کشف روشی موثر برای بازیافت لاستیک‌های کهنه

دانشمندان توانستند به روشی جدید برای بازیافت تایر خودروها دست پیدا کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یافتن راه‌های جدید برای بازیافت لاستیک اتومبیل چالشی بزرگ برای دانشمندان است. دانشمندان دانشگاه انتاریو مک مستر روش جدیدی را برای تجزیه قطعات اصلی تشکیل دهنده لاستیک‌ها کشف کرده‌اند. به این ترتیب، روش بازیافت جدید و کارآمدتری برای بازیافت لاستیک ایجاد شده است.

تنها در سال 2019 حدود 3 میلیارد تایر خودرو تولید و فروخته شد. بسیاری از این لاستیک ها در نهایت به زباله تبدیل و در محیط زیست رها می شوند. سپس سموم و مواد شیمیایی مضر موجود در این لاستیک ها در محیط زیست و هوا ساطع می‌شوند.

البته هنوز هم می‌توان لاستیک‌های کهنه را به برخی ترکیبات شیمیایی تبدیل و آنها را به آسفالت یا سیمان تبدیل کرد. دانشمندان در تبدیل لاستیک به سوخت‌های تمیز یا سیمان بهبود یافته و یا بازیافت اجزای غیر قابل برگشت آنها به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

بازیافت پلیمرهای مبتنی بر نفت بر روی تایرها یک کار پیچیده است. در تولید تایر که به آن اصطلاحا پخت می گویند ، گوگرد با کائوچوهای طبیعی مخلوط شده و تشکیل پلیمرهای طبیعی پل مانند می‌دهد، و به این ترتیب ماده مایع به ماده جامد، یعنی یک تایر تبدیل می‌شود.

دکتر مایکل بروکس استاد شیمی و بیوشیمی از دانشگاه مک مستر گفت:« شیمی تایر بسیار پیچیده است و این دلیل خوبی برای عدم تجزیه خود به خود تایرها است. ویژگی‌هایی که باعث می شود لاستیک ها دوام و پایداری بیشتری برای جاده ها داشته باشند نیز تجزیه آنها را دشوارتر می‌کند.»

بروکس و تیمش روشی را بنام «قیچی مولکولی» توسعه دادند که به کمک این روش پیوندهای مستحکم را شسته و مواد لاستیکی را حل می‌کند تا مواد جدا شده به راحتی به محصولات جدید تبدیل شوند.

بروک گفت: «ما روشی را تدوین کرده‌ایم که به جای اینکه کل شبکه را بشکند، تنها خطوط افقی اتصال را قطع می‌کند و به این وسیله عمل تجزیه راحت‌تر صورت می‌گیرد.»

با این حال دانشمندان تأکید می کنند که هنوز در مراحل اولیه تحقیق قرار دارند و هنوز این روش برای استفاده در مقیاس صنعتی بسیار گران است. اما این تکنیک واقعاً امیدوارکننده است و محققان در تلاشند تا آن را ارزان‌تر کنند.

بروکس اضافه کرد:« ما هنوز روی این موضوع کار می کنیم و ما اولین قدم بزرگ را برداشتیم. به لطف این روند، تحولی بزرگ در صنعت خودرو رخ خواهد داد و لاستیک‌های کهنه می‌توانند به محصولات جدید تبدیل شوند. »

این تحقیق در ژورنال Green Chemistry منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059065

وب گردی

وب گردی