جای خالی ورزش، در سبک زندگی دانشجویی/ دانشگاه‌های کشور مدینه فاضله نیستند

یک استاد دانشگاه آزاد با انتقاد از بی‌توجهی به کارکردهای ورزش، از نبودن این مقوله در سبد زندگی مردم و به‌ویژه دانشجویان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وضعیت امروز تربیت بدنی در دانشگاه های کشور وضعیت خاصی است. از یک سو دانشگاه های مختلف کشور امکانات ورزشی هم اندازه ندارند و از سوی دیگر نگاه آنها به تربیت بدنی چه به عنوان یک واحد درسی و چه به عنوان یک امرلازم برای افزایش نشاط دانشجویی، یکسان نیست.

در این زمینه، مدیرکل تربیت بدنی واحد اصفهان به خبرنگار ایسکانیوز گفت: برای تحلیل واژه تربیت بدنی در دانشگاه ها، ابتدا باید بدانید که این کلمه برگرفته از تفکر اندیشمندی بزرگ به نام مول است. این دانشمند بزرگ که در حوزه تربیت بدنی فعالیت می کرد از دو مدل رونمایی کرد که اولی در سال ۱۹۹۵ و دیگری در سال ۲۰۰۵ به جامعه دانشگاهی عرضه شد که دومی طرح تکمیل شده مدل قبلی بود.

مفهوم درونی تربیت بدنی

وی افزود: تربیت بدنی در آموزشگاه ها برگرفته از فلسفه آموزشی است، فلسفه ایی که هدف آن به تعالی رساندن انسان ها و در نهایت جامعه ایی که زیست سالمی داشته باشد. در نتیجه بخش بسیار مهم تربیت بدنی بعد تربیتی آن است، به همین دلیل زمانی که قصد تحلیل تربیت بدنی را داریم باید تحلیلی ویژه در مورد ورزش، بازی و تربیت بدنی مخصوص دانشجویانی که در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت می کنند، داشته باشیم. اگر بتوانیم در بحث تئوری و عملی در این حوزه اموزش عالی را برقرار کنیم نتیجه آن دانشجویانی است که در این زمینه در آینده اشتغال زایی و کار افرینی خواهند کرد.

تربیت بدنی عمومی چیست؟

نظری تاکید کرد: زمانی که بخش عام واژه تربیت بدنی را مطرح می کنیم مخصوص تمام دانشجویان دختر و پسری است که در تمام مقاطع دانشگاهی حضور دارند و دو واحد تربیت بدنی عمومی را به صورت عملی طی می کنند. کارکرد این واحد ها برای این دانشجویان دستکم آشنایی با ماهیت ورزش و وادار کردن آن ها به تحرک است.

ورزش در سبد فکری کسی نیست

وی با انتقاد از وضع موجود در حوزه تربیت بدنی گفت: یکی از مشکلاتی که این روزها در نظام آموزشی کشور وجود دارم عدم وجود ورزش در سبد فکری دانشجویان است. زمانی که ورزش را در دنیا تحلیل می کنید متوجه شعار سازمان ملل در این باره می شوید که آن شعار چیزی نیست جز «تربیت بدنی برای تربیت مدنی».

این همان تیتری است که باید مورد توجه ما قرار گیرد و در مورد شهروندان به کار گیری شود. در حقیقت بهترین مکانی که می توان تربیت بدنی را در سبد فکری شهروندان قرار داد آموزش و پروش و محیط دانشگاه هاست. توصیه ایی که ما به استادان داریم این است که دانشجویان غیر رشته تربیت بدنی را به خوبی با ماهیت ورزش آشنا کنند و نگرش دانشجویان را در این زمینه بهبود ببخشند.

اثرات ورزش در جامعه و دانشگاه نسل چهارم

این استاد دانشگاه تصریح کرد: انتظار داریم دانشجویان رشته تربیت بدنی در نسل چهارم دانشگاه ها که تقاضا محور و کار آفرین هستند، درخشش خوبی داشته باشند. اگر ورزش در سبد فکری دانشجویان قرار گیرد می توانیم انتطار جامعه سالمی و تربیت محوری داشته باشیم.

بهترین تاثیر ورزش در سلامت فکری و روانی دانشجویان است که هر چقدر جامعه سالم تری داشته باشیم پیامد آن ارتقای سطح سرمایه اجتماعی جامعه است. زمانی که ورزش در جامعه در سبد فکری شهروندان قرار نگرفته باشد، دانشجویانی که از دل همین جامعه وارد محیط آموزشی می شوند کار ما را سخت تر می کنند چرا که در وهله اول باید ورزش و ارزش های آن را به دانشجویان نشان دهیم و این تفاوت ما با جامعه جهانی است که یک گام عقب هستیم.

مورد بعدی وضعیت زیرساخت های سخت افزاری است که توازن خوبی در بین دانشگاه ها وجود ندارد و عملا کمبود ها را احساس می کنیم. نتیجه این دو مورد این است که به ورزش و راهبردهای ورزشی در جامعه ما توجه خوبی نمی شود و متاسفانه به ورزش تنها به دید تفریح نگاه می شود.

تربیت بدنی و تحصیلات تکمیلی

رسول نظری افزود: یکی از تفاوت هایی که دانشجویان رشته کاردانی و کارشناسی با دانشجویان ارشد و دکتری دارند تعداد روزهایی است که در دانشگاه حضور دارند که در مورد دانشجویان دوره ارشد و دکتری نهایتا ۲ روز در هفته در دانشگاه ها حضور دارند. رنج سنی این دو گروه دنیز تفاوت چشمگیری باهم دارند و این خود دلیل دیگری است که واحد تربیت بدنی در تحصیلات تکمیلی جایگاهی ندارد. اگر بخواهیم کاری که کشورهای توسعه یافته در این زمینه کرده اند را عملی کنیم باید با اماده سازی زیر ساخت ها اوقات فراغتی را در ساعت های غیر حضور در دانشگاه ها برای ان ها در نظر بگیریم ولی این امر باید کاملا اختیاری باشد چرا که دستوری کردن این مورد نتیجه خوبی را به ارمغان نمی اورد. براین باورم که انتخاب اینکه دانشجو در اوقات فراغت خود ورزشی انجام بدهد یا نه برعهده خود اوست و دانشگاه صرفا وظیفه دارد امکانات ورزشی را برای او فراهم کند.

دانشگاه ما مدینه فاضله نیست

مدیرکل تربیت بدنی واحد اصفهان در ادامه با اشاره به بحث های مربوط به سلامت دانشجویان گفت: وقتی مباحثی مثل سلامت دانشجو را بیان می کنیم و از این صحبت می کنیم که مثلا چرا چند میلیون دانشجوی ایرانی پرونده سلامت ندارند، نگاه مان واقع بینانه و برمبنای ظرفیت های موجود نیست. داشتن پرونده پزشکی برای آحاد جامعه مدینه فاضله خواهد بود اما در حوزه مطالعات استراتژیک یاد گرفته ایم که نه همه چیز را سیاه و نه همه چیز را سفید ببینیم. امکان داشتن پرونده پزشکی برای دانشجویان با توجه به بودجه ریالی که در دانشگاه ها و در زمینه بهداشت و درمان در اختیار داریم عملا غیر ممکن است.

راه حل درست این است که در سطح کلان جامعه تغییراتی ایجاد شود و برای جلوگیری از رقیق شدگی جامعه و خالی شدن جامعه از نخبگان و اندیشمندان راهبردهای مناسبی در نظر گرفته شود. نگاه حکمرانی دولت باید تغییر کند تا جامعه حال و روز بهتری داشته باشد و یکی از بزرگ‌ترین عوامل برای بهبود این شرایط، قطعا تربیت بدنی خواهد بود چرا که باعث سلامت جسمی و فکری جامعه خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1059091

وب گردی

وب گردی