۴ چالش ملی فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌‌‌‌شود

سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری 4 چالش ملی فناوری در سطح ملی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بوشهر، قباد بهزادی‌پور سرپرست اداره‌کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین جلسه شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری استان بوشهر که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در استان بوشهر، مدیران و به‌ویژه اسماعیل عبداللهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر را کادری فناور و آگاه به مسائل این حوزه دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل سفر به بوشهر و دیگر استان‌ها، ظرفیت‌سنجی و شناسایی ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی برای برنامه‌ریزی‌های کلان سازمان است تا علاوه بر نقش‌پذیری بیشتر واحدها در برنامه‌ها، متناسب با اقدامات آنان ردیف بودجه‌ای مناسبی در برنامه‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری به آن اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه به‌منظور ترغیب شرکت تمام واحدهای دانشگاهی در مقوله توسعه فناوری در واحدها، برخی از استان‌های کشور به‌عنوان پایلوت دانشگاه انتخاب و معرفی شده‌اند، بیان کرد: استان بوشهر با توجه به زیرساخت‌های دانشگاهی و مزیت‌های متعدد استانی می‌تواند به‌عنوان یکی از پایلوت‌های مهم در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در بهمن ماه امسال چهار چالش ملی فناوری در سطح ملی انجام خواهد شد که استان بوشهر می‌تواند چالش پنجم را مطرح و اجرا کند.

ظرفیت دانشگاهی، اقلیم منطقه و نیاز صنایع به‌طور کامل و مشخص دیده شود

سرپرست اداره‌کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه نیاز به فناوری در ظرفیت اعضای هیئت علمی و نیازسنجی صنایع منطقه (پویش کارآفرینی) دیده می‌شود، تصریح کرد: ظرفیت دانشگاهی، اقلیم منطقه و نیاز صنایع باید به‌طور کامل و مشخص دیده و بیان شود تا در برنامه کلان کشوری مدنظر قرار گیرد.

بهزادی‌پور با بیان دیدگاه و هدف ایجاد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: در دهه‌های گذشته با این استدلال که دانشگاه‌ها باید به تربیت نیروی کار برای دولت بپردازند، تنها از دانشگاه توقع معلم‌بودن می‌رفت که معاونت آموزشی این وظیفه را در دانشگاه عهده‌دار بود؛ اما با اشباع‌شدن نیروی کار ادارات دولتی، دانشگاه نسل دوم و توسعه تحصیلات تکمیلی یعنی تربیت دانش‌آموخته برای صنایع مدنظر قرار گرفت و از این رو معاونت پژوهش به‌عنوان عنصر اصلی در دانشگاه متولد شد.

وی با بیان اینکه اکنون که ادارات و صنایع در پذیرش نیروی کار اشباع شده و نیاز جدیدی در این حوزه ندارند، بالطبع باید کسانی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند که خود متخصص و کارآفرین باشند، تأکید کرد: پس دانشگاه نسل سوم و چهارم در کشور و در کنار آن زیرساختی تخصصی به نام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری به‌عنوان یک نیاز مطرح شد.

سرپرست اداره‌کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این معاونت با هدف تحقق شعار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی یعنی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی کارآفرین و هر دانشجو یک تخصص و یک مهارت کسب و کار» شکل گرفته است.

بهزادی‌پور با بیان اینکه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی دارای پنج رکن اصلی (اداره‌کل) است، توضیح داد: این ارکان، اداره کل امور سیاست‌گذاری و آیین‌نامه‌ها، اداره‌ کل شتاب‌دهنده‌ها، اداره کل کارآفرینی و مراکز رشد، اداره‌ کل اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری و اداره کل پارک علم و فناوری است.

وی با تأکید بر اینکه برای هرکدام از این ارکان یک تکلیف اساسی تعریف شده است، یادآور شد: مجموع این وظایف یک چرخه هدفمند را تشکیل خواهند داد.

سرپرست اداره‌کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تا پیش از این در واحدهای دانشگاهی در مبحث فناوری فقط مراکز رشد فعال بودند که صفر تا ۱۰۰ برنامه‌ها در این مراکز انجام می‌شد، تشریح کرد: در واقع مرحله پیش‌رشد که مرحله آموزش مقدماتی و آشنایی با مفاهیم اولیه و اساسی مانند بازار، برنامه کسب و کار برای محصول و مرحله حمایت مالی برای تولید محصول و سپس جذب سرمایه‌گذار یا اختصاص سرمایه برای تجاری‌سازی محصول توسط این مراکز انجام می‌شد، پروسه‌ای کاری زمان‌بر بود و با ایجاد مشکل در هر مرحله عملا کار متوقف می‌شد.

بهزادی‌پور با بیان اینکه در چرخه امور معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه مشکلات دیده شده و برای رفع آن تدابیر اتخاذ شده است، تشریح کرد: برای حل مشکلات در مرحله نخست، اداره کل شتاب‌دهنده ایجاد شد که علاوه بر آموزش، مسائل مربوط به جذب و پذیرش علاقه‌مندان را عهده‌دار است و تمام آموزش‌ها پیش از ورود به بحث بازار و تولید محصول داده می‌شود. پس از تهیه برنامه کسب و کار پلن طرح و تأیید شورای مرکز رشد برای ساخت نمونه اولیه حمایت مالی می‌شود. مراکز رشد یک هسته فناور را به شرکت دانش‌بنیان کامل تبدیل می‌کنند. بحث سرمایه‌گذاری در بخش پارک‌های علم و فناوری دنبال می‌شود. در حقیقت در این چرخه وظیفه هر بخش کاملاً مشخص است.

فعالیت حدود ۵۰۰ هسته فناور، ۴۲۰ واحد فناور و ۸۰ شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی

وی یادآور شد: حدود ۵۰۰ هسته فناور، ۴۲۰ واحد فناور و ۸۰ شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت است.

سرپرست اداره‌کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دو رسالت کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای (اعم از دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان) و افزایش درآمدهای شهریه‌ای در این معاونت مدنظر است، بیان کرد: در آیین‌نامه جامع بازار فناوری دانشگاه، بحث سراها و فعالیت و شتاب‌دهنده‌ها به خوبی بیان شده است که مسئله علاوه بر ایجاد چرخه اشتغال‌زایی، شرکت در سهام شرکت‌ها موجب افزایش درآمدهای شهریه‌ای نیز خواهد بود.

بهزادی‌پور خاطرنشان کرد: باید فرهنگ کارآفرینی در جامعه از طریق دانشگاه ترویج شود، یعنی اینکه دانش‌آموخته ما و خانواده‌های ایشان به‌عینه درک کنند که فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر آمادگی و تخصص لازم برای کسب و کار و اشتغال‌زایی، کمک دانشگاه را برای راه‌اندازی شرکت در کنار خود خواهند دید.

وی در پایان خواستار شد تا علاوه بر مهیاکردن شرایط برای بازدید خانواده‌ها از ظرفیت‌های دانشگاه، امکان بازدید یا اطلاع‌رسانی از شرکت‌های موفق دانشجویی و محصولات دانش‌بنیان فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058987

وب گردی

وب گردی