واحد تربیت‌بدنی به مقاطع تحصیلات تکمیلی اضافه می‌شود/ گسترش جاده‌های تندرستی در دانشگاه آزاد

رئیس اداره کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از گسترش جاده‌های تندرستی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از مهم‌ترین کارکردهای ورزش دانشگاهی، افزایش نشاط دانشجویی و همچنین ایجاد سلامت جسم و روان در بین خانواده دانشگاه است که در دانشگاه آزاد نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در سال های اخیر در تمام دنیا، افزایش خطر ابتلا به بیمارهای روانی، افسردگی، کم تحرکی، چاقی و بیمارهای حاصل از آن به شکل نگران کننده ای گزارش شده است. ورزش یکی از مهم‌ترین واکسن های این بیمارهای روحی، روانی و جسمی است ضمن اینکه موتور ملی نشاط و پویایی هرجامعه ای نیز هست.

در این زمینه، کمال جوانمرد رئیس اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاداسلامی به سوالات ما پاسخ داد که صحبت های او را با هم می خوانیم.

ورزش به عنوان فرا ورزش

به گفته جوانمرد وقتی در مورد ورزش صحبت می کنیم، باید در نظر بگیریم که امروزه ورزش دیگر آن حالت صرف گذشته را ندارد و به نوعی سبک زندگی تبدیل شده است. این تغییر وضعیت ورزش از تعاریف سنتی به تعاریف مدرن امروز، می تواند ابزاری برای آموزش باشد کما اینکه ورزش مدت هاست که از ابزار آموزشی و تربیتی به حساب می آید. به عنوان مثال ژان ژاک روسو در کتاب «قرارداد اجتماعی» ورزش را بهترین ابزار برای تعلیم و تربیت می داند. همینطور کانت و هگل و دیگر فلاسفه نیز ورزش را ابزاری برای اصلاح رفتارهای اخلاقی می‌دانند و این نشان می دهد که نگاه جامعه امروز ما به ورزش باید اصلاح شود.

وی معتقد است: در جنوب شرق آسیا برای اینکه بتوانند مکتب دینی و اعتقادی خود را منتشر کنند، از ورزش استفاده کردند. بسیاری از هنرهای رزمی که در این منطقه رواج یافته در حقیقت بر مبنای اعتقادات آیینی آنهاست. ما هم ورزش هایی مثل کشتی پهلوانی داریم که بر مبنای اخلاقیات و فرهنگ اصیل مذهبی و سنتی مان شکل گرفته است.

ورزش به عنوان مکانیزم رفتاری

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد در ادامه تشریح کرد: ورزش کارکردهای زیادی دارد و بعد از دین دومین پدیده اجتماعی جهان است؛ بنابراین می تواند مثل یک مکانیزم رفتاری در الگوهای اخلاقی و فرهنگی جامعه اثر بگذارد. در جوامع پست‌مدرن ورزش یکی از ارکان اصلی جامعه است. در کشور خودمان هم مسئولان ورزشی روی برگزاری نفس ورزش تأکید دارند. همانطور که می دانید رهبری فرموده اند که ورزش را برای جوانان لازم و برای میانسالان واجب می دانم. این نمونه ای است از تاکید اجتماعی حکومت ها و جوامع بشری روی استفاده از ورزش برای داشتن جامعه ای با نشاط.

ورزش به عنوان عامل ضد اضطراب

جوانمرد معتقد است: در جامعه مدرن امروزی مهم ترین بحث، کاهش افسردگی و اضطراب شهروندان است. انسان پُست مدرن امروزی با سونامی اضطراب از همه چیز از جمله آینده و فردای خودش درگیر است. در نتیجه این انسان به یک پناهگاه امن برای بهبود شرایط خود نیاز دارد. ورزش می تواند علاوه بر اینکه جسم فرد را جلا دهد، روح و روان فرد را نیز در شرایط بهتری قرار دهد. باید این مباحث را توضیح می دادم تا برسیم به بحث ورزش در دانشگاه ها و نقش آن.

تربیت بدنی در سطح تحصیلات تکمیلی

وی در ادامه افزود: متاسفانه واحدهای تربیت بدنی در سطوح آموزش تکمیلی تدریس نمی شوند. یعنی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، ما واحد عمومی تربیت بدنی نداریم که از نظر ما امر مطلوبی نیست. تربیت بدنی برای همه مردم واجب است. حتی اگر نه به عنوان واحد دانشگاهی که به عنوان یک سرگرمی یا یک امر کمک کننده به بهبود سلامت جسم و روان باید این واحد در دانشگاه ها باشد. حتی به صورت اختیاری هم که شده به دانشجویان دوره های تکمیلی باید این واحد ارائه شود. آنها واقعا در این مقاطع فشرده و دشوار تحصیلی نیاز دارند که با ورزش کمی از خستگی ذهن و جسم خود کم کنند. طرح این قضیه را نوشته ایم و امیدواریم که تصویب شود تا ترم های بعدی اجرایی شود.

ورزش بانوان

جوانمرد در خصوص اهمیت ورزش بانوان در دانشگاه آزاد گفت: ورزش به‌ویژه برای بانوان از سالم ترین، مجازترین و مشروع ترین تفریحاتی است که در جامعه ما وجود دارد. برای ورزش بانوان برنامه های زیادی داریم. اول اینکه ما در زمینه برابری جنسیتی یکی از بهترین باشگاه های کشور هستیم. شاید هیچ باشگاهی به اندازه ما این تناسب را رعایت نکرده باشد. اطمینان دارم که در بین تمام باشگاه های ورزشی کشور در تمام رشته ها و رده ها، هیچ باشگاهی به اندازه ما ورزشکار و تیم ورزشی بانوان ندارد. در این زمینه بر این باورم که پیشتاز هستیم؛ اما هنوز بسیار جای کار داریم.

وی در ادامه افزود: ورزش بانوان در دانشگاه آزاد بسیار جدی گرفته می شود. بر این باوریم که دانشگاه آزاد حریمی امن و سالم برای ورزشکاران خواهر است و آنها می توانند با استفاده از امکانات مثال زدنی واحدهای ما ورزش کنند. از یک طرف تیم های حرفه ای ورزش خواهران در لیگ های کشوری و حتی در میادین بین المللی افتخار آفرینی می کنند. از سوی دیگر لیگ های حرفه ای ورزش خواهران در سطح کشوری و استانی و درون واحدی بسیار فعال و پویا هستند که دانشجویان ما می توانند هر زمانی که خواستند از امکانات ورزشی دانشگاه استفاده کنند. هیچ دانشگاه و شاید هیچ نهادی در ایران به اندازه ما امکانات ورزشی ندارد.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد معتقد است: برای گسترش ورزش بانوان بحث های بسیار جدی صورت گرفته است ضمن اینکه از طریق همین مصاحبه و سایت ایسکانیوز، از تمام مربیان، ورزشکاران و دانشجویان خواهر در دانشگاه آزاداسلامی و حتی از خواهران ورزشکار خارج از دانشگاه آزاد دعوت می کنیم تا ایده ها و طرح های گسترش یافته خود را به ما انتقال بدهند. استقبال می کنیم. تعداد لیگ های ورزشی بانوان ما در داخل کشور احتمالا از تعداد لیگ های حرفه ای بانوان در مسابقات کشوری تحت نظر فدراسیون هم بیشتر باشد. واقعا از گسترش ورزش بانوان حمایت می کنیم ضمن اینکه از سال آینده خواهیم کوشید تا همکاری های خود با فدراسیون های ورزشی در زمینه تقویت و گسترش ورزش بانوان را افزایش دهیم.

به گفته جوانمرد همین جا هم رسما از تمام فدراسیون های ورزشی دعوت می کنیم تا در صورت داشتن برنامه برای گسترش ورزش بانوان، روی امکانات و مساعدت خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی حساب کنند. ما صدها هزار دانشجوی خانم داریم و امکان ورزشی ما در اکثر شهرهای و استان های کشور برای هر رشته‌ای کفایت می کند.

توجه هم‌زمان به مباحث تئوریک و عملی

وی تشریح کرد: در دانشگاه آزاد و در رشته تربیت بدنی که به صورت تخصصی از سوی مدرسان و مربیان کارآزموده تدریس می شود، تلاش شده تا روی هر دو جنبه تئوری و عملی ورزش تمرکز شود. شاید به دلیل وسعت واحدهای ورزشی و همچنین عکس های بی شماری که از کلاس های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، این باور ایجاد شده باشد که کلاس های ورزشی ما بیشتر عملی است در حالی که مباحث عملی ورزشی زمانی بهره وری بالا خواهد داشت که ابتدا مباحث نظری به درستی آموزش داده شود. در این زمینه دستورالعمل آموزشی بسیار سنگین و جدی و دقیقی داریم. تعداد ساعات تدریس شده تئوری و عملی در هر درسی مشخص است.

بهبود امکان ورزشی دست ما نیست

جوانمرد معتقد است: بودجه و وظیفه ای که برای ما مشخص شده در مورد پیشبرد اهداف ورزشی دانشگاه آزاد و راه اندازی تیم های حرفه ای یا حرکت در مسیری مشخص در سمت و سوی ورزش همگانی است. وظیفه ما تاسیس و ساخت اماکن ورزشی نیست. ساخت اماکن ورزشی بر عهده واحدهای دانشگاهی است. به عنوان مثال در خوابگاه ها یا در کنار مراکز تحصیلی دانشگاه آزاد باید اماکن ورزشی و فضای سبز باشد که هر دانشجویی به آنها دسترسی داشته باشد. این وظیفه واحدهای دانشگاهی است که این اماکن ورزشی را با توجه به بودجه هایی که در اختیار دارند، بسازند. وظیفه ما در این مورد یادآوری این مورد است. در هر سفر استانی که حضور دارم، اماکن ورزشی دانشگاه ها را بازبینی می کنم و اگر ظرفیت مغفولی را دیدم به آنها اعلام می کنم. به عنوان مثال یکی از واجب ترین نیازهای دانشگاه های بزرگ جاده تندرستی است. وقتی یک واحد بتواند جاده تندرستی در فضای سبز خود تاسیس کند این به معنای افزایش فعالیت ورزشی دانشجویان و گسترش اهداف ورزش همگانی است.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: مثال دیگر اینکه وقتی در یک واحد دانشگاهی حضور دارم و می بینم که یک سوله یا سالن ورزشی دارند و می توان رشته ورزشی خاصی را در آن سالن برگزار کرد که در حال حاضر فعال نیست ، به آنها اطلاع می دهم. بخش تربیت بدنی وظیفه اجرایی ساخت اماکن ورزشی را ندارد اما نظر مشورتی می دهد. اگر بودجه جواب داد و از ایده استقبال شد کار اجرایی می شود. سعی بر این است در تمام دانشگاه های کشور جاده تندرستی را به کمک واحد های دانشگاهی پیاده سازی کنیم. بسیار ایده خوب و کاربردی و درستی است. حتی شما در این جاده پیاده روی عادی هم داشته باشید خودش ورزش است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1058867

وب گردی

وب گردی