ارائه خدمات پیشرفته دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در غرب کشور

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد این روزها به‌عنوان یکی از مجهزترین و به‌روزترین دانشگاه‌های کشور در حال آموزش دانشجویان و ارائه خدمات است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دانشجویان رشته دندانپزشکی باید از دست‌هایی ماهر و توانمند برخوردار باشند، زیرا بسیاری از کارهای دندانپزشکی، از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان، نیاز به دست‌هایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن، کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.برخی از این دستان توانمند مدتی است توسط دانشگاه آزاد اسلامی در واحد بروجرد آموزش می‌بینند و امسال بناست اولین فارغ‌التحصیلان آن وارد حیطه حرفه‌ای دندانپزشکی شوند.

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی کشور، دندانپزشکی است؛ رشته‌ای که بسیاری از داوطلبان گروه علوم‌تجربی به‌دلیل جایگاه اجتماعی‌ای که دارد آن را انتخاب اول خود قرار می‌دهند، اما هزینه زیادی که به‌خاطر فراهم ساختن تجهیزات اولیه موردنیاز این دانشجویان روی دست دانشگاه‌ها خواهد نشست،

فارغ از وضعیت نیروی انسانی این رشته است و این در حوزه کاری دانشگاهی و آموزش عالی بررسی می‌شود، همین مساله باعث شده بسیاری از دانشگاه‌ها با کمبود تجهیزات روبه‌رو شوند که این امر تاثیر زیادی روی روند آموزشی آنها خواهد گذاشت. قبلا در شماره ۲۹۰۸ روزنامه «فرهیختگان» یکی از واحدهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه دندانپزشکی را معرفی کرده‌ایم که به گفته رئیس آن، تا همین چند سال پیش با بحران‌های زیادی همراه بوده، اما در ابتدای مهرماه امسال به‌عنوان یکی از مجهزترین دانشکده‌های دندانپزشکی بین دانشگاه‌های سراسر کشور شناخته می‌شود.

دانشکده دندانپزشکی واحد تبریز به‌لحاظ فضا جزو 10 دانشکده برتر دندانپزشکی کشور و دارای دو بلوک ساختمانی چهار طبقه بود که ساختمان شماره یک با بیش از ۴۷۰۰ مترمربع زیربنا برای برگزاری کلاس‌های نظری، بخش پری‌کلینیک و امور اداری در نظر گرفته شده بود. ساختمان شماره2 نیز با بیش از ۳۶۰۰ مترمربع زیربنا شامل بخش‌های دوازده‌گانه دندانپزشکی و دارای بیش از ۱۲۰ یونیت بود که حداقل۲۰۰ یونیت نیز می‌تواند به این بخش اضافه شود و درنتیجه امکان آموزش مناسب دانشجویان و ارائه خدمات مطلوب دندانپزشکی به بیماران را فراهم کرده است. از نکات قابل‌توجه آن دانشکده ارائه خدمات با هزینه بسیار ناچیز به بیماران و حتی کودکان است که به مزیت این دانشکده افزوده است.

از این‌رو امروز سراغ یکی دیگر از دانشکده‌های دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در غرب کشور رفتیم و با «حسین قربانی» معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت‌وگویی انجام دادیم.

*برای شروع توضیحی درمورد دانشکده دندانپزشکی واحد بروجرد بدهید و از جایگاه این دانشگاه در استان بگویید.

دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در معاونت علوم‌پزشکی خود در هر چهار واحد یعنی بروجرد، دورود، الیگودرز و خرم‌آباد در حوزه پزشکی فعال است. البته بیشترین رشته و قدیمی‌ترین دانشکده ما در حوزه پزشکی در بروجرد واقع شده است که با چهار رشته پیراپزشکی و دندانپزشکی فعالیت می‌کند. رشته دندانپزشکی سال گذشته اولین فارغ‌التحصیلان را در سال تحصیلی 98-97 داشت که در مراکز مختلف مشغول کار شدند، اما در حال حاضر حدود 220 دانشجوی فعال داریم که از 40 عضو هیات‌علمی بهره می‌برند و همچنین از کلینیک و دانشکده دندانپزشکی مجهزی در این واحد دانشگاهی نیز بهره‌مند هستیم که در نوع خود قابل‌رقابت با دیگر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی است و همچنین دانشکده‌های دندانپزشکی دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌لحاظ کمی و کیفی می‌توانند خودشان را با این واحد دانشگاهی مقایسه کنند، چراکه هم از لحاظ کیفی و هم به‌لحاظ کمی بی‌نظیر است و فارغ‌التحصیلان آن که سال گذشته وارد جامعه شدند، خوشبختانه طرح‌هایشان در حال سپری شدن است و معمولا هرجا که مراجعه می‌کنند، ابراز رضایت از نوع آموزش این دانشجویان دیده می‌شود. در جریان سیل اخیر که در ابتدای سال برخی شهرهای کشور را درگیر کرد و برخی از شهرستان‌ها و روستاهای استان لرستان نیز درگیر شدند، دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دانشکده دندانپزشکی در اردوهای جهادی شرکت کردند و انصافا خوش درخشیدند و کارهایی که انجام دادند، مورد رضایت همه مردم و مسئولان بود.

*درباره کلینیک تخصصی این دانشگاه خبرهای بسیاری شنیده شده است. لطفاً توضیحات بیشتری در این‌باره بدهید.

ما مجموعاً حدود 130 یونیت آموزشی و غیرآموزشی فعال داریم که کلینیک سیار دانشجویان دندانپزشکی نیز دارای چندین یونیت است و فعالیت چشمگیری در آنها وجود دارد. ببینید، ما دو نوع کلینیک داریم؛ آموزشی و کلینیک ویژه که در کلینیک آموزشی بخش‌های مختلفی مانند جراحی، ارتودنسی، پروتز ثابت و متحرک، جراحی، تشخیص و پریو- که دانشجویان کارهای عملی را تحت نظارت اساتید یاد می‌گیرند- فعال است و کار‌های مفیدی هم در این کلینیک انجام داده‌ایم. ما در این کلینیک آموزشی با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، صندوق خیریه ایتام و مستمندان استان لرستان قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که برایشان شرایط ویژه‌ای قائل شویم. ما در این کلینیک آموزشی علاوه‌بر اینکه نرخ تعرفه کارهایی که انجام می‌دهیم به لحاظ آموزشی پایین است، برای عزیزانی که ازسوی نهاد‌ها و سازمان‌های حمایتی معرفی شوند 50 درصد تخفیف نیز قائل شده‌ایم که این کار دو مزیت دارد؛ اول اینکه مراجعه‌کنندگان موردنیاز در حوزه آموزش تامین می‌شوند و دوم کمک بسیار شایانی است به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) صندوق خیریه ایتام و مستمندان استان لرستان و آسیب‌پذیر. این نهادهای حمایتی که شاید واقعا با توجه به هزینه‌های کلان دندانپزشکی نمی‌توانستند این درمان‌ها را تا پیش از این انجام دهند، کارهای دندانپزشکی‌شان انصافا به‌خاطر بحث آموزشی با دقت بسیار بالا توسط دانشجویان و اعضای هیات‌علمی انجام خواهد شد. ما در این مدت حتی یک مورد درمان ناقص یا نارضایتی از درمان نداشته‌ایم. کلینیک ویژه نیز کارهای تخصصی را با نرخ مصوب، خارج از زمان اداری و آموزشی انجام می‌دهد و به نحو دیگری به مردم منطقه خدمات‌رسانی می‌کند.

*آیا این کلینیک ویژه در منطقه غرب کشور قابلیت یا ویژگی خاصی دارد که موردتوجه مراجعه‌کنندگان واقع شود؟

تا قبل از اینکه در شهرستان بروجرد دانشکده دندانپزشکی ایجاد کنیم، تمام پزشکان شهرستان عمومی بودند؛ یعنی در کل شهرستان یک دندانپزشک متخصص نداشتیم. خوشبختانه با ایجاد این دانشکده الان مجموعه‌ای از تخصص‌های مختلف در این شهرستان وجود دارد که هیات‌علمی‌ها یا در کلینیک ویژه دانشگاه فعالیت دارند یا در سطح شهرستان به‌صورت خصوصی و مطب فعالیت می‌کنند و کارهای تخصصی انجام می‌دهند. ببینید، در حال حاضر فعالیت‌های پزشکی که در شهرستان بروجرد انجام می‌شود، اگر این ظرفیت توسط دانشگاه آزاد اسلامی به وجود نیامده بود، مردم باید به استان‌های برخوردارتر یا تهران مراجعه می‌کردند. در همین دانشگاه آزاد اسلامی لرستان فرزند یکی از همکاران اداری ما سالیان زیادی مشکل فک و صورت داشت که ایشان توانایی مالی نداشت فرزندش را درمان کند، اما پس از راه‌اندازی این کلینیک، فرصتی برای او فراهم شد تا فرزندش را درمان کند و این نکته بسیار مهمی است. سطح زندگی بیشتر مردم منطقه نیز در همین حد است و به همین دلیل تعداد مراجعه‌کنندگان به این کلینیک نیز زیاد است. البته اقدامات تخصصی دندانپزشکی تا قبل از این کلینیک در شهرستان وجود نداشت، اما امروزه به برکت دانشگاه آزاد اسلامی تنها پاتولوژی استان لرستان در کلینیک تخصصی دانشکده دندانپزشکی بروجرد واقع شده که این یک نعمت برای مردم منطقه و حتی استان‌های همجوار است.

*پذیرش دانشجو در این دانشکده چگونه است؟

پذیرش ما در رشته‌های پزشکی به همان صورتی است که در سازمان مرکزی انجام می‌گیرد؛ یعنی طبق مصوبه ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل می‌کنیم و آنها تعیین می‌کنند که برحسب ظرفیت و پتانسیل در هر رشته‌ای چند دانشجو می‌توانیم داشته باشیم که براساس ظرفیت مصوب، مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو به ما معرفی می‌کند و ما صرفاً براساس مصوبه وزارت بهداشت پذیرش خواهیم کرد. اما در دو سال اخیر با توجه به مشکلات اقتصادی کشور که به‌دلیل افزایش نرخ ارز ایجاد شد، این سهمیه به ما تعلق گرفت که دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند و قصد بازگشت به داخل را دارند، اگر شرایط آنها با شرایط دانشجویان حاضر دانشگاه یکسان بود، آنها را پذیرش کنیم که تعدادی از دانشجویان از طریق انتقال به داخل کشور به واحد بروجرد با نامه‌ای که وزارت بهداشت به ما اعلام کرد، پذیرفته شدند و با این روند پذیرش دانشجو را انجام دادیم.

*دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پس از آموزش در چه سطحی هستند؟

معمولا در آزمون علوم پایه بدون استثنا همه دانشجویان ما قبول می‌شوند و ما در این آزمون 100درصد قبولی داریم، اما از نظر امکانات قطعا ما با اختلاف زیاد از آنها جلوتر هستیم. حدود نیمی از اعضای هیات‌علمی ما با دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان مشترک هستند و در هر دو دانشگاه همکاری دارند. انعکاس گفته‌های آنها حکایت از وضع آموزشی بهتر ما دارد و به اعتقاد آنها، دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل به‌روز بودن وسایل و تجهیزات آموزشی خود توانسته آموزش بهتری به دانشجویان ارائه دهد. در بحث‌های بالینی امکانات ما بسیار بهتر است، دستگاه‌هایی که ما در واحد بروجرد داریم، کاملا استثنایی هستند و شاید در کشور نظیر آنها وجود نداشته باشد. دستگاه لیزر دانشکده دندانپزشکی واحد بروجرد حدود 800 میلیون تومان قیمت دارد که کمتر دانشگاه دولتی این دستگاه را دارد. همین نمونه درمورد دیگر امکانات ما نیز صدق می‌کند. وقتی این امکانات در یک دانشکده یا دانشگاهی بیشتر باشد به مراتب دانشجویان آن در بحث‌های بالینی قوی‌تر خواهند شد. از آنجا که این کلینیک همه بخش‌ها را به‌طور کامل دارد و همه تجهیزات آن نیز جدید هستند، زمانی که مسئولان استانی و دولتی از این دانشکده و کلینیک بازدید می‌کنند، واقعاً شگفت‌زده می‌شوند. این کلینیک پیشرفته‌ترین تجهیزات دندانپزشکی را دارد و دارای بخش‌های ترمیم، اندو، اطفال، پروتز ثابت و متحرک، ارتودنسی، جراحی، تشخیص، پریو و رادیولوژی فک و صورت با دستگاه‌های CBCT، OPG، پری اپیکال و سیستم CAD-CAM و لیزر است. این درمانگاه با 6700 مترمربع بزرگ‌ترین کلینیک غرب کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058930

وب گردی

وب گردی