حوزه بسیار کلانی است که باید در سیاست‌گذاری و خط‌مشی مدیران نیز بازنگری شود. فرهنگ وقف از دیرباز در جامعه ایرانی به‌عنوان فضیلت و کار خیر رواج دارد و خیرین برای انجام امور خیریه بی‌گمان به‌دنبال وقف می‌روند.

وی افزود: با تحقیقی اجمالی می‌توان به این نتیجه رسید که در سال‌های اخیر واقفان منشأ ثمرات بسیاری در توسعه آبادانی و امکانات کشور شده‌اند. در مقطعی از تاریخ اغلب وقف‌ها به سوی ساخت مساجد، تکایا و حسینه‌ها سوق پیدا کرد و سپس شاهد گسترش میزان وقف در حوزه مدرسه‌سازی بودیم که تحول عظیمی در آموزش و پرورش کشور را رقم زد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با طرح این موضوع که باید علل بی‌میلی واقفان برای ورود به حوزه آموزش عالی بررسی شود، گفت: ضعف در سیاست‌گذاری و اطلاع‌رسانی از بزرگترین عوامل بی‌بهره ماندن نظام آموزش عالی کشور از برکات وقف است. یکی از مهم‌ترین رکن‌ها تعریف و سیاستگذاری «وقف» براساس نیازهای مبرم جامعه بوده که البته مغفول مانده است.

خسروی ادامه داد: واقفان باتوجه به روحیات بخشنده و آرمان‌گرایانه خود اگر از نیازهای مختلف جامعه اعم از آموزش عالی اطلاع پیدا کنند و ضعف‌ها را بشناسند، وقوفات خود را در راستای حل مشکلات و نیازهای اصلی جامعه قرار می‌دهند. اگر امروز واقفین نیازهای آموزش عالی نمی‌شناسند و این حوزه با مشکلاتی روبرو شده، متوجه مسئولان و مدیران نظام آموزش عالی است.

وی با اشاره به لزوم دعوت وقفان برای احصای نیازهای دانشگاه‌ها بیان کرد: جامعه روحانیت، ائمه محترم جمعه، مدیران دانشگاهی، مدیران شهری و به‌ویژه رسانه‌های جمعی وظیفه خطیری در معرفی نیازهای دانشگاه‌ها و ضرورت ورود واقفان به این حوزه را دارند. گردهمایی فصلی واقفان در دانشگاه‌ها موجب هم‌افزایی فعالان وقف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تصریح کرد: اکنون وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و فقدان سراهای دانشجویی در شهرهای کوچک از چالش‌های قابل توجه دانشگاه است و نبود راهکار برای این موضوعات، پیامدهای منفی بسیاری در رفتار و سبک زندگی دانشجویان به‌ثمر می‌آورد. واقفین بزرگوار باید نسبت به نیازهای دانشگاه آگاه شوند و به این حوزه حساس به‌موقع ورود کنند.

خسروی با بیان اینکه مهم‌ترین مؤلفه توسعه کشور در گرو پویایی آموزش عالی است، خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های تبیین و ترویج، تریبون‌های نماز جمعه و صدا‌و‌سیما کلیدی‌ترین نقش را در آگاهی‌بخشی واقفان ایفا می‌کنند. مجموعه اقدامات یاد شده می‌تواند در توزیع موقوفات جامعه و توجه بیشتر واقفان به دانشگاه‌ها موثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058766

وب گردی

وب گردی