آمارهای فاجعه بیکاری فارغ‌التحصیلان/ سهم زیاد زنان و روستاییان در بیکاری!

سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران، رقم نگران‌کننده‌ای است که در این بین زنان و روستائیان فارغ‌التحصیل آمار بیکاری بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بنابر نتایج طرح اخیر آمارگیری نیروی کار، سهم جمعیت بیکار سن 15 سال و بیش‌تر٬ فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران 43.3 درصد و سهم جمعیت شاغل 15 ساله و بیش‌تر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان حدود 24.4 درصد است.

طبق آماری که مرکز آمار ایران در قالب چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز 1398 ارائه داده، بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی 17.4 درصد بوده که 1.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. البته اوضاع برای زنان همچنان بدتر از مردان است و نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل در پاییز سال جاری روی عدد 27.3 قرار دارد.

سهم جمعیت بیکار 15 ساله و بیش‌تر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران، رقم نگران‌کننده‌ای است. فارغ‌التحصیلان بیکار 43.3 درصد از جمعیت کل بیکاران را تشکیل می‌دهند؛ رقمی که نسبت به پاییز سال گذشته، 2.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. سهم زنان بیکار از این تعداد به مراتب بیشتر از مردان است؛ 68.7 درصد که 0.4 درصد در مقایسه با سال 97 افزایش داشته است.

بیکاری فارغ‌التحصیلان در نقاط روستایی بیشتر از شهری است

بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است. 22 درصد فارغ‌التحصیلان در نقاط روستایی بیکار هستند، در حالی که درصد بیکاری در نقاط شهری 16.9 است. البته بنا بر گزارش مرکز آمار، بیکاری هم در نقاط روستایی و هم نقاط شهری با رشد منفی روبرو بوده و به‌ترتیب 1.1 و 1.3 کاهش داشته است.

سهم جمعیت بیکار 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران در نقاط شهری با رشد 2.6 درصدی به 46.3 رسیده و در روستا نیز 3.2 درصد رشد داشته و به 28.9 درصد رسیده است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی نشان می‌دهد 17.4 درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش 1.2 درصدی در پاییز 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

براساس بررسی‌های به‌عمل آمده، به‌دلیل تحولات اجتماعی صورت گرفته در زمینه سن ورود به بازارکار در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف، حداقل سن 15 سال برای بررسی شاخص‌های کلیدی بازار کار در نظر گرفته شده و به‌دلیل تحولات مشابه در کشورمان، شاخص‌های عمده بازار کار کشور براساس جمعیت 15 ساله و بیشتر محاسبه و ارائه می‌شود.

بیکاری تحصیل‌کرده‌ها دو برابر بیکاری کل کشور!

رئیس وقت مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، بهمن‌ماه سال 1393 نرخ بیکاری جوانان تحصیل‌کرده را دو برابر نرخ بیکاری کل کشور ذکر کرد؛ بعد از گذشت پنج سال ورق برای جوانانی که با هزار امید و آرزو به دانشگاه رفته‌اند برنگشته و تنها تغییر نسبت به گذشته، کسب درآمد فارغ‌التحصیلان از رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی است!

تابستان امسال نیز آمار دیگری از نیروی کار منتشر شد؛ بنا بر آمار هشت ساله بازار کار در گروه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این مدت 489 هزار و 130 نفر و به‌طور میانگین سالانه 61 هزار و 141 نفر به جمع بیکاران تحصیل‌کرده اضافه شده که در چند ماهه اخیر نیز شیب صعودی داشته است. آینده مبهم شغلی و مدارک دانشگاهی که به اشتغال و درآمد ختم نمی‌شوند، کاهش تعداد دانشجویان را به‌دنبال داشته است. بنا بر اعلام مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه در مردادماه سال 97، تعداد دانشجویان در سه سال گذشته بیش از 730 هزار نفر کاهش یافته که به‌معنای کاهش 15 درصدی است جمعیت کل دانشجویان است.

تأثیر بیکاری فارغ‌التحصیلان بر سرنوشت کارمندان دانشگاه‌ها

نکته قابل تأمل اینکه بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان و در ادامه کاهش تعداد دانشجویان، نیروهای کار مرتبط با آموزش عالی را هم تحت تأثیر منفی قرار داده است. دانشجویانی که ناامید از پیدا کردن شغل مرتبط با رشته‌های تحصیلی ترجیح می‌دهند مسیر زندگی خود را در محیطی خارج از دانشگاه تعیین کنند، سرنوشت چندصد و حتی هزار نفر را تغییر می‌دهند.

طبق گفته معاون دانشگاه پیام نور، کاهش جمعیت دانشجویی در تمام دانشگاه‌های کشور، چالش‌هایی در مورد افزایش نیروی انسانی به وجود آورده و این دانشگاه را مجبور به انتقال تعدادی از نیروهای این دانشگاه به سایر دستگاه‌ها کرده است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از نسبت جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی به جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی ضرب‌در صد به دست می‌آید؛ فرمولی که نشان می‌دهد اوضاع اشتغال فارغ‌التحصیلان در ایران به‌هیچ عنوان خوب نیست. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان متولی آموزش عالی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانسته‌اند تعامل مناسبی برقرار کرده و از طرفی داوطلب کنکور را مشتاق به ادامه تحصیل و از سوی دیگر دانشجو را امیدوار به پیدا کردن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058894

وب گردی

وب گردی