غفلت از فناوری برابر با شکست پروژه خودروبرقی/ آینده روشن صنعت خودرو با ورود دانش‌بنیان‌ها

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته با تأکید بر اینکه تولید خودرو برقی و هیبریدی یکی از مباحث کلیدی در کشور است و توجه ویژه به آن می‌تواند آینده کشور را تضمین کند، گفت: هم اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت پراکنده در حیطه ساخت خودروهای برقی و موتورسیکلت برقی فعالیت می‌کنند و ما در صددیم این شرکت ها را تجمیع کنیم تا طرح‌های کلان را به نتیجه برسانیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حبیبه رحیمیان؛ صنعت خودروسازی جهان، طی یک دهه اخیر، شاهد یکی از دگرگونی‌های عظیم بوده است. یکی از ابعاد این دگرگونی، توسعه شتابان خودروهای برقی است به گونه‌ای که فروش خودروهای برقی از چند هزار دستگاه در سال 2010، به رقمی بیش از 2 میلیون دستگاه رسیده است و پیش‌بینی‌ها حکایت از فروش سالانه 10 میلیون خودرو برقی در سال 2025 دارد.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیطزیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. از جمله دولت‌های پیشگاه در این زمینه می‌توان به نروژ، سوئد، دانمارک، آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ژاپن و هند اشاره کرد که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تولید و فروش خودروهای بنزین و دیزلی را تا دهه 2030 ممنوع و متوقف کنند. افزایش روز افزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هریک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهای بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

شرکت‌های خودروسازی بزرگ در جهان نیز در همین راستا تصمیم گرفته اند که در توسعه و تولید محصولات جدید خود تغییر رویکرد بدهند و به سمت ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سال‌های آینده مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند و نقش خود را برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا ایفا کنند.

در کشور ما با توجه به مشکلات ناشی از آلودگی‌های هوا و ترافیک‌های سنگین شهروندان کلانشهرها بیش از هر زمان دیگری ضرورت تولید این‌گونه خودروها احساس می‌شود، توسعه تولید و استفاده از خودروهای برقی نیاز به فرهنگ‌سازی، توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه‌ها است. در تمامی کشورهای صاحب فناوری خودروهای برقی سیاستگذاران حمایتی در این حوزه را به گونه‌ای اعمال می‌کنند که بستر استفاده از آن در سطح جامعه گسترش یابد. سیاست‌هایی همچون تدوین طرح هایی برای حمایت از حمل و نقل عمومی برقی، درخواست سفارش‌های عمده به سازندگان خودروهای برقی، ارائه مشوق‌های مالی به خریداران خودروهای برقی، توسعه زیرساخت‌های استفاده از این نوع خودروها و تصویب قوانینی برای اجبار خودروسازان جهت ساخت خودروهای برقی تا این بخش نوپا از صنعت خودروسازی، بتواند روز به روز توسعه یابد.

همچنین ایران در جهت کاهش آلودگی هوا برای استفاده از خودروهای برقی و تامین انرژی آنها زیرساخت‌هایی شامل تولید انرژی تجدیدپذیر و رساندن آن به مصرف کننده نهایی به وسیله ایستگاه‌های شارژ را در دستور کار قرار داده است. بخش حمل و نقل سهم قابل ملاحظه‌ای در میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌های هوا در کشور دارد و براساس گزارش شرکت کنترل هوای تهران، در کلانشهر تهران بیش از 70درصد میزان آلودگی هوا متعلق به بخش حمل و نقل است. براساس مطالعات موثق، تنها راه بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده‌های هوا استفاده از فناوری برقی‌سازی است. در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با محوریت ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته با مشارکت و تکیه بردانش فنی، نیروی انسانی متخصص و زیرساخت‌های موجود شرکت‌های دانش‌بنیان، به عرصه توسعه تولید و استفاده از خودروهای برقی مورد نیاز کشور ورود کرده است.

در همین رابطه منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت خودروهای برقی در کشور به صورت گسترده ورود پیدا کرده‌اند به طوری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این شرکت‌ها سه ماموریت مهم(ارائه تسهیلات، تجاری‌سازی و کاهش هزینه) را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی تأکید کرد: هم اکنون زیست بوم خوبی در این حوزه شکل گرفته است؛ بنابراین در تلاش هستیم که برای اولین بار از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کلان استفاده کنیم؛ چرا که این موضوع تحول اساسی در جهت رونق و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد خواهد کرد.

منطقی افزود: هم اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت پراکنده در حیطه ساخت خودروهای برقی و موتورسیکلت برقی فعالیت می‌کنند و ما در صدد هستیم که این شرکت ها را تجمیع کنیم تا طرح‌های کلان را به نتیجه برسانیم. به زودی اثرات کلیدی در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تولید خودرو برقی و هیبریدی یکی از مباحث کلیدی در کشور است و توجه ویژه به آن می‌تواند آینده کشور را تضمین کند، گفت: همان‌طور که در مورد فناوری نانو و بایو توجهات ویژه‌ای شده و بر اساس آن توانستیم توفیقات جهانی به دست آوریم در حوزه‌های خودروهای الکتریکی، اتصال‌پذیری و خودران، استعدادهای فوق‌العاده بالایی داریم و در صورت توجه می‌توانیم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم،بنابراین کافی است که در سطح ملی نظر واحدی ایجاد شود تا به‌عنوان یکی از فناوری‌های نوظهور به آن توجه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته ادامه داد: با بکارگیری فناوری‌های نوین و تکنولوژی به‌روز می‌توان صنعت خودروسازی را متحول کرد تا حداقل در بخش‌های الکتریکی از سایر کشورهای جهان عقب نمانیم. اگر غفلت کنیم در آینده در حوزه خودروهای الکتریکی و اتوبوس‌های الکتریکی، چینی‌ها بازار ما را تسخیر می‌کنند.

منطقی تصریح کرد: در یک افق 5 ساله می‌توانیم به فناوری تولید خودروهای خودران دست پیدا کنیم که اصلاً موضوع عجیب‌وغریبی هم نیست چراکه اکنون به چشم‌انداز دوساله دست‌یابی به فناوری اتوبوس‌های برقی رسیده‌ایم و یا اینکه ظرف سه سال توانستیم به فناوری ساخت موتورسیکلت‌های برقی برسیم؛ درباره خودروهای الکتریکی که مطمئن باشید ظرف 3 تا 5 سال می‌توانیم به فناوری تولید آن دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت توجه خاص و تبدیل شدن این مسئله به اولویت ملی در بحث رقابت‌پذیری می‌توانیم حوزه تولید خودروهای خودران و الکتریکی را همپا فناوری نانو توسعه دهیم.

در مجموع باید گفت که دورنمای خودروهای برقی در کشور بسیار روشن است و تمامی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تولید و مصرف خودروهای برقی، به سرعت در جهان روبه گسترش است. از همین رو دولت و خودروسازان داخلی، باید ضمن توجه به این امر مهم، با دقت بیشتری به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این حوزه دست بزنند تا در آینده پیش رو، خودروسازان داخلی بتوانند در این عرصه با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند. در کنار این موضوع شاهد کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده در محیط زیست باشیم ؛چرا که آیندگان حق دارند که از هوای پاک و محیط سالم برخوردار شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058834

وب گردی

وب گردی