شتاب‌دهنده‌ها آماده حمایت از استارتاپ‌های برتر/ از حمایت 10‌میلیارد تومانی تا تسریع در فروش محصولات

نخستین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور در حالی برگزار شد که این شتاب‌دهنده‌ها آمادگی خود را برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده اعلام کردند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز-شایان دنیادیده؛ اولین همایش و نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد دوم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور 20 شتاب دهنده برتر کشور برگزار شد.

در این نمایشگاه، 20 شتاب‌دهنده برتر کشور حضور داشتند که هرکدام می‌توانستند به مدت 10 دقیقه فعالیت های خود را برای افراد حاضر در نمایشگاه معرفی کنند تا علاوه بر عقد قرارداد با پژوهشگران و استارتاپ‌ها، بتوانند روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

شتاب‌دهنده‌ها در واقع یکی از اجزای اصلی سراهای نوآوری محسوب می شوند که اکوسیستم فناوری و تبدیل ایده به محصول را مدیریت خواهند کرد؛ هر سرای نوآوری دارای یک یا چند شتاب‌دهنده است که ایده ها و استارتاپ‌ها را شناسایی، جذب و روی آن ها سرمایه گذاری انجام می دهد تا بتوانند در یک فضای کار اشتراکی، خود را برای رسیدن مرحله رشد آماده‌ کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، به دنبال رسیدن به دانشگاه نسل سوم، کارآفرین و حل مسئله است که تشکیل سراهای نوآوری در چند استان، مهر تاییدی بر این مدعاست.

حال با برگزاری نمایشگاهی با حضور 20 شتاب دهنده برتر کشور، به دنبال این است که مسیر رسیدن به دانشگاه نسل سوم را با سرعت بیشتری طی کند.

به سراغ برخی مدیران شتاب دهنده‌های حاضر در نمایشگاه رفتیم تا درباره فعالیت‌ها، مزیت‌ها و چگونگی حمایت و سرمایه‌گذاری‌شان بر استارتاپ اید‌ه‌های فناورانه صحبت کنند.

مشروح این گزارش را در ادامه خواهید خواند:

سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

مجید عظیمی مدیر‌داخلی شتاب دهنده و فضای کاراشتراکی «کارمانا» درباره فعالیت‌های این شتاب دهنده و نحوه حمایت از ایده‌ها گفت: فضای کار اشتراکی کارمانا حدود 2سال پیش به همراه شرکت سرمایهگذاری خوارزمی و رایان منچر راه‌اندازی شد.

وی افزود: رایان منچرز به دنبال سرمایه گذاری روی تیم‌های استارتاپی بود تا به دلیل vcیا خطر‌پذیر بودن، بتواند جذب سرمایه داشته باشد. لذا برای تسهیل در ورود تیم‌های استارتاپی و غربال‌گری بهتر آن ها، فضای کار اشتراکی کارمانا راه‌اندازی شد.

عظیمی ادامه داد: جهان طی سال‌های آینده، به سمت فین تک، بلاک چین ، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی حرکت خواهد کرد؛ فین تاک چندسالی است که در ایران رونق گرفته و کسب‌و‌کارهایی مانند دی جی کالا، به این سمت سوق پیدا کرده‌اند؛ اما حوزه های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، هنوز در کشور جا نیفتاده است که باید کارهای زیادی در این دو حوزه انجام شود.

مدیرداخلی شتاب دهنده کارمانا تصریح کرد: فعالیت اصلی کارمانا در 4 حوزه فین تک، بلاک چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است؛ اما اگر تیم استارتاپی در سایر حوزه ها فعالیت جذابی داشته باشد، استقرار و سرمایه گذاری روی آن را بر عهده خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: تیم های مستقر در کارمانا، پس از دوماه فعالیت مانیتورینگ، به مرحله سرمایه گذاری می‌رسند؛ البته فناوران ابتدا تیم سازی می شوند و بعد از آن آمادگی لازم را برای سرمایه گذاری را کسب می کنند.

عظیمی درباره فرآیند جذب فناوران و استارتاپ ها در کارمانا گفت: فرآینده جذب در کارمانا به دو صورت استقرار و سرمایه‌گذاری انجام می شود که هرکدام از آن ها با توجه سطح هر ایده متفاوت است. مولفه‌های جذب تیمی که صرفا می خواهد مستقر شود با تیمی که به دنبال سرمایه گذاری است، تفاوت دارد.

مدیرداخلی شتاب دهنده کارمانا درباره همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی برای ما خوشایند است و از آن استقبال می کنیم چرا که این دانشگاه دارای واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی زیادی است که می توانیم با آن ها همکاری داشته باشیم. فضای نوآوری با فضای دانشگاهی ارتباطی نزدیک دارد زیرا که امروز کسب و کارهای بزرگ و فناورانه توسط دانشجویان راه اندازی شده است.

9ماه فضای کاراشتراکی دراختیار استارتاپ‌ها

امید امیرغیاثوند مدیرعامل شتاب دهنده «سورس» در مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین نیز درباره حوزه فعالیت این شتاب دهنده اظهار کرد: شتاب‌دهنده سورس فعالیت خود را سال 1394 با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرد.

وی اضافه کرد: ما هر سال یک برنامه شتاب‌دهی برگزار می‌کنیم که در آن، 4 الی 8 تیم استارتاپی برای حمایت یک ساله، جذب شتاب دهنده سوروس می شوند؛ فرآیند تصمیم برای سرمایه گذاری روی استارتاپ‌ها حدود 3ماه طول می کشد که بخشی از آن از طریق مصاحبه و بخش دیگر در قالب ارائه انجام می شود.

غیاثوند ادامه داد: در شتاب دهنده سوروس، به مدت 9 ماه فضای اشتراکی در اختیار استارتاپ ها قرار می‌گیرد و همچنین سرمایه گذاری اولیه روی آن ها انجام می شود.

مدیرعامل شتاب دهنده «سورس» افزود: این شتاب دهنده در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارد؛ اما شتاب دهنده دیگری در واحد قزوین راه اندازی شده است که استارتاپ های سخت افزاری را حمایت می‌کند.

وی گفت: از مجموع 33 استارتاپی که جذب شتاب دهنده سوروس شده بودند، 14 استارتاپ تبدیل به شرکت فعال و 5 استارتاپ به شرکت دانش بنیان تبدیل شده اند. همچنین 6 استارتاپ توانستند موفق به جذب سرمایه مراحل بعدی این فرآیند شدند.

غیاثوند درباره اولویت‌های این شتاب دهنده برای جذب استارتاپ ها تصریح کرد: اولویت اصلی ما ایده و تیم‌سازی استارتاپ ها است؛ البته تیم در اولویت بالاتری قرار دارد چرا که در این بازه زمانی 9 ماهه، به سختی می توانیم تیم را اصلاح کنیم.

وی یکی از عوامل پیشرفت و شکل گیری شتاب دهنده سوروس را حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دانست و تاکید کرد: خوشبختانه درحال حاضر، ساز و کار حمایت از شتاب دهنده‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد اما در گذشته چنین نبود. هرکدام از واحدهای دانشگاهی باید توجه به ظرفیت ها و توانمندی، برنامه شتاب‌دهی خاصی را داشته باشد.

مدیرعامل شتاب دهنده «سورس» درباره برخی مشکلات شتاب دهنده های کشور خاطرنشان کرد: شتاب‌دهنده های کشور با دو مشکل عمده مواجه هستند که شامل کیفیت پایین تیم‌های استارپی و کمبود جذب سرمایه می شود. متاسفانه جذب سرمایه کم و تمایل تیم ها به سمت محصولات با تکنولوژی پایین است چرا که به دنبال نتیجه‌گیری زودهنگام هستند.

حمایت 2تا10میلیاردی از استارتاپ‌های حوزه آموزش

سبحان لطف آبادی مدیر منابع انسانی صندوق سرمایه گذاری «اجیوتک» که در حوزه سرمایه گذاری روی استارتاپ های حوزه آموزش فعالیت داشت، درباره اقدامات این صندوق اظهار کرد: این صندوق به صورت تخصصی در حوزه آموزش از سنین کودکی تا بزرگسال فعالیت دارد.

وی با اشاره به نحوه همکاری این صندوق با استارتاپ ها افزود: استارتاپ حتما باید به یک محصول اولیه رسیده باشند و از ایده خام حمایتی نخواهیم کرد؛ همچنین استارتاپ ها باید در هر حوزه، مولفه‌هایی را داشته باشند که بتوانیم با آن ها همکاری داشته باشیم. این مولفه‌ها در سایت اصلی صندوق درج شده است.

لطف آبادی ادامه داد: نحوه سرمایه گذاری به دو صورت سهامداری و حمایت 2 تا 10 میلیارد تومانی است؛ 2نماینده از صندوق و 2 نماینده از استارتاپ با یک دیگر درباره نحوه سرمایه به توافق خواهند رسید.

مدیر منابع انسانی صندوق سرمایه گذاری «اجیوتک» تصریح کرد: استارتاپ ها و صاحبان ایده می توانند از طریق آدرس ایمیل صندوق با ما در ارتباط باشند و پس از آن یک جلسه حضوری با آن ها برگزار کنیم.

وی درباره اصلی ترین مشکلات شتاب دهنده ها و استارتاپ ها گفت: بیشتر استارتاپ ها در حوزه جذب نیروی انسانی مشکل دارند و به همین دلیل، افراد در جایگاهی قرار می گیرند که تخصص های لازم آن جایگاه را ندارند. همچنین در برخی موارد اختلاف‌نظر میان افراد حاضر در استارتاپ باعث انحلال آن می شود.

لطف آبادی درباره مزیت های صندوق اجیوتک خاطرنشان کرد: استارتاپ هایی که با صندوق اجیوتک همکاری می کنند، آموزش های لازم این حوزه را نیز فرا می گیرند؛ در این صندوق متخصصانی هستند که می‌توانند به استارتاپ ها برای حل مشکل جذب نیروی انسانی، سرمایه گذاری، نرم افزاری و سخت افزاری کمک می‌کنند.

فروش سریع محصولات استارتاپی حوزه آب و انرژی

رشید قانعی مدیرعامل شتاب دهنده «آبان» نیز درباره آخرین فعالیت های این شتاب دهنده گفت: شتاب‌دهنده آبان، شتاب دهنده‌ای تخصصی در حوزه آب و انرژی است که به صورت سخت‌افزاری فعالیت دارد.

وی افزود: تا این لحظه توانسته‌ایم از اکوسیستم تخصصی حوزه آب و انرژی و صندوق های جذب سرمایه برای استارتاپ ها حمایت کنیم.

قانعی ادامه داد: استارتاپ هایی که در شتاب دهنده آبان حمایت می شوند، باید دارای یک نمونه آزمایشگاهی باشند و بازار محصولشان در داخل کشور بالای 10میلیون دلار باشد. هراستارتاپی‌ که دارای این دو مولفه باشد، مورد حمایت‌های زیادی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شتاب دهنده «آبان» درباره مزیت‌های این شتاب دهنده گفت: شتاب دهنده آبان کاملا تخصصی است و سهامداران آن، شرکت های حقوقی هستند که در صنعت نفت و گاز فعالیت دارند. به همین دلیل حضور استارتاپ در شتاب دهنده آبان منجر فروش سریع محصولتشان به بازار خواهد شد.

وی درباره همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شتاب دهنده آبان با معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط و جلسات زیادی را دارد که امیدواریم این همکاری ها در آینده نزدیک سر و شکل بهتری به خود بگیرد.

مسلم است، رشد شتاب‌دهنده‌ها و حمایت از استارتاپ‌ها، می‌تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور در آینده ای نه چندان دور باشد؛ به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی نظر دارد که به عنوان دانشگاهی برآمده از مردم، مشکلات جامعه را با حمایت طرح‌های فناورانه و نوآورانه حل و فصل کند و به دانشگاهی کارآفرین در افق 1404 تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059076

وب گردی

وب گردی