تعیین ضوابط به کارگیری سلاح از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی

وکلای ملت در مجلس ضوابط به کارگیری سلاح از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی را مشخص کردند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، اول بهمن‌) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است، به منظور تامین نظر این شورا با اصلاح ماده یک آن موافقت کردند.

از 197 نماینده حاضر در صحن علنی، 141 نماینده رای موافق، 3 نماینده رای مخالف و 2 نماینده رای ممتنع دادند.

ماده (1) به‌شرح زیر اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود:

ماده1- مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاههای اجرائی تسلیح و ضابط خاص قضائی محسوب می‌شوند صرفاً در چهارچوب قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 18/10/ 1373، حق به‌کارگیری سلاح در انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود را دارند. مأموران مزبور از حیث تکالیف، وظایف و مسؤولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به‌کارگیری سلاح مشمول قانون فوق‌الذکر می‌باشند. دستگاه اجرائی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال مأموران مذکور از جمله پرداخت دیه و جبران خسارت در موارد مقرر، مشمول قانون مذکور است.

همچنین در تبصره این ماده آمده است؛ دادسراها و دادگاه ها مکلفند پرونده‌های موضوع این ماده را خارج از نوبت رسیدگی کنند.

همچنین نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 2 با 130 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 2 به این شرح اصلاح شد؛ دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط موضوع ماده یک این قانون مکلف‌اند مأموران یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود اعم از کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی را برای انجام وظایف و مأموریت‌های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بر اساس مقررات این قانون و آیین‌نامه اجرائی آن بیمه کنند.

در ادامه نمایندگان با اصلاح تبصره یک ماده 2 به منظور تامین نظر شورای نگهبان با 136 رأی موافق، 2 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

تبصره1 به شرح زیر اصلاح شد: در مواردی که دستگاه‌های اجرائی مذکور براساس قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت‌های سازمانی از افرادی غیر از مأموران یگان حفاظت استفاده کنند، مانند مأموران اجرائی محیط زیست و منابع طبیعی، دستگاه مربوطه موظف است نسبت به پوشش بیمه‌ای این دسته از افراد مطابق این ماده اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058909

وب گردی

وب گردی