رسانه‌ای که تولیدات خود را به برنامه‌های ضبطی تقلیل می‌دهد، انتظار اعتماد مردمی نداشته باشد

دفتر تحکیم وحدت درباره خوب و بد ضبطی شدن برنامه‌های سیما جهت افزایش غنای محتوای آن‌ها به رئیس سازمان صداوسیما نامه نوشتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، متن نامه دفتر تحکیم وحدت به علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما پیرامون ضبطی شدن برنامه‌های سیما به شرح ذیل است: «همانطور که مستحضرید رسانه‌ ملی رسان مردم بوده و روابط عمومی دولت‌ها محسوب نمی‌شود و از آزادی آن در حدود قوانین اسلام و قانون اساسی باید به بهترین وجه پاسداری شود. این دانشگاه عمومی باید تمام دغدغه اش اعتلای فکر مردم بوده، مربی و پرورش دهنده‌ اذهان عمومی باشد. تفاوت رسانه‌ ملی جمهوری اسلامی با رسانه‌های سایر کشور‌ها باید در مداری باشد که بر گرد آن میچرخد و واضح است که مدار در حکومت اسلامی باید بر حفظ حق و احترام مردم بچرخد. حال آنکه رسانه‌ای که بر این مدار میچرخد، مخاطب را بنا بر کرامت انسانیش، یک مخاطب عاقل و بالغ حساب کرده و به جای محدود کردن آگاهی آن، سعی به ایجاد فضای هم اندیشی و گفت وگو می‌کند.
این روز‌ها خبر‌هایی می‌رسد که «حاکی از ضبطی شدن برنامه‌های سیما جهت افزایش غنای محتوای آن می‌باشد»، اما این نکته مغفول است که ما غنای محتوا را میخواهیم، تا شنیده شود وشنیده شدن، مخاطبانی را میخواهد که تمایل به برنامه‌های رسانه‌ ملی داشته باشند. واضح است که مخاطب تفاوت برنامه‌ ضبطی و غیر ضبطی را در میزان فهمی میداند که آن رسانه برای وی قائل است. هنگامی که رسانه‌ای مخاطب خود را ناتوان در تحلیل مسائل دانسته تاجایی که برنامه هایش را به برنامه‌های ضبطی تقلیل می‌دهد، نباید توقع داشته باشد که مردم اعتماد خود را به آن اهدا کنند.

از طرفی در جمهوری اسلامی برای مردم حق نظارت بر مسئولین در نظر گرفته شده است و لازمه‌ آن شفافیت است. هنگامی که رسانه‌ی ملی در ایجاد بستر شفافیت وآگاهی بخشی برای نظارت مردمی ناتوان بشود، مردم برای احقاق حق آگاهیشان به سمت رسانه‌هایی گرایش پیدا می‌کنند که بی انصافانه به تخریب اذهان عمومی نسبت به اصل حکومت پرداخته و این مسئله می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به اعتقاد مردم نسبت به نظام وارد آورد، که مسبب آن محافظه کاری مسئولان رسانه در انتقال اطلاعات به مردم است.

واضح است که نسبت به تمامی نهاد‌های اجرایی می‌تواند نقد‌هایی وجود داشته باشد، محدود کردن این نقد‌ها وحذف آنان به جای پاسخگویی به آن، تحدید حق آگاهی و نظارت مردمی و درنتیجه تهدید جمهوری است. ما ازمسئولان رسانه‌ ملی توقع داریم به جای پاک کردن صورت مسئله و انتخاب راه حلی همچون راه حل پیش رو تلاش کنند صلاح مردم و حق آگاهی ونظارت آنان را معیار قرار داده، بستر گفتوگو، یعنی مطرح شدن انتقادات کارشناسان و از آنطرف پاسخگویی به این نقد‌ها را ازجانب نهاد‌های مربوطه فراهم کنند و با دادن تریبون به پاسخ دهندگان و پرسش کنندگان این مشکل راحل کنند و بدانند حق مردم، امری نیست که با بهانه هایی، چون مصلحت اندیشی و بن مایه‌هایی از محافظه کاری روسا حفظ شود و نیاز به استقامت انقلابی در مقابل فشار‌های داخلی وخارجی دارد.

ما از شما به عنوان مدیر رسانه‌ی ملی، انتظار داریم به شکلی مصمم در مقابل حفظ آگاهی و حق مردم استقامت ورزیده و نگذارید هیچ گونه خللی روند مدیریت این فضا را تحت الشعاع قرار دهد، حال آنکه حق مردم از سنگین‌ترین حقوقی است که مسئولان بابت ان مورد سوال قرار خواهند گرفت.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1059067

وب گردی

وب گردی