سرانه دانش‌آموزی به مدارس تعلق نمی‌گیرد

نماینده انجمن اولیا و مربیان مازندران خالی بودن دست مدیران مدارس از نقدینگی را به عنوان مهم‌ترین نقد به نظام آموزشی کشور عنوان کرد.

مهدی محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی از جمله نیازهای هر مدرسه به‌شمار می‌روند، اظهار کرد: زمانی که تمامی این موارد برای مدیر مدرسه فراهم شود، می‌تواند به مسائل آموزشی، پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ساختار با کمبود نیرو و فضای آموزشی مواجه هستیم. تصور کنید که به مدرسه‌ای با 150 دانش‌آموز، یک معاون آموزشی تعلق می‌گیرد. اگر تعداد دانش‌آموزان 150 نفر باشد، مدیر هم باید در نقش معاون و هم مدیر مدرسه فعالیت کند، در چنین شرایطی این فرد نمی‌تواند به مسائل پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان توجه چندانی داشته باشد.

نماینده انجمن اولیا و مربیان مازندران وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: در صورت حذف چنین دغدغه‌هایی، می‌توان از پتانسیل خانواده‌ها برای مشارکت در مدارس استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مشارکت خانواده‌ها در مدارس بیشتر به صورت نقدی پیش می‌رود. اگر خانواده یا انجمنی بتواند هزینه یا تجهیزات و امکانات لازم را برای یک مدرسه فراهم کند، قطعاً این انجمن برتر شناخته می‌شود، در صورتی که این امر صحیح نیست.

محمدی با بیان اینکه برخی مدارس شهریه‌های بسیاری را از والدین دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: انجمن اولیا و مربیان می‌تواند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کند؛ اولیان و مربیان می‌توانند در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به مدیر مدرسه کمک کنند تا شرایطی به نفع آموزش و دانش‌آموزان ایجاد شود.

وی بیان کرد:‌ هرسال می‌توان برای مدرسه اهدافی را تعیین کرد و با تکیه بر پتانسیل انجمن اولیا و مربیان قدم‌های محکمی را در راستای رشد دانش‌آموزان برداشت.

تجهیزات و فضای کافی برای رشته‌ تجربی وجود ندارد

نماینده انجمن اولیا و مربیان مازندران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انتقاداتی که در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح می‌شود، گفت: در حال حاضر هدایت تحصیلی در پایه دهم صورت می‌گیرد؛ به همین منظور معیار درستی برای انتخاب رشته دانش‌آموز وجود ندارد، دانش‌آموز در آزمون‌های مشاوره تحصیلی باید به سوالات زیادی پاسخ دهد که در بسیاری از موارد نیز مجبور است برای پاسخ‌دادن به این فرم، به کافی‌نت مراجعه کند.

وی از شعار وزیر آموزش و پرورش در زمینه مهارت آموزی دانش‌آموزان یاد کرد و گفت: بر اساس این شعار، بیشتر دانش‌آموزان به اجبار به سمت هنرستان‌ها رفتند؛ زیرا معلم، تجهیزات و فضای کافی برای رشته‌ پرطرفدار تجربی وجود ندارد. دانش‌آموزان باور کرده‌اند که پزشکی و شغل‌های مرتبط با رشته علوم تجربی، به راحتی می‌توانند کسب درآمد داشته باشند؛ اما بعضی دانش‌آموزانی که با مدرک دیپلم از رشته مکانیک هنرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند، آیا می‌توانند در یک شهر مغازه تاسیس کنند؟

محمدی اظهار کرد:‌ تغییر سیستم و رشته‌های هنرستان‌ها به افزایش انگیزه‌های دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نیازهای روز بازار کار با تکیه بر پتانسیل این دانش‌آموزان رفع شود. متاسفانه هدایت تحصیلی آن‌طور که باید بر اساس علاقه دانش‌آموزان پیش نمی‌رود؛ بیشتر شرط معدل در هدایت تحصیلی آنان نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کند.

وی بیان کرد:‌ ممکن است معدل دانش‌آموزی که در یک کلاس دوره راهنمایی یک مدرسه غیردولتی 20 باشد؛ اما در مدرسه دولتی چندان موفق نباشد. دانش‌آموز در دوره دبیرستان زمانی که وارد دهم می‌شود، با دروسی مانند ریاضی و فیزیک که به نسبت سخت‌تر هستند، مواجه خواهند شد. این دروس با درس‌های پایه نهم قابل قیاس نیست، به همین منظور اکثر دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند.

دست مدیران مدارس از نقدینگی خالی است

نماینده انجمن اولیا و مربیان مازندران وزارت آموزش و پرورش خالی بودن دست مدیران مدارس از نقدینگی را به عنوان مهم‌ترین نقد به نظام آموزشی مطرح کرد و گفت: متاسفانه سرانه دانش‌آموزی به مدارس تعلق نمی‌گیرد، اگر مدیری بخواهد از والدین مبلغی به عنوان کمک به مدرسه دریافت کند، پرونده او در قسمت ارزیابی به شکایات وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به همین منظور مدیر این امر را به انجمن اولیا و مربیان واگذار می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059012

وب گردی

وب گردی