تضعیف شورای نگهبان باعث  ضعف نظام می‌شود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ضعیف شدن شورای نگهبان باعث تزلزل پایه‌های انقلاب در داخل و خارج کشور می‌شود.

محمدحسین داودی نیا در گفت ‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه اهمیت وجود و عملکرد شورای نگهبان امری واضح است، گفت: در بیشتر کشورهای جهان نهادی مشابه شورای نگهبان، وجود دارد که سوابق کاری و فعالیت‌های سیاسی داوطلبان ورود به مجلس را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه مردم جامعه شناخت کافی از کاندیدای انتخابات ندارند، گفت: شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران به عنوان منبعی است که به مردم درباره داوطلبان ورود به نهادهای مختلف و سرنوشت ساز آگاهی بخشی می‌کند.
وی عملکرد شورای نگهبان را مورد قبول مردم دانست و بیان کرد: مردم تصمیمات شورای نگهبان در عدم احراز هویت داوطلبان را می‌پذیرند و غربال ابتدایی افراد که این شورا بر اساس قوانین و موازین انقلاب اسلامی انجام می‌دهد را مفید در راستای ورود افراد صالح و تراز انقلاب به ارگان‌هایی کشور می‌دانند.
داودی نیا با بیان اینکه شورای نگهبان چهار مرجع قانونی دارد، گفت: شورای نگهبان بر اساس نظر این مرجع‌ها و شواهد محلی و بررسی سوابق فردی و کاری اقدام به ارزیابی، تایید یا عدم تایید احراز هویت داوطلبان می‌کند.
این فعال دانشجویی با اشاره به رد صلاحیت 90 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم اظهار کرد: برخی از افراد با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان، رد صلاحیت نمایندگان را سیاسی می‌دانند در صورتیکه این شورا رسما اعلام کرده به دلایل و مشکلات اقتصادی نمایندگان رد صلاحیت شدند.
وی با بیان اینکه جریان اصلاحات در کشور مدعی است که شورای نگهبان نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی را رد صلاحیت کرده است، گفت: اگر لیست عدم احراز هویت داوطلبان به درستی مورد بررسی قرار گیرد اسامی افراد رد صلاحیت از هر دوطیف سیاسی حاکم بر کشور و داوطلبان مستقل در این لیست جای دارند.
داودی نیا ادامه داد: سخنگوی شورای نگهبان رسما اعلام کرده افراد رد صلاحیت شده به دلایل فساد اقتصادی، رانت خواری، ارتباط با جریانات اپوزیسیون و غیره است و این شورا بی دلیل فردی را رد نمی‌کند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه تضعیف جایگاه شورای نگهبان باعث تزلزل در پایه‌های نظام می‌شود، گفت: مردم از شورای نگهبان انتظار دارند که تصمیمات خود را بر اساس قانون و ارزش‌های نظام بنا کند و ملاحظات هیچ جناح یا گروه سیاسی را در تصمیمات و عملکرد خود دخیل نکند.
وی ادامه داد: کاندیداهای مجلس شورای اسلامی همچنین باید هزینه کارکرد و تبلیغات خود برای جمع آوری آرا را بعد از ورود به مجلس و نمایندگی به اطلاع مردم برسانند و در این زمینه نیز شفاف سازی انجام دهند.
داودی نیا حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای را نشانه رضایت مدنی از نظام و مشارکت اجتماعی دانست و گفت: مشارکت مردم در هر انتخابی باعث تقویت کشور در روابط بین‌الملل می‌شود. همچنین رهبر انقلاب نیز بارها بر حضور مردم در انتخابات و ساختن سرنوشت خودشان تاکید کردند.
این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: مردم با شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث می‌شوند نمایندگان شایسته‌تری به مجلس راه یابند و افرادی با حمایت حزب یا قوم خاصی به راحتی و علی رغم نداشتن صلاحیت وارد نهاد قانون گذار کشور نشوند.
انتهای پیام/
کد خبر: 1059078

وب گردی

وب گردی