لزوم نهادینه‌سازی نظام شایسته‌گزینی در نهادهای علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم نهادینه‌سازی نظام شایسته‌گزینی در نهادهای علمی تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، یازدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف با موضوع «بررسی الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی کشور» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای شورا تشکیل شد.

منصور غلامی در این جلسه ضمن تشکر از تدوین الگوی ارائه شده اظهار کرد: برخی از شاخص‌ها مانند تجربه، حسن شهرت و تخصص در زمان انتخاب رؤسای نهادهای علمی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما این الگو می‌تواند سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی را به صورت علمی اجرایی کند.

وی علاوه بر سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی در هنگام انتصاب، بر پیاده‌سازی فرایند شایسته‌گزینی در مدیریت‌های سطوح پایین‌تر نهادهای علمی تأکید کرد و گفت: رؤسای نهادهای علمی پیش از تصدی ریاست نهاد، لازم است چندین مرحله از مدیریت‌های درون نهاد را طی کرده باشند.

همچنین در ابتدای این جلسه، سعدان زکایی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تدوین الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی اعم از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، هدف اصلی از سنجش شایستگی را تحقق نخبه‌گماری و شایسته‌سالاری در نظام مدیریت کشور و تدوین برنامه توسعه و رشد فردی مدیران معرفی کرد.

در پایان نشست، اصول سنجش شایستگی‌های مدیران نهادهای علمی به تصویب «شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری» به شرح زیر به تصویب رسید:

۱. در سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی پنج مؤلفه «شخصیت فردی و ویژگی‌های حرفه‌ای»، «توانایی‌های مدیریتی»، «شایستگی رهبری»، «مهارت‌های ارتباطی» و «دانش مدیریتی» مورد سنجش قرار می‌گیرند.

۲. شاخص‌های سنجش هریک از مؤلفه های شایستگی، براساس نتایج حاصل از مطالعات بین‌المللی، تجربیات ملی و بومی‌سازی آنها برای انواع نهادهای علمی (آموزشی، پژوهشی و فناوری) تعریف و با توجه به تفاوت مأموریت نهادهای مختلف علمی و نقش مدیر در هر نهاد، وزن هر کدام از شاخص‌ها تعیین می‌شود.

۳. با توجه به هدف شایسته‌سالاری و نخبه‌گماری در نظام مدیریت علمی، حاصل سنجش شایستگی‌ها با رعایت «شرایط اولیه تصدی سمت‌های مدیریتی»، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 10 اسفندماه 89 در انتخاب از میان نامزدهای مناسب در نهادهای علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. برای سنجش شایستگی از روش‌های علمی و عملیاتی شامل پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، بررسی اسناد و سایر روش‌های مناسب استفاده می‌شود و حاصل این سنجش، علاوه بر کمک در نخبه‌گزینی، راهنمایی لازم را برای تدوین دوره‌های آموزش فردی و حرفه‌ای مستعدان مدیریت فراهم می‌آورد.

۵. سنجش شایستگی در سطوح مختلف مدیریتی در نهادهای علمی امکان‌پذیر است و نهادها می‌توانند براساس الگوی مصوب در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت و انطباق آن برای حوزه‌های مدیریتی خود، از آن برای انتخاب اصلح مدیران در سایر سطوح مدیریتی استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058807

وب گردی

وب گردی