استرس چگونه موهایتان را سفید می‌کند؟

دانشمندان از ارتباط بین سیستم عصبی و سلول‌های بنیادی تولید‌کننده رنگدانه پرده برداشتند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان شواهد تایید تاثیر استرس بر ساییدگی ساقه مو را پیدا کرده‌اند. محققان دریافتند که در موش‌ها، نوع عصبی که مربوط به پاسخ به مبارزه است، باعث آسیب دائمی سلول‌های بنیادی احیا کننده رنگدانه در فولیکول مو می‌شود. این یافته‌ها دانش‌هایی در مورد چگونگی تأثیر استرس بر بدن به‌وجود آورده که اولین قدم برای مسدود کردن اثرات منفی آن است.

هنگامی که «ماری آنتوانت» در جریان انقلاب فرانسه اسیر شد، طبق گفته‌ها موهایش یک شبه سفید می‌شود. در تاریخ اخیر، «جان مک کین» به عنوان یک زندانی جنگ ویتنام آسیب‌های شدیدی از جمله سفید شدن مو را تجربه کرد.

پیش از این مدت‌ها بود که بحث تاثیر استرس بر سفید شدن موها مطرح می‌شد. اکنون، دانشمندان دانشگاه هاروارد برای اولین بار دقیقاً چگونگی عملکرد این روند را درک کردند. استرس، عصبی که بخشی از پاسخ مبارزه یا پرواز است را فعال می‌کند که به نوبه خود باعث آسیب دائمی سلول‌های بنیادی تولید کننده رنگدانه در فولیکول‌های مو می‌شود.

این مطالعه که در مجله «Nature» منتشر شده بر دانش محققان در مورد چگونگی تأثیر استرس بر بدن تأثیر می‌گذارد. «Ya-Chieh Hsu» نویسنده ارشد این مطالعه اعلام کرد که افراد زیادی در مورد تاثیر استرس بر موهای خود صحبت کرده‌اند و ما می‌خواستیم ارتباط این‌ دو و نحوه تاثیر‌گذاری استرس بر موها را کشف کنیم. رنگدانه مو اولین چیزی است که در این روند تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

باریک شدن

از آنجا که استرس بر کل بدن تأثیر می‌گذارد؛ دانشمندان به‌دنبال این بودند که کدام سیستم بدن مسئول اتصال استرس به رنگ مو است.

این تیم فرض کرد که استرس باعث حمله ایمنی به سلول‌های تولید رنگدانه می‌شود. با این حال، هنگامی که موش‌های فاقد سلول‌های ایمنی بدن هنوز هم دچار سفیدی مو می‌شدند، این فرضیه رد و توجه‌ها به هورمون کورتیزول منعطف شد.

Hsu گفت: «استرس همیشه سطح هورمون کورتیزول را در بدن بالا می‌برد؛ بنابراین فکر می‌کردیم که کورتیزول نقشی در این مسئله دارد اما با حذف این هورمون بازهم موهای موش‌ها سفید می‌شد.»

دانشمندان بعد از همه این تجربیات روی سیستم عصبی سمپاتیک، که وظیفه پاسخ بدن یا واکنش بدن را دارد متمرکز شدند. اعصاب سمپاتیک در هر فولیکول مو روی پوست قرار می‌گیرند. محققان دریافتند که استرس باعث می‌شود این اعصاب نورآدرنالین شیمیایی ایجاد شده توسط سلول‌های بنیادی احیا کننده رنگدانه را آزاد کنند.

آسیب دائمی

در فولیکول مو، سلول‌های بنیادی خاصی به عنوان مخزن سلول‌های تولید کننده رنگدانه عمل می‌کنند. هنگام ترمیم مو، برخی از سلول‌های بنیادی به سلول‌های تولید کننده رنگدانه رنگ کننده مو تبدیل می‌شوند.

محققان دریافتند که نوراپی نفرین از اعصاب سمپاتیک باعث فعال شدن بیش از حد سلول‌های بنیادی می‌شود. سلول‌های بنیادی همه به سلول‌های تولید کننده رنگدانه تبدیل و مخزن مو را تخریب می‌کنند.

Hsu اعلام کرد که تاثیر منفی استرس فراتر از تصور ما بوده و پس از گذشت چند روز، تمام سلول‌های بنیادی احیا کننده رنگدانه از بین رفتند. پس از پایان این اتفاق رنگدانه‌ها دیگر بازسازی نمی‌شوند و این آسیبی دائمی است.

محققان دریافتند که این اتفاق عوارض جانبی منفی ناشی از یک واکنش محافظتی است.

«بینگ ژانگ» نویسنده اصلی این طرح گفت: «استرس حاد برای بقای حیوان مفید است؛ اما در این حالت، باعث تخلیه دائمی سلول‌های بنیادی می‌شود.»

پاسخ به یک سؤال اساسی

محققان برای یافتن ارتباط استرس با موهای زائد، روی واکنش کامل بدن و سیستم‌های اندام‌های فردی، تعامل سلول به سلول و در نهایت تمام مسیر تا پویایی مولکولی متمرکز شدند.

این فرایند به ابزارهای مختلف تحقیقاتی از جمله روش‌هایی برای دستکاری اندام،ها، اعصاب و گیرنده‌های سلولی در طول مسیر احتیاج داشت.

ژانگ گفت: «برای رفتن از بالاترین سطح به کوچکترین جزئیات، با بسیاری از دانشمندان در طیف وسیعی از رشته‌ها همکاری داشتیم و از ترکیبی از رویکردهای مختلف برای حل یک سؤال بیولوژیکی بسیار اساسی استفاده کردیم.»

یکی از مشارکت کنندگان این طرح «اسحاق چیو» استادیار ایمونولوژی دانشکده پزشکی هاروارد بود که تعامل بین سیستم عصبی و سیستم ایمنی را بررسی می‌کند.

وی گفت: «می‌دانیم که سلول‌های عصبی محیطی با قدرت عملکرد اندام‌ها، رگ‌های خونی و ایمنی را تنظیم می‌کنند؛ اما در مورد چگونگی تنظیم سلول‌های بنیادی کمتر شناخته شده است.»

چیو افزود: طی این مطالعه متوجه شدیم که نورون‌ها می‌توانند سلول‌های بنیادی و عملکرد آن‌ها را کنترل و نحوه تعامل آن‌ها در سطح سلولی و مولکولی توضیح دهند تا استرس را با از دست دادن رنگ مو پیوند دهند.

این یافته‌ها به روشن‌تر شدن اثرات گسترده استرس در اندام‌ها و بافت‌های مختلف کمک می‌کند. این درک راه را برای مطالعات جدید که به دنبال اصلاح یا مسدود کردن اثرات مخرب استرس هستند، هموار می‌کند.

Hsu گفت: درک چگونگی تغییر بافت‌ها تحت استرس، اولین گام مهم به سمت درمان نهایی است که می‌تواند تأثیرات مضر آن را متوقف کند و هنوز در این زمینه چیزهای زیادی برای آموختن داریم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1059161

وب گردی

وب گردی