براساس آخرین تحقیقات محققان؛

راهی جدید برای درمان سرطان کشف شد

چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 20:21
کد مطلب: 1058830
بل

دانشمندان اعلام کردند که بخش جدیدی از سیستم ایمنی بدن ما می تواند برای درمان همه سرطان‌ها استفاده شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تیمی از دانشگاه «کاردیف» موفق شد تا سرطان‌های پروستات، سینه، ریه و برخی دیگر را در محیط آزمایشگاهی از بین ببرند.

این یافته‌ها که در «Nature Immunology» منتشر شده هنوز روی بیماران آزمایش نشده؛ اما محققان می‌گویند که آن‌ها پتانسیل بالایی برای درمان بیماری دارند. سیستم ایمنی، دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت است؛ اما به سلول‌های سرطانی نیز حمله می‌کند.

دانشمندان به دنبال راه‌های غیر متعارف و کشف نشده‌ای بودند که سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی به تومورها حمله می‌کند. نتایج یافته‌ها سلول T در خون افراد بود که سلولی ایمنی است و می‌تواند با اسکن بدن وجود تهدید برای از بین بردن آن را ارزیابی کند. نکته قابل توجه در مورد این اتفاق، اینست که این حمله‌ به طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها صورت می‌گیرد.

سلول‌های T روی سطح دارای گیرنده هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در سطح شیمیایی عمل کنند. تیم کاردیف یک سلول T و گیرنده آن را کشف کرد که می‌تواند طیف وسیعی از سلول‌های سرطانی مانند ریه، پوست، خون، روده بزرگ، سینه، استخوان، پروستات، تخمدان، کلیه و دهانه رحم را پیدا و از بین ببرد. نتایج نشان داد که بافت‌های عادی دست نخورده باقی مانده است.

چگونگی انجام این کار هنوز هم توسط دانشمندان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این گیرنده خاص سلول T با مولکولی به نام MR1 موجود در سطح هر سلول بدن انسان تعامل دارد. تصور می‌شود MR1 در حال پرچم زدن متابولیسم تحریف شده درون سلول سرطانی به سیستم ایمنی بدن است.
این درمان شامل استخراج سلول‌های T از نمونه خون بیمار سرطانی و سپس اصلاح ژنتیکی برای ساخت مجدد گیرنده سرطان است. مقادیر زیادی از سلول‌‌های به روز شده در آزمایشگاه پرورش داده می شوند و دوباره به بیمار باز می‌گردند.