تولید سالانه ۳۰۰ نفربر الکتریکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان/ عدم حمایت مسئولان حلقه مفقوده توسعه خودروی برقی

عضو هیئت‌مدیره انجمن وسایل نقلیه برقی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰ نفربر الکتریکی توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود، گفت: با وجود ورود این شرکت‌ها به عرصه تولید خودروی برقی، متاسفانه دولت حمایت اساسی از این بخش‌ به عمل نمی‌آورد.

حمیدرضا آهنگری معاون فروش و توسعه بازار یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز اظهار کرد: این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده ایرانی نفربرهای الکتریکی با کاربری‌های مختلف با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و تنوع محصولی، در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی و پروژه‌های حمل‌و‌نقل پاک مسافر و بار فعالیت دارد که شعار آسمان آبی و هوای پاک همسو با سیاست‌های گسترش هوای پاک را همواره مورد توجه قرار داده است.

عضو هیات مدیره انجمن وسایل نقلیه برقی تصریح کرد: این شرکت همچنین با هدف تامین و توسعه راهکارهای حمل و نقلی مبتنی بر انرژی‌های پاک آغاز به فعالیت کرده و از ابتدای تاسیس تلاش کرده است با بهره‌گیری از نیروهای متخصص داخلی و فناوری‌های روز دنیا با سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه تحقیق و تولید وسایل نقلیه الکتریکی گامی در مسیر توسعه ملی و همچنین بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی بردارد.

آهنگری با تأکید براینکه هم‌اکنون نفربرهای الکتریکی این شرکت در بازار تهران، بام تهران، کاخ سعدآباد، بیمارستان‌ها، حرم امام رضا و قم مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: با استفاده از این نفربرها توانستیم با کاهش مصرف سوخت در کشور مواجه شویم؛ بنابراین اگر دولت و شهرداری‌ها حمایت لازم را انجام دهند، می‌توان شاهد صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی و نیز کاهش هر چه بیشتر انتشار آلاینده‌ها در کلان شهرهای کشور باشیم.

وی تأکید کرد: چند دلیل عمده باعث شده که ایران در عرصه تولید خودروهای برقی و هیبریدی کارنامه موفقی نداشته باشد و یکی از این عوامل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است. اگر این محدودیت‌ها برای خودروهای برقی برداشته شود به طور یقین به نفع شرایط محیط زیستی و کاهش آلاینده‌ها در کلانشهرها خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن وسایل نقلیه برقی افزود: در زمینه‌ هوای پاک هیچ حمایتی در کشور صورت نگرفته است، با وجود اینکه حدود 8 سال است که قانون هوای پاک در کشور به تصویب رسیده؛ اما تاکنون هیچ گونه اقدامات اساسی در این عرصه انجام نشده است. هیچ‌کدام از ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله محیط زیست، شهرداری و بهینه‌سازی مصرف سوخت حمایتی برای برقی کردن خودروها انجام ندادند.

وی ادامه داد: شاید علت اصلی این امر مهم واقع‌گرایانه نبوده و متولی مشخصی ندارد. برقی کردن خودروها در کشور اگر متولی مشخص داشته باشد می‌تواند تمام انتظارات را برطرف کرد. هم اکنون ستاد خودروبرقی در معاونت علم و فناوری، پژوهشگاه نیرو و برخی از مراکز دانشگاهی در زمینه تولید این نوع خودروها گام‌هایی برداشته‌اند اما هیچکدام همسو و منسجم نبوده است. متاسفانه اتحاد و یکپارچگی بین آنها وجود ندارد که این موانع را از سرراه بردارند.

آهنگری گفت: در مرحله اول به سراغ جایگزین کردن موتور رفتیم. طبق گفته معاونت 30‌درصد موتورسیکلت‌ها در کشور کار می‌کنند و 70‌درصد مابقی را از یاد برده‌ایم در صورتی که می‌توانسیتم با یارانه و ارائه تسهیلات بلند‌مدت شرایط را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به تمام شدن سوخت‌های فسیلی و نفت بهترین راهکار این است که به سمت انرژی پاک حرکت کنیم. اگر حمایت از تولیدکنندگان در کشور به نحو احسن صورت گیرد به طور یقین با کاهش آلاینده‌ها روبرو خواهیم شد؛ چرا که اجرای این امر مهم برای کشور صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت.

آهنگری افزود: از نظر دانش و تکنولوژی کشورهای اروپایی خیلی جلوتر نیستند؛ به‌خاطر اینکه قیمت برق آنها با قیمت سوخت تفاوت چندانی ندارد و مشکل آلودگی هوا را هم ندارند. هم‌اکنون کشورهای آمریکا، ژاپن و چین 80‌درصد تکنولوژی برقی دنیا را در اختیار دارند و ما در زمینه تکنولوژی به گردپای آنها نمی‌رسیم. دلیل اصلی آن این است که حمایت اساسی از سوی مسئولان در این عرصه صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: برنامه‌های توسعه تولید ماشین‌های برقی در کلانشهرها را به صورت گسترده ادامه خواهیم داد و قرار است چند کلانشهر دیگر از جمله تبریز و شیراز نیز از نفربرهای تولیدی این شرکت بهره‌مند شوند.

آهنگری افزود: هم اکنون این شرکت دانش‌بنیان با 10‌درصد ظرفیت تولیدی کار می‌کند که این رقم قابل افزایش نیز است؛ یعنی امکان 10‌برابر کردن ظرفیت را داریم تا جایی که سالانه 300 دستگاه نفربر الکتریکی در این شرکت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی در زمینه تولید خودروی برقی فعالیت می‌کنند، گفت: با وجود ورود این شرکت‌ها به این عرصه متاسفانه دولت حمایت اساسی از این بخش‌ها به عمل نیاورده است، بنابراین در صورت حمایت می‌توان این شرکت‌ها را تجمیع کرده و تولید خودرو برقی را به صورت انبوه و با تیراژ بالا شروع کرد؛ چرا که تولید خودرو برقی و هیبریدی در تعداد کوچک در کشور به‌صرفه نیست.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1059099

وب گردی

وب گردی