شیوه‌نامه ارزیابی پژوهشی واحدها به‌زودی ابلاغ می‌شود/ تنظیم ساختارهای پژوهشی واحدها در قالب جداول 12 گانه

مدیر‌کل پایش، نظارت و آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ شیوه‌نامه ارزیابی پژوهشی واحدهای دانشگاهی در آینده نزدیک خبر داد.

ایمان عطارزاده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شیوه‌نامه ارزیابی پژوهشی گفت: در پایش، نظارت و آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی ابلاغ شیوه‌نامه ارزیابی پژوهشی واحدهای دانشگاهی را در دست اقدام داریم؛ در این خصوص مکاتبه‌ای با استان‌ها داشته و نظرات آن‌ها را دریافت کردیم و این شیوه‌نامه را به زودی به صورت رسمی ابلاغ می‌کنیم.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته ارزیابی پژوهشی مشخصی نداشتم؛ امسال اعلام کردیم تا بر اساس آیتمی که همان فعالیت‌های پژوهشی واحدها هستند، ارزیابی و رتبه‌بندی پژوهشی واحدها، مراکز و همچنین استان‌های خود را داشته باشیم. در نتیجه فرم‌ها و شیوه‌نامه‌ای را تحت عنوان شیوه نامه ارزیابی و رتبه‌بندی پژوهشی واحدهای دانشگاهی آماده کردیم.

مدیر کل پایش، نظارت و آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در این شیوه‌نامه آیتم‌های اساسی مثل توسعه کمی و کیفی تولیدات و انتشارات علمی واحدها که به منظور همان مقالات و مجلات و به طور کلی دستاوردهای علمی است و همچنین تعداد مجلات واحدها و یا فعالیت‌های که اعضای هیات علمی واحدها داشتند مد نظر قرار می‌گیرد.

عطارزاده اظهار کرد: برنامه همایش‌ها، توسعه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و به طور کلی فعالیت‌هایی که در واحدهای دانشگاهی اتفاق می‌افتد توسط کمیته‌های تخصصی که در استان‌ها قرار است شکل بگیرد ارزیابی شده و نتیجه ارزیابی تخصصی پژوهشی به صورت متمرکز در اختیار پژوهشگاه قرار می‌گیرد. با نتیجه ارزیابی که در اختیار ما قرار می‌گیرید، در هر استان هم واحدها را از دید پژوهشی رتبه بندی کرده و امتیاز خواهیم داد و هم واحدها در سطح کشور متوجه می‌شوند جایگاه پژوهشی‌شان در میان واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در چه رتبه‌ای قرار دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سامانه سمپاپ صحبت به میان آورد و گفت: سامانه متمرکز آمار و اطلاعات پژوهشی «سماپ» پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه چندی پیش راه اندازی شده بود. در سامانه سماپ 12 جدول و ساختار اطلاعاتی را به واحدهای دانشگاهی معرفی کردیم که عملا فعالیت‌های پژوهشی واحدهای دانشگاهی بود.

مدیر کل پایش، نظارت و آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه توضیح داد: به عنوان نمونه کتاب‌هایی که واحدهای دانشگاهی چاپ کرده، تعداد همایش‌هایی که برگزار کرده، تعداد کتاب‌هایی که در کتابخانه‌ها موجود است و تعداد مقالاتی که اعضای هیات علمی واحد دانشگاهی ارائه داده‌اند یا به طور مثال تعداد مجلات و پژوهانه‌ای که یک واحد دانشگاهی دارد و مبلغ پژوهانه و دوره‌های توانمندسازی که برگزار شده از جمله ساختارهای پژوهشی هستند که در واحد دانشگاهی اتفاق می‌افتد.

او با بیان این که این ساختارهای پژوهشی را در قالب جداول 12 گانه تنظیم کردیم تصریح کرد: از واحدها اطلاعات سال 97 را بر اساس اطلاعات سه ماهه به علاوه اطلاعات پژوهشی سه ماهه اول و دوم سال 98 را درخواست کردیم و واحدها نیز در سامانه ثبت کردند و اطلاعات تجمیع شد. این اطلاعات در حال حاضر توسط واحدهای دانشگاهی و استان‌ها به طور درست استفاده می‌شود.

عطار زاده گفت: جدیدا نیز به واحدها اعلام کردیم تا اطلاعات سه ماهه سوم سال 98 را نیز ثبت کنند. این آمار به واحدهای دانشگاهی و حتی استان مربوط کمک می‌کند که بتوانند برنامه‌ریزی و جهت‌گیری درستی در خصوص پتانسیل‌های استان داشته باشد. به طور مثال فرض کنید یک استان وقتی اطلاعات پژوهشی واحدها را بررسی می‌کند می‌بیند واحدهای دانشگاهی در آن استان یا یک واحد دانشگاهی به یک صنعت خاص سوق پیدا کرده است.

مدیر کل پایش، نظارت و آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه در پایان اظهار کرد: برای یک استان مهم است که خود را قطب آن صنعت کرده و یا تمرکز بیشتری برای پاسخگویی به نیاز آن صنعت داشته باشد. بنابراین وقتی می‌بیند چند واحد با یک صنعت خاص قرارداد منعقد می‌کنند، متوجه می‌شود که اطلاعات متمرکزی در اختیار دارد و با این اطلاعات متمرکز می‌تواند جهت گیری و ارتباطات بهتری را با مجموعه استانی خود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059148

وب گردی

وب گردی