انقلاب بزرگ عرصه ارتباطات در راه است/ تئوری خطرناک آمریکا آغاز شده

مدیر شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه دفاعی گفت: از سال ۲۰۱۴ آمریکا تئوری برادر بزرگ‌تر را جدی دنبال کرده تا به‌معنای واقعی بر رفتار انسان‌ها نظارت داشته باشد، به‌همین دلیل استارت پروژه‌ای پرهزینه با دستور شخص اول آمریکا را زدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی گام دوم انقلاب اسلامی توسعه علوم و فناوری‌های نوین با موضوعات تخصصی مقالات علوم شناختی، مهندسی، کشاورزی، انرژی و... امروز چهارشنبه ۲ بهمن‌ماه ۹۸ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
محورهای این همایش مدل انقلاب اسلامی در توسعه علوم و فناوری‌های نوین، گام دوم انقلاب اسلامی تمدن اسلامی و نقش علوم و فناوری‌های نوین، تمدن اسلامی و علوم و فناوری‌های نوین و برترساز، تبیین نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه فناوری، مدل‌سازی و روش‌های افزایش مشارکت نخبگان در نقش‌آفرینی گام دوم انقلاب اسلامی بود.
محمدپور پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه در ابتدای این نشست تخصصی اظهار کرد: در سکوت کامل خبری، اتفاق بزرگی در زمینه تکنولوژی در حال رخ دادن است. ایران در حوزه اینترنت اشیا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ اما انگلیس و به‌ویژه آمریکا از سال ۲۰۱۴ پروژه‌ای به نام منظومه‌های ماهواره‌ای را آغاز کرده‌اند که می‌تواند انقلابی در عرصه ارتباطات رقم بزند.
وی با تشریح چهار مدار موجود برای قرارگیری ماهواره‌ها ادامه داد: تا پیش از پروژه‌های مذکور، اینترنت ماهواره‌ای چندان گسترده نبود؛ اما به‌سرعت در حال گسترش است.
این مدیر شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه دفاعی گفت: با حداکثر سه ماهواره در GEO می‌توان کل زمین را پوشش داد. برای پایدار ماندن ارتباط باید عملیات واگذاری صورت پذیرد و وجود واسط‌های ISL از ملزومات این سامانه خواهد بود. از سال ۲۰۱۴ آمریکا تئوری برادر بزرگ‌تر را جدی دنبال کرده تا به‌معنای واقعی بر رفتار انسان‌ها نظارت داشته باشند، به‌همین دلیل استارت پروژه‌ای پرهزینه با دستور شخص اول آمریکا را زدند.
محمدپور بیان کرد: این پروژه برای مقابله به حاکمیت ایران و در ادامه چین زده شد. البته آمریکا سود بسیاری از این منظومه پرسرعت کسب کرد و در دو سال اول هزینه پروژه منظومه‌های ماهواره‌ای را برگرداند.

وی افزود: در صورت فراگیری منظومه‌های ماهواره‌ای، ارتباط حاکمیت و عملگرها از رهگیری قانونی تا فیلترینگ زیر سوال خواهد رفت. همچنین برقراری امنیت سخت‌تر خواهد شد و حریم خصوصی به خطر می‌افتد؛ چون هیچ قسمتی از بستر در اختیار حاکمیت نخواهد بود.

این پژوهشگر و عضو هیئت علمی تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد اینترنتی با سرعت ۵۰۰ مگابیت در ثانیه به‌صورت رایگان حتی در کوه و بیابان به دنیا ارائه دهد که در ظاهر خدمتی قابل توجه است؛ اما عملا به تمام اطلاعات خصوصی کاربران دست پیدا کرده و حتی میزان مصرف برق و ورود و خروج آنها را با منظومه‌های ماهواره‌ای starlink و oneweb و آمازون رصد می‌کنند. اگر می‌خواهیم از علوم روز عقب نمانیم، ما هم باید به این سمت حرکت کنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1058945

وب گردی

وب گردی