مدیران و معاونان مدارس از طرح رتبه‌بندی ناراضی‌اند

کارشناس آموزش‌و‌پرورش گفت: معلمانی هستند که براساس گروه‌بندی گذشته نظام آموزشی، 4 ماه دیگر به گروه بالاتر ارتقا پیدا می‌کردند. بر اساس نظام رتبه‌بندی کنونی، این افراد باید 6 سال در همان رتبه بمانند تا بتوانند به رتبه بالاتری ارتقا پیدا کنند.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه نتیجه اجرای طرح رتبه‌بندی افزایش حقوق ناچیزی برای معلمان است، اظهار کرد: بر اساس این طرح، به صورت میانگین 200 تا 300 هزار تومان به حقوق اکثر معلمان اضافه خواهد شد، البته این مبلغ شامل حال معلمانی نمی‌شود که سابقه کار کمتری دارند.

وی ادامه داد: نظام رتبه‌بندی را به علت مبلغ کم آن، نمی‌توان عاملی برای افزایش انگیزه معلمان در نظر گرفت.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح‌های اصلاحی آموزش و پرورش به 2 دسته تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: دسته اول شامل طرح‌هایی است که بر انگیزه‌های بیرونی، پاداش و تنبیه استوارند، دسته دوم نیز طرح‌هایی هستند که بر اساس انگیزه درونی ارائه می‌شوند.

وی اضافه کرد: طرح‌های مبتنی بر انگیزه‌های درونی معمولاً در راستای افزایش اختیارات معلم و کادر آموزشی مدرسه و مدیر درنظر گرفته می‌شوند،‌ این طرح‌ها با دخالت دادن آنان در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان آموزش پیش می‌رود. در بسیاری از موارد مسئولان سعی می‌کنند در کنار حقوق مکفی برای زندگی معلمان، بر انگیزه‌های درونی آنان نیز بیفزایند و معلمان بیشتری را جذب کنند، این موضوع نوعی اصلاحات آموزشی تلقی می‌شود.

بهلولی بیان کرد: طرح‌های مبتنی بر انگیزه‌های بیرونی، شامل طرح‌هایی است که به افزایش حقوق کم یا زیاد، بهبود کار معلم و کادر آموزشی کمک می‌کند. رتبه‌بندی معلمان نیز شامل آن دسته طرح‌هایی می‌شود که بر پایه پاداش و تنبیه استوار است. اگر به تجربیات آموزشی و مدیریتی در بعد کلان بنگریم،‌ در می‌یابیم طرح‌هایی که مبتنی بر انگیزه‌های درونی بودند موفق‌تر از طرح‌های دیگر است.

وی اظهار کرد:‌ نظام رتبه‌بندی حتی اگر به درستی اجرا شده و بر اساس آن نیز حقوق قابل توجهی بر حقوق معلمان اضافه شود، باز هم نمی‌تواند باعث افزایش کیفی مسائل آموزشی و تربیتی معلمان شود.

تعجیل در گروه برای معلمان مناطق محروم در رتبه‌بندی حذف شده است

این کارشناس آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه انتقادات زیادی به نظام رتبه‌بندی معلمان وارد شده است، اظهار کرد: معلمان مناطق محروم در گروه‌بندی گذشته به گروه‌هایی مانند خبره،‌ عالی و غیره تقسیم می‌شدند. معلمان این مناطق یک سال در حقوق دریافتی خود تعجیل در گروه داشتند؛ زیرا این افراد در مناطق محروم مشغول به فعالیت بودند، تعجیل در گروه، یک سال معلمان را به‌ جلو هدایت می‌کرد.

وی افزود:‌ در حال حاضر تعجیل در گروه برای معلمان مناطق محروم در رتبه‌بندی حذف شده است و معلمان این مناطق باید مانند باقی معلمان، برای گرفتن رتبه اول چهار سال و گرفتن رتبه بعدی 6 سال صبر کنند. به همین منظور معلمان مناطق محروم معتقدند این طرح به ضررشان است؛ زیرا در گذشته نهایتاً در عرض 9 سال می‌توانستند در 3 گروه ارتقا پیدا کنند؛ اما در حال حاضر وضعیت اینطور نیست و ارتقای آن زمان بیشتری می‌طلبد.

مدیران و معاونان مدارس از طرح رتبه‌بندی ناراضی هستند

بهلولی با اشاره به انتقاداتی که کادر اجرایی مدارس نسبت به این طرح مطرح می‌کنند، اظهار کرد: بسیاری از مدیران و معاونان از اینکه رتبه‌بندی شامل حال آنان نمی‌شود، ناراضی هستند. نظام رتبه‌بندی تنها برای معلمان در نظر گرفته شده و شامل کادر اداری مدارس نخواهد شد، مدیر و معاونان مدرسه گلایه‌هایی در زمینه اینکه افزایش حقوق این طرح شامل حالشان نشده، مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: معلمانی هستند که براساس گروه‌بندی گذشته نظام آموزشی، 4 ماه دیگر به گروه بالاتر ارتقا پیدا می‌کردند. بر اساس رتبه‌بندی کنونی، این افراد باید 6 سال در همان رتبه صبر کنند تا بتوانند به رتبه بالاتری ارتقا پیدا کنند. معلمان نسبت به این موضوع نیز انتقاداتی را مطرح کرده بودند.

نظام رتبه‌بندی، گروه‌بندی پیشین را ابطال می‌کند؟

این کارشناس آموزش و پرورش در ادامه گفت: متاسفانه مشخص نشده است رتبه‌بندی معلمان گروه‌بندی پیشین را ابطال می‌کند یا خیر. گروه‌بندی سابق معلمان بر اساس قانون تصویب شده در مجلس بود؛ اما در حال حاضر رتبه‌بندی معلمان نوعی مصوبه خود هیئت دولتی به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری که در مجلس مورد بحث قرار نگرفته و تایید نشده است.

وی افزود: در حال حاضر برخی از نمایندگان مجلس معتقدند وزارت آموزش و پرورش حق ندارد با مصوبات داخلی خود، قانون‌های قبلی را عملاً ابطال کنند؛ اما گروه‌بندی‌های سابق عملاً تاکنون ابطال نشده است. به‌نوعی دیگر می‌توان گفت نظام رتبه‌بندی کنونی جایگزین گروه‌بندی سابق معلمان شده؛ اما در آیین‌نامه رتبه‌بندی مشخص نیست گروه‌بندی سابق ابطال شده است یا خیر. برخی از نمایندگان مجلس معتقد هستند این اقدام غیر قانونی است.

بهلولی در پایان گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان مبلغی کوچک به حقوق معلمان اضافه می‌کند و هیچ نتیجه دیگری نیز ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058798

وب گردی

وب گردی