صعود ۸ پله‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه طلایه‌داران علم

پس از گذشت یک سال رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی ESI از ۱۰۹ به ۱۰۱ رسید و ۸ پله صعود کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، «ارتقای 8 پله‌ای رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه طلایه‌داران علم» این خبری بود که چند روز پیش روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ خبری که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی دانشگاه جواب داده است.

این روزها نظام‌های رتبه‌بندی زیادی در دنیا وجود دارد که با شاخص‌های مورد نظر خود عملکرد دانشگاه‌های جهان را به چالش می‌کشند. شاید در گذشته تصویر دانشگاه‌های ایران کمتر در آینه این پایگاه‌های رتبه‌بندی‌ها دیده می‌شد؛ اما امروزه کمتر اتفاق می‌افتد که یک نظام علمی، رتبه بندی خود را اعلام کند و نام چند دانشگاه ایرانی در آن دیده نشود.

اما در این میان، دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن بیش از 440 واحد دانشگاهی در میان سایر دانشگاه‌های کشور حرفی برای گفتن دارد. بسیاری از مسئولان آموزش عالی کشور بارها در سخنرانی‌های خود از رتبه علمی دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفته و تاکید کرده‌اند اگر این دانشگاه نبود، رتبه علمی ایران در بسیاری از پایگاه‌های معتبر علمی دیده نمی‌شد.

اگر سهم این دانشگاه از تولید علم کشور را کم کنیم، شاید دیگر ایران در پوسته‌های اول و دوم علم جهانی قرار نگیرد. موضوعی که برای کشور یک چالش محسوب می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی در جدیدترین رتبه‌بندی خود این روزها توانسته است با ارتقای 8 پله‌ای در نظام رتبه‌بندی ESI در جایگاه 101 جهانی بایستد. این خبر را بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است.

پایگاه Essential Science Indicators) ESI) یک ابزار تحلیلی برای تعیین و تشخیص پژوهش‌های سطح بالا در پایگاه WOS است. ESI بیش از یازده هزار ژورنال را در سراسر جهان پوشش می‌دهد و رتبه‌بندی نویسندگان، موسسات، کشورها و ژورنال‌ها را در 22 حوزه مختلف بر اساس انتشارات و رفرنس دهی و استنادات انجام می‌دهد. اطلاعات ESI بر اساس اطلاعات یک دهه گذشته است و هر دوماه یک بار رتبه‌بندی و استنادات شمارش شده و آپدیت می‌شوند.

پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) متعلق به شرکت کلاریویت آنالتیکس (ISI) آخرین فهرست موسسات یک درصد برتر دنیا که بیشترین تعداد استنادها را در طول 10 سال گذشته دریافت کرده‌اند را منتشر و به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌کند. این دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا از لحاظ تعداد استنادهای دریافتی در مجموع موسسات یک درصد برتر قرار گرفته‌اند. استنادها در دنیای علم بیانگر کیفیت تولیدات علمی هستند. بنابراین علت افزایش تعداد این مراکز، افزایش کیفیت تحقیقات کشور است. رشد کیفیت تولیدات علمی هم یکی از مهم‌ترین عوامل دستیابی به مرجعیت علمی به عنوان اولین بند از سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.

اما سوال اینجاست که ارتقای 8 پله‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در این پایگاه طی چند سال به دست آمده است؟

شهریور سال 96 بود که دانشگاه آزاد اسلامی با 2 پله صعود از رتبه 131 به رتبه 129 جهان و اول ایران رسید. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که این دانشگاه تقریبا در دو سال توانسته 28 پله صعود کند. اردیبهشت سال 97 رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در این پایگاه به 111 جهان ارتقا پیدا کرد؛ همچنین دانشگاه در دی ماه همان سال با 46 هزار و 961 مستند علمی و مجموع 315 هزار و 132 استناد، به پله 109 جهان ارتقا یافت.

حالا پس از گذشت یک سال رتبه دانشگاه آزاد اسلامی از 109 به 101 رسید و 8 پله صعود کرد.

به گفته بابک نگاهداری معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی رتبه دانشگاه آزاد اسلامی از سال 2016 تا 2020 میلادی از 162 به 101 بهبود یافته است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عبور تعداد مستندات علمی نمایه شده دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه استنادی web of science از 100 هزار مدرک گفته است که رشد تعداد مستندات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رشد میزان استناد به ازای هر مقاله نشان دهنده کیفی‌تر شدن مقالات دانشگاه است که مرتبط با سیاست‌های ویژه و مؤثر دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه تولیدات علمی و پژوهش اثرگذار است.

به نظر می‌رسد تولید علم با کیفیت و زبانزد شـدن میان دانشگاه‌های کشـور از جمله دستاوردهایی است که به‌عنوان ثمره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه‌های کشور معرفی می‌شود.

رتبه 101 در پایگاه ESI برگ برنده‌ای در حوزه آموزشی و پژوهشی است که دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش هیئت‌علمی، دانشجویان و رشد مقالات به آن دست یافته است. نگه داشتن این جایگاه برای کشور و دانشگاه مهم و ارتقایش سخت‌ است؛ بنابراین مسئولان دانشگاه تلاش دارند مشوق‌هایی طراحی کنند که از رکود علمی اعضای هیئت‌علمی جلوگیری کند و از سویی دیگر شرایط صعود رتبه علمی دانشگاه در جهان تسهیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058916

وب گردی

وب گردی