افزایش  تلفات مسمومیت با گاز/افزایش 12.4 درصدی در 9 ماه

​با توجه به افزایش 12.4 درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماهه سال جاری، سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به افزایش تلفات گازگرفتگی با توجه به برودت هوا هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در 9 ماهه سال جاری 436 نفر از هموطنان بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (388 نفر)، 12.4 درصد بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در 9 ماهه امسال 328 نفر مرد و 108 نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با 84، آذربایجان شرقی با 43 و اصفهان با 39 فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته اند. آمار تلفات گازگرفتگی در بیش از نیمی از استان ها کمتر از 10 نفر و در استان قم صفر گزارش شده است.

حدود نیمی از تلفات امسال مربوط به پاییز است

در پاییز امسال 214 نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که حدود نیمی از تلفات نه ماهه سال جاری را در برمی گیرد. همچنین این آمار در مقایسه با پاییز سال قبل که آمار تلفات 194 نفر بود، 10.3 درصد افزایش یافته است.

بیشترین آمار مرگ ناشی از گازگرفتگی در سال جاری در آذرماه ثبت شده است، در این ماه متاسفانه 123 نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36.7 درصد بیشتر شده است.

هشدار پزشکی قانونی

سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال، بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به هم میهنان عزیز توصیه می کند در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند. همچنین ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

چند توصیه پیشگیرانه:

گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و یا فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058808

وب گردی

وب گردی