کریستال باستانی راز زمین را فاش کرد

کریستال‌های کوچک کشف شده در استرالیا به دانشمندان کمک می‌کنند تا از تاریخچه اولین میدان مغناطیسی سیاره ما اطلاعاتی به‌دست آورند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کریستال‌های قدیمی کشف شده در استرالیا نشان می‌دهند که میدان مغناطیسی زمین بسیار قدرتمندتر از آن چیزیست که افراد در مورد آن تصور کنند و این به نوبه خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا زندگی در زمین پدید آمده کمک کننده است.

این کریستال‌های کوچک و قدیمی قریب به نیم میلیارد سال پیش در سنگ‌هایی محبوس شده‌اند. در آن زمان، ذرات مغناطیسی ریز در سنگ مذاب شناور می‌شدند سپس با خنک شدن این سنگ، ذرات که آن زمان با جهت یابی میدان مغناطیسی مطابقت داشتند در جای خود قفل می‌شدند.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این ذرات هنوز در وضعیتی هستند که نشان می‌دهد تحت تأثیر یک میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندتر از تصور دانشمندان قرار دارند.

میدان مغناطیسی زمین توسط هسته داخلی آهن جامد کره زمین در حال چرخش در یک هسته بیرونی آهن مایع تولید می‌شود. این میدان که فراتر از جو ما است، کره زمین را از ذرات خطرناک فضا مانند باد خورشیدی و پرتوهای کیهانی محافظت می‌کند. اما از آنجا که تأثیرات قابل مشاهده آن روی سطح سیاره زمین بسیار کم است؛ مطالعه تاریخچه طولانی این میدان دشوار است.

با این حال، مطالعه این تاریخچه برای دریافتن آینده سیاره ما و دیگر سیارات مهم است. زمین مدت طولانی از سپر مغناطیسی قوی برخوردار بوده زیرا آب سطح خود را حفظ کرده و زندگی در آن جاری شده است.

در غیر این صورت، پرتوهای کیهانی مدت‌ها پیش زندگی و آب را در سطح زمین از بین برده بودند؛ در آن سناریو، زمین بسیار شبیه به مریخ خواهد بود، جایی که با خنک شدن سیاره زمین میدان مغناطیسی قدیمی متلاشی و هسته آن از چرخیدن متوقف می‌شود.

بر اساس این مطالعه زمین برای 4.2 میلیارد سال هسته مغناطیسی داشته است؛ اما تا 565 میلیون سال پیش، مدت‌ها قبل از رسیدن دایناسورها و کمی قبل از ظهور زندگی پیچیده در انفجار کامبرین، آن هسته مغناطیسی کاملاً متفاوت عمل می‌کرد. در آن مرحله، هیچ هسته درونی وجود نداشت؛ اما اکسید منیزیم(که در زمان تشکیل ماه در هسته مایع حل شده بود) به آرامی از هسته و گوشته حرکت می کرد. این حرکت منیزیم باعث ایجاد حرکت در هسته مایع شد که میدان مغناطیسی اولیه زمین را ایجاد کرد.

محققان معتقدند با پایان اکسید منیزیم، این میدان تقریباً فرو ریخت؛ اما هسته درونی جامد تقریباً در همان زمان شکل گرفت و حیات روی زمین حفظ شد.

پیش از این اعتقاد بر این بود که میدان تولید شده توسط آهنربای قدیمی و اکسید منیزیم نسبت به نمونه‌ای که اکنون داریم بسیار ضعیف‌تر است؛ اما مطالعه آن کریستال‌های باستانی زیرکن، (زمانی‌که میدان مغناطیسی زمین هنوز سطح آن را پوشانده بود) نشان می‌دهد که این تصور اشتباه بوده است.

«جان تاردونو» دانشمند زمین شناسی در دانشگاه روچستر و نویسنده این مقاله در این بیانیه گفت: «این تحقیق در مورد شکل گیری یک سیاره قابل سکونت اطلاعاتی را به ما می‌دهد. یکی از سؤالاتی که می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که چرا زمین تکامل یافته و این شواهد بیشتری به ما می‌دهد که محافظ مغناطیسی بسیار زودتر از تصورات ما در سیاره زمین به‌وجود آمده است.

این مقاله دیروز (20 ژانویه) در مقاله «journal Proceedings of the National Academy» منتشر شد.

کد خبر: 1058850

وب گردی

وب گردی