ایجاد جنگ رسانه‌ای در قالب شایعات و جریان معاویه‌گرایی در میان خواص از عوامل سازش با دشمن است

استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب «پس از ۴۰ سال» گفت: ایجاد جنگ رسانه‌ای در قالب شایعات و جریان معاویه‌گرایی در میان خواص و در نهایت نفوذ ازجمله عوامل اصلی و مهم در وقوع سازش و صلح است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از کاشان، حجت‌الاسلام حمید سبحانی‌صدر صبح امروز در نشست بصیرت‌افزایی استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به عوامل و زمینه‌های وقوع صلح در زمان امام حسن(ع) اظهار کرد: یکی از دسیسه‌های شیطانی معاویه آن بود که چنین شایعه سازد که امام حسن(ع) توانایی اداره حکومت را ندارد. اتهام ناکارآمدی امام در عرصه سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه نظامی از اقداماتی است که ردپای آن را به‌وضوح در تاریخ حیات مظلومانه آن امام مشاهده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در کتاب «پس از چهل سال» با نگاهی نو به بیان زمینه‌های وقوع صلح امام حسن(ع) پرداخته است، افزود : تردیدی نیست که انجام صلح در آن برهه تاریخی، نرمشی قهرمانانه و بهترین اقدام ممکن از سوی دومین امام شیعیان بوده؛ اما سؤال اینجاست که چه عواملی باعث شد که حجت خدا ناگزیر شود به خاطر حفظ اسلام و پاسداری از جان شیعیان، حکومت اسلامی را در قالب یک صلح به معاویه واگذارد؟

این استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب«پس از ۴۰ سال» با بیان اینکه امام حسن(ع) از ابتدا هیچ تصمیمی بر صلح با معاویه نداشته است، اضافه کرد: امام حسن(ع) آماده پیکار نظامی با معاویه بوده؛ اما دستگاه تبلیغاتی بنی‌امیه به کار افتاد و فضای جامعه اسلامی را به سویی سوق داد که مردم از امام خود بخواهند که دست از جنگ برداشته و حکومت را به معاویه واگذار کند.

سبحانی‌صدر عنوان کرد: در تطبیق معاویه با مصادیق امروزی دچار اشتباه نشویم و او را کشورگشایی بیگانه نپنداریم؛ بلکه او نماینده گروهی به‌ظاهر مسلمان سلطنت‌طلب است که ولایت ائمه حق بر جوامع اسلامی را برنمی‌تابد و از هر شگردی برای تسلط سیاسی خویش بهره می‌گیرند. معاویه فرهنگ آبا و اجدادی خود را از متن جاهلیت باستان عرب به فضای جامعه اسلامی کشانده و در میان امت اسلامی موروثی ساخت.

وی با اشاره به شرایط اجتماعی و سیاسی ۴۰ سال پس از تشکیل حکومت اسلامی خاطرنشان کرد: این صلح در سال چهلم هجری منعقد می‌شود. در این سال‌ها اصل حکومت از اهل‌بیت پیامبر(ص) به خاندان اموی منتقل شده بود. فاصله گرفتن از آرمان‌های نبوی و تحریف پیامبر(ص)، تغییر نگرش مردم از آرمان‌های بلند انقلاب پیامبر(ص)، اختلال در دستگاه محاسباتی مردم، ناکارآمدی جلوه دادن و ایجاد اغتشاش و آشوب در جامعه، ایجاد جنگ رسانه‌ای در قالب شایعات و جریان معاویه‌گرایی در میان خواص و در نهایت نفوذ ازجمله عوامل اصلی و مهم در وقوع این صلح است.

نویسنده کتاب«پس از ۴۰ سال» گفت: در واقع، پس از ۴۰ سال، حکایت جنگ روانی بنی‌امیه برای تحمیل مذاکره و صلح بر امت اسلامی و سرانجام عهدشکنی معاویه و زیر پا گذاشتن همه تعهدات وی بود. نکته جالب اینکه امضای معاویه هم ضامن این صلح تلقی می‌شد! کتاب تلاش کرده که با ترسیم چهره واقعی برخی افراد مؤثر در ماجرای صلح، خوانندگان را به تکرار این‌گونه اشخاص در دوره‌های مختلف مانند امروز توجه دهد. از آن جمله می‌توان به واکنش تند یاران انقلابی امام حسن(ع) در قبول صلح اشاره کرد که ناشی از بی‌بصیرتی آنها بوده است.

سبحانی‌صدر مطرح کرد: در کتاب «پس از ۴۰ سال» هیچ تطبیقی با شرایط امروز نیست؛ اما از آنجا که در گزارش تاریخ صلح، از تعابیر و اصطلاحات سیاسی اجتماعی امروز، به‌ویژه برخی تعابیر رهبر معظم انقلاب استفاده شده، ناخودآگاه خواننده را به تحلیل و تطبیق امروز وا‌می‌دارد. در واقع عنوان کتاب در نخستین برخورد، مخاطب را متوجه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی می‌سازد؛ اما در متن کتاب هیچ تصریحی به این امر نیست، ولی همه صفحات آن، در واقع تبیینی بر حوادث امروز است.

وی ادامه داد:‌ آنچه از خواندن کتاب «پس از ۴۰ سال» در ذهن مخاطب نقش می‌بندد، آن است که نباید بگذاریم زمینه‌هایی که منجر به صلح و انتقال حاکمیت از اهل‌بیت پیامبر(ص) به طاغوت شد، دوباره تکرار شود. با توجه به اینکه این کتاب دارای نثر روان و آمیختگی منظم بوده و توده مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1059063

وب گردی

وب گردی