خزیدن ربات کرم شکل در مغز

ربات کرم شکل با قابلیت خزیدن در مغز اختراع جالبی است که دانشمندان چینی آن را معرفی کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس جادوی سیاه چینی که به « Gu» معروف است یک موجود سمی کوچک شبیه کرم می‌تواند در گلدان پرورش یابد و از آن برای کنترل ذهن فرد استفاده شود. اکنون تیمی از محققان «شنژن» ربات کرم مانند ایجاد کرده‌اند که می‌تواند وارد بدن انسان شود؛ در امتداد رگ‌های خونی حرکت و به نورون‌ها قلاب شود.

« Xu Tiantian»، دانشمند انستیتوی فناوری پیشرفته شنژن گفت: «این کرم با الهام از Gu ساخته شده؛ اما هدف ما تولید سلاح بیولوژیکی نیست.»

در سال‌های اخیر، آزمایشگاه‌های علمی در سراسر جهان میکروبات‌های زیادی تولید کرده‌اند، اما اکثر آنها فقط قادر به انجام برخی کارهای ساده بودند.

اما مجموعه‌ای از فیلم‌های منتشر شده توسط این تیم در کنار مطالعه مواد پیشرفته کاربردی در اوایل این ماه نشان می‌دهد که ربات‌های ریز و هوشمند (که آنها iRobots نامیده‌اند) می‌توانند از روی مانع عبور کنند، در لوله شنا یا در یک شکاف به اندازه نیمی از بدن خود فشرده شود.

کرم‌‌های 3 میلی‌متری توسط تراشه‌های رایانه‌ای یا باتری‌ها شارژ نمی‌شوند بلکه با استفاده از ژنراتور میدان مغناطیسی خارجی انرژی می‌گیرند.

تغییر میدان‌های مغناطیسی به محققان اجازه می‌دهد تا بدن ربات را از جهات مختلف پیچانده و به طیف گسترده‌ای از حرکات مانند خزیدن، نوسان و چرخش دست یابند. آنها همچنین می‌توانند با استفاده از پرتوهای مادون قرمز، بیش از یک سوم اندازه‌شان در شکاف‌ها فشرده شوند.

بدن این کرم همچنین قادر به تغییر رنگ در محیط‌های مختلف است زیرا از یک هیدروژل شفاف و مناسب برای دما ساخته شده و در صورت وارد شدن به یک لیوان آب در دمای اتاق نامرئی می‌شود؛ همچنین دارای سر ساخته شده از آهنربای آهن-بورنئودیمیوم و دم ساخته شده از یک ماده کامپوزیت مخصوص است.

Xu معتقد است که این ربات در آینده برای پزشکان بسیار مفید خواهد بود، به عنوان مثال می‌توان آن را به بدن تزریق کرد تا دارو را به نقطه‌ خاص هدف برساند که این روش اثر دارو را به مناطقی که مورد نیاز است محدود می کند و خطر عوارض جانبی را کاهش می‌دهد؛ کرم ربات پس از اتمام کار خود از بدن خارج خواهد شد. لازم است که بیمار در یک دستگاه MRI قرار بگیرد تا میدان مغناطیسی مورد نیاز برای کنترل ربات‌ها در طول عمل را تولید کند.

توانایی بالای این ربات در تحرک و تغییر آن می‌تواند این قابلیت را به آن بدهد تا در مغز با آن محیط سخت پر از رگ‌های خونی کاشته شود.

در حال حاضر، ایمپلنت‌های مغزی فقط با یک عمل جراحی می‌توانند وارد بدن شوند و از توانایی محدودی برای ادغام با نورون‌ها برخوردار هستند، به این معنی که آنها فقط چند کار ساده انجام می‌دهند.

اما ربات‌های جدید به عنوان ایمپلنت برای رابط مغز و کامپیوتر کار می‌کنند و امکان برقراری ارتباط مستقیم با یک کامپیوتر بدون نیاز به صفحه کلید یا حتی صفحه نمایش را فراهم می‌آورند.

او معتقد است که با انتقال فرستنده‌ای که سیگنال‌های خارجی را به پالس الکتریکی تبدیل کرده و با سلول‌های مغزی ارتباط برقرار می‌کند، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که با استفاده از فناوری فعلی ممکن نیست.

XU بر این امر واقف است که می‌توان از این ربات در موارد منفی نیز استفاده کرد و هنوز موانعی برای استفاده مفید از آن وجود دارد.

به عنوان مثال، کنترل کننده برای کار با کرم‌های ربات نیاز به تولید ژنراتور میدان الکتریکی قدرتمند با برد موثر و طولانی دارد. همچنین فرستادن میکروبات‌ها به مکان‌های تعیین شده، بدون همکاری شخصی که در بدن وی کاشته می‌شود؛ بسیار دشوار خواهد بود زیرا فرد مجبور است در حین جابجایی ربات در بدن، نشسته یا دراز بکشد و کاملاً آرام باشد.

اما بهبود سخت افزاری ممکن است بر این موانع غلبه کند، دانشمندان امیدوارند که استفاده ابزاری از این فناوری صورت نگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058908

وب گردی

وب گردی