لزوم افزایش تأثیر اجتماعی فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: باید همه سعی‌مان این باشد که تأثیر اجتماعی فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه که بسیار تأثیرگذارتر از سایر علوم است، روزبه‌روز افزایش یابد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث و هم‌اندیشی صاحب‌نظران و مدیران گروه‌های قرآن و حدیث کشور اظهار کرد: باید همه سعی‌مان این باشد که تأثیر اجتماعی فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه که بسیار تأثیرگذارتر از سایر علوم است، روزبه‌روز افزایش یابد.

در این آیین که امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران قرآنی کشور در وزارت علوم برگزار شد، خاکی صدیق با بیان اینکه همه ما به صورت فردی و سازمانی وظیفه داریم در ترویج علوم و رفتار قرآنی کوشا باشیم، خاطرنشان کرد: در ترویج علوم و رفتار قرآنی، مراکزی فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آن دربخش آموزش عالی، مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به فعالیت و مأموریت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تا یک دهه گذشته گفت: در این مدت مواردی که در مراکز آموزش عالی و پژوهشی بر روی آن تأکید می‌شد، آموزش، پژوهش، توسعه علمی، بنیادی و کاربرد علوم بود؛ اما در 10 سال گذشته بحث تأثیرگذاری اجتماعی و خدمات اجتماعی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و حتی این شاخص در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها هم تأثیر دارد.

وی افزود: باید با همفکری و هم‌اندیشی همه استادان آموزش عالی، مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را گسترش داد تا شاهد ارتقای اخلاق و رفتار قرآنی در سطح جامعه باشیم.

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله این فعالیت‌ها به گسترش و توجه به رفتار و اخلاق قرآنی در جامعه منجر شود و این برنامه‌ریزی‌ها مورد رضایت حضرت ولی عصر (عج) باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان سخنان خود، آمادگی این معاونت را برای هرگونه همکاری با مراکز قرآنی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم قرآنی در چارچوب وظایف و اختیارات وزارت علوم اعلام کرد.

در ادامه حمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور درباره نحوه فعالیت این مرکز اظهار کرد: این مرکز بر اسناد بالادستی برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور و با انگیزه توسعه علوم قرآنی، توسعه رشته‌های درسی با آموزه‌های دینی و قرآنی، تدوین و ارتقای شاخص‌های کیفی در رشته‌های علوم انسانی و مطالعات میان‌رشته‌ای با آموزه‌های دینی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در ساختاری تجمیعی برای رشته‌های علوم قرآن و حدیث ۱۲ واحد عمومی، ۵۴ واحد پایه و ۳۵ واحد تخصصی طراحی و اجرا شده است، گفت: تدوین سرفصل‌های دروس به دو مرکز علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث سپرده شده که اولی عهده‌دار درسنامه‌های قرآنی و دومین مرکز نیز درسنامه‌های حدیثی را به عهده گرفته است.

میر عظیمی افزود: در این راستا تاکنون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ۱۵ جلد و دانشگاه قرآن و حدیث ۱۱ جلد چاپ کرده‌اند و بقیه موارد نیز در حال نگارش و آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: برای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، ۳۲ اقدام ملی به‌‌عهده مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور گذاشته شده که این اقدامات در سه کارگروه این مرکز ارائه، انجام و پیگیری می‌شوند. در این باره می‌توان به مواردی همچون بازنگری رشته‌های قرآنی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، تدوین متون و درسنامه‌های مربوط، پژوهش و اولویت‌های پژوهشی کاربردی و ناظر به نیازهای جامعه، ایجاد و طراحی رشته‌های بین‌رشته‌ای در علوم قرآنی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با علوم قرآنی اشاره کرد.

همچنین در این آیین، حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مسعودی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در مورد فعالیت‌های این دو مرکز علمی گزارشی ارائه کردند.

رونمایی از درسنامه های قرآنی و حدیثی و بازدید از نمایشگاه کتاب‌های قرآنی ازانتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059003

وب گردی

وب گردی