3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: در حال حاضر ایران 3 میلیون زوج نابارور دارد که تسهیل درمان آنها باید در اولویت عملکرد دولت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره تسهیل درمان زوج‌های نابارور در راستای فرزندآوری مد نظر رهبری خطاب به طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت نامه‌ای نوشت.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: مهم‌ترین شاخص جمعتی هر کشوری، نرخ باروری زنان آن کشور است. شاید در گذشته کمتر خانواده‌ای که از نعمت فرزند محروم بود؛ می‌توانست پیشرفت‌های پزشکی را متصور شود اما با این وجود، ناباروران برای بهره‌مندی از مزایای تکنولوژی باید از استطاعت مالی خوبی برخوردار باشند؛ چرا که هزینه‌های درمان ناباروری در مراکز درمانی سر به فلک کشیده‌اند. در حال حاضر ایران ۳ میلیون زوج نابارور دارد که تسهیل درمان آن ها باید در اولویت عملکردی دولت قرار گیرد. هزینه ‌های درمان ناباروری به حدی سنگین است که زوجین نابارور توان پرداخت آن را ندارند. در حال حاضر اگر خانوارهای دهک پنجم جامعه به مدت یکسال هیچ هزینه ای برای خوراک و پوشاک خود نکنند باز هم نمیتواند از پس این هزینه ها بربیاید. هزینه هایی که موجب استرس زوجین میگردند و نتیجه فعالیت درمانی را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی بیان کرد: نقش حمایتی بیمه های درمانی برای تأمین هزینه‌های درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۱۳۹۳ در قوانین بودجه سنواتی برنامه‌ای تحت عنوان کمک به اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور ذیل ردیف‌های هزینه‌ای ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قررار گرفت.

در بخش دیگری از این نامه آورده شده است: انجام اقدامات و بسته‌های اجرایی جمعیتی کشور، ترویج زایمان طبیعی و درمان ناباروری از جمله فعالیت‌های تعریف شده ذیل این برنامه بوده است. در سال‌های ۱۳۹۴و ۱۳۹۷، اعتبار این فعالیت ۱۵۰۰ میلیارد ریال و در نیمه سال‌ها ۲۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. از سال ۱۳۹۸ که اعتبارات تحول سلامت از محل منابع حاصل از موضوع مالی ماده (۴۶) تنظیم مقررات تعیین شده فعالیت حمایت از درمان ناباروری در ذیل برنامه ارائه خدمات درمانی طرح تحول سلامت قرار گرفت.

در نامه اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی بیان شده است:‌ هزینه خدمت کل این ظرفیت برای سال مالی ۱۳۹۹ با احتساب ۹۰ درصد تعرفه دولتی خدمات درمان ناباروری ۱۸۹ میلیارد تومان است که از محل انتقال ردیف «درمان ناباروری» وزارت بهداشت به صندوق‌های درمانی بیمه‌های پایه قابل تأمین است بنابراین قرار دادن خدمات IVF وICSI تحت پوشش بیمه های پایه از محل اعتبارات منابع عمومی در سال ۱۳۹۹ نیازمند اعتباری بیش از آنچه در لایحه درج شده درست نیست.

دانشجویان در این نامه عنوان کردند: با بررسی درآمدهای خانوارها این نتیجه حاصل می‌شود که زوجین نابارور در مراکز دولتی 50 درصد و در مراکز خصوصی 130 درصد درآمد خود را باید بابت درمان ناباروری بپردازند. به عبارت دیگر درمان این موضوع در مراکز دولتی 20 میلیون تومان و در مراکز خصوصی 50 میلیون تومان هزینه دارد.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: در حال

حاضر در کشور 20 درصد زوجین کشور معادل 3.5 میلیون زوج نابارور هستند ولی کل ظرفیت خدمات دهی به علت کمبود پزشک 30 هزار سیکل درمان است. بر اساس برآوردها، خرید خدمت این میزان سیکل درمان کمتر از 200 میلیارد تومان می‌شود که این رقم در بودجه کشور، عددی ناچیز است. در حال حاضر این پول در بودجه کشور وجود دارد و تنها باید ردیف برای آن اختصاص داد، چرا که آنها هزینه درمان 3.5 میلیون زوج را برآورد می‌کنند، در عین حال که خدمت‌دهی به همه زوج ها امکان پذیر نیست.

در بخش پایانی این نامه آمده است: درخواست تجدید نظر متناسب با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در مبلغ خواسته شده از بودجه سال ۱۳۹۹را داریم و در صورت محقق نشدن این خواسته با عواقب سنگین آن مواجه خواهید شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058978

وب گردی

وب گردی