ساخت صنعت بومی با وجود تمام محدودیت‌ها/صنعت وارداتی نیازی به دانشگاه ندارد

دبیر مرکز طرح‌های کلان ملی و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: در حال حاضر تبدیل به کشوری شده‌ایم که صنعت را با فناوری می‌سازد و علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که داریم، نیازهای صنعتی در دانشگاه‌های ما احصاء می‌شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پیمان صالحی دبیر مرکز طرح‌های کلان ملی و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، درباره عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: هر کدام از بازیگران حوزه علم و فناوری مسئولیتی دارند و دانشگاه تربیت نیروی متخصص و تحقیقات بنیادی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع در کشورمان وارداتی هستند، خاطرنشان کرد: وقتی صنعتی وارد کشور شود به معنی این است که طراحی بر عهده ما نبوده و فقط نقشه ساخت در اختیار ما گذاشته شده، بنابراین ما در طراحی نقشی نداریم و اگر وارد کننده طراح محصول نباشد، هیچگاه نمی‌تواند تغییرات لازم را در آن صنعت ایجاد کند؛ بنابراین فقط می‌تواند از آن صنعت رفع اشکال کند.

دبیر مرکز طرح‌های کلان ملی و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین عده‌ای دوره‌های آموزشی می‌بینند و فقط می‌توانند کارخانه‌‌ای که طرح و دانش محصولاتش وارداتی است را پابرجا نگه‌دارند و رفع اشکال کنند؛ بنابراین هرچقدر که صنعت وارداتی‌تر باشد نیاز کمتری به دانشگاه پیدا می‌کند چرا که این نیاز را قبلا کشور دیگری فراهم کرده و ما فقط باید یکسری تکنسین، مهندس یا کارشناس ارشد آموزش دهیم که بتوانند رفع مشکل کنند.

صالحی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با کارهایی که وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده‌اند به سمت فناوری‌های صنعت‌ساز می‌رویم تا بتوانیم فناوری ایجاد کنیم و صنعت بسازیم؛ لذا هرچقدر فناوری صنعت‌ساز داشته‌ باشیم مطمئنا نیاز صنعت به دانشگاه بیشتر می‌شود.

* در حال حاضر به کشوری تبدیل شده‌ایم که صنعت را با فناوری می‌سازد

وی با بیان اینکه ما کشوری بودیم که همیشه پول نفت داشتیم و واردکننده صنعت بودیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تبدیل به کشوری شده‌ایم که صنعت را با فناوری می‌سازد و علی‌رغم تمام کمبودها، فشارها و منابع مالی محدودی که از خارج از کشور داریم، شاهد این هستیم که نیازها و طرح‌های صنعتی در دانشگاه‌های ما احصاء می‌شود؛ با جدی‌تر شدن نیازها به واقعیت نزدیک‌تر می‌شویم و بودجه‌های پژوهشی و فناوری در این زمینه هدفمندتر استفاده می‌شوند.

صالحی تاکید کرد که هرچقدر فناوری صنعت‌ساز را خودمان انجام دهیم مطمئن باشید ارتباط بین صنعت و دانشگاه به صورت معناداری رشد خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1059082

وب گردی

وب گردی