ضرورت آموزش پیشگیری از سرطان

بیماری سرطان علت حدود 30‌درصد مرگ و میرها است. در کشور ما هم مانند بسیاری از مناطق جهان جمعیت زیادی درگیر بیماری سرطان هستند و هرچند ترس از بیماری سرطان گسترده شده؛ اما به نظر می رسد اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از آن ناکافی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نبی اله عشقی ثانی، مدرس دانشگاه و عضو هیأت مدیره شبکه ملی تشکل های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان ایران در این یادداست می نویسد: در کشور ما یکم تا هفتم بهمن ماه به نام هفته ملی مبارزه با سرطان نام‌گذاری شده است، این فرصت را مغتنم شمرده و نکاتی را یادآور می شوم.

کشور ما به لحاظ جمعیتی در مرحله رشد بیشتر سالمندی است. آمار سالمندان رو به افزایش است و باید خانواده ها با حساسیت به مراقبت از آنان بپردازند تا پزشکان احتمال ابتلاء آنان به بیماری سرطان را کنترل کنند.

با وجود اهمیتی که بیماری سرطان دارد، پیشگیری از آن هم با رعایت مواردی امکان پذیر است، توجه به سبک زندگی، نوع تغذیه، رعایت نکات بهداشتی و انجام معاینات منظم دوره ای بسیار تاثیرگذار است به عنوان مثال سرطان سینه در زنان که متاسفانه بسیار هم رایج است با یک معاینه ساده که حتی خود خانم ها هم می‌توانند روش آن را یاد بگیرند و انجام دهند قابل شناسایی و پیشگیری است و برخی از انواع سرطان ها نیز در معاینات دوره ای پزشکان شناسایی و پیشگیری می شوند.

از سویی در شرایطی که جمعیت زیادی از مردم سیگار می کشند و سیگار یکی از عوامل سرطان زا است که شوربختانه واردکنندگان آن مالیات زیادی هم نمی پردازند تا اهرمی برای کاهش مصرف باشد و اقدام موثری از سوی مسئولان و دست اندرکاران موضوع دیده نمی شود در حالی که اطلاع رسانی مناسب می تواند در پیشگیری از توسعه بیماری سرطان نقش بسزایی داشته باشد.

از سوی دیگر با نهایت تاسف گروه‌ های بسیاری از جوانان و نوجوانان دختر و پسردر قهوه خانه ها و رستوران ها با اشتیاق و خودنمائی مشغول کشیدن قلیان هستند، از متولیان امور بهداشتی و اتحادیه های صنفی مربوطه انتظار می‌رود به منظور عدم ترویج این نوع سرگرمی یا تفریح مداخله موثری کنند و از طریق رسانه ها، مدارس، دانشگاها و تشکل های محله ای اطلاع رسانی مناسب انجام و هشدار لازم داده شود تا پیشگیری از سرطان همگانی و تبدیل به فرهنگ شود و هر کس به سهم خود به آگاه سازی عمومی یاری رساند، در این میان نقش رسانه ملی بسیار برجسته است.

توجه داشته باشیم که 40درصد بیماری سرطان قابل پیشگیری، 40درصد قابل درمان و حدود 20درصد آن در معرض خطر هستند و همه می‌دانیم که متاسفانه هزینه‌های درمان بسیار بالا است و در موضوع داروهای سرطانی هم دچار تحریم هستیم پس همه باید سهم خود را در اطلاع‌رسانی و مداخله و پیشگیری از سرطان ادا کنند.

از مسئولان محترم بهداشت و درمان و سیاست‌گذاران این حوزه انتظار می‌رود با توجه به شناختی که موسسات خیریه حوزه بهداشت و درمان و شبکه خیریه های مرتبط با سرطان از مشکلات و چالش های متعدد خانواده های دارای بیمار سرطانی دارند و آمادگی مشتاقانه ای که در این موسسات و شبکه برای همکاری و مشارکت وجود دارد، به اجرای برنامه های مشترک در مبحث پیشگیری از سرطان بهای بیشتری بدهند تا ان‌شاءالله با یک تشریک مساعی همگانی گامی موثر برای پیشگیری از ابتلا افراد بیشتری به بیماری سرطان برداشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058972

وب گردی

وب گردی