مصوبه زمان آغاز سال تحصیلی وحی نیست/ مجلس فرصت ندارد به کارهای جزئی بپردازد!

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر آموزش و پرورش در نظر دارد که زمان آغاز سال تحصیلی تغییر کند، باید لایحه خود را به مجلس ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح تقویم آموزشی مخالفات و موافقان بسیاری دارد، برخی منتقدان معتقدند اجرای این طرح مشکلات بسیاری را در مناطق مختلف ایجاد خواهد کرد، زیرا اجرا کردن آن در هر اقلیم نیازمند تجهیزات و هزینه بسیاری است. برخی موافقان نیز این طرح را تنها راه‌حل کاهش آلودگی هوا می‌دانند.

در این راستا احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در برنامه پرسشگر مدعی شد هر سازمان و فردی به مسائل آموزش و پرورش به صورت غیر کارشناسی و غیرعلمی ورود می‌کند، متأسفانه با مداخلات مجلس شورای اسلامی روبرو هستیم که موانع جدی در راه تحول ایجاد کرده است. گاهی با طرحی یک هفته‌ای، یک موضوع را تحمیل می‌کنند که تنوع مدرسه نمونه‌ای از آن بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه طرح تقویم آموزشی، با اشاره به اختلافاتی که در زمینه بررسی و تصویب این طرح بین مراجع وجود دارد، مدعی شده بود به آن‌ها اعلام شده که مجلس به شدت مخالف تغییر زمان شروع سال تحصیلی است.

میرحمایت میرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند نسبت مشکلات مردم بی‌تفاوت باشد، اظهار کرد: در برخی موارد مردم به نمایندگان مجلس مراجعه می‌کنند، همچنین ممکن است در مقابل مجلس تجمعاتی با موضوعات خاص برگزار شود،‌ مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت بوده و هیچ دخالتی نداشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که دفتر نمایندگان مجلس در شهرستان‌های مختلف مملو از نهضتی‌ها و معلمان حق‌التدریس است، نمی‌توان در جواب به این افراد بگوید رسیدگی به مشکلات شما به من مربوط نیست. خبرنگاران در چنین شرایطی مدعی می‌شوند مجلس به خواسته‌های مردم رسیدگی نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی که آموزش و پرورش وظیفه خود را به‌موقع انجام نمی‌دهد یا در مقابل وقتی که برای افرادی که نسبت به آینده شغلی خود نگران هستند،‌ تعیین تکلیفی نمی‌کند، مجلس باید به این موارد ورود کند. در برخی موارد مشاهده می‌شود 15-16 سال افرادی به عنوان حق‌التدریس در مدراس مشغول به فعالیت هستند؛ اما آموزش و پرورش تصمیمی جدی برای آن‌ها نمی‌گیرد، این اقدامات به مجلس واگذار می‌شود، مجلس در چنین شرایطی باید تصمیم‌گیری‌های لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر دولت برخی طرح‌ها و برنامه‌ها را پیگیری کند، نتیجه مطلوب‌تر خواهد داشت، اظهار کرد: در این صورت اقدامات کارشناسانه بیشتری صورت می‌گیرد. مجلس ممکن است در شرایط خاصی به یک طرح رای مثبت دهد، اما شنیدن نظرات کارشناسان آموزش و پرورش بر تصمیم آنان تأثیرگذار خواهد بود. در مجلس فعالیت اجرایی صورت نمی‌گیرد و فرصت چندانی برای انجام اقدامات کارشناسانه وجود ندارد.

میرزاده بیان کرد: اگر برخی طرح‌ها از سوی دولت به عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی اعلام شود، بسیاری از مشکلات ساده‌تر حل خواهد شد. مشکلاتی از سوی آموزش و پرورش که نیازمند وضع قانون است، باید از کانال دولت به مجلس ارائه شود، در چنین شرایطی چکش‌کاری های لازم روی این طرح صورت گرفته و اقدامات پژوهشی کارشناسانه درباره آن انجام می‌شود. در چنین شرایطی کمترین ایراد را می‌توان به آن طرح نسبت داد.

وی با بیان اینکه برخی مصوبات مجلس شورای اسلامی برای آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: اگر فرصت زمانی بیشتری در اختیار مجلس قرار می‌گرفت و تعامل با کارشناسان آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش نیز افزایش می‌یافت، می‌توان انتظار نتیجه مطلوب‌تری را داشت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش کارشناسی یک طرح باید نقطه نظرات کارشناسان مطرح شود، گفت: صحبت‌های معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه صحیح است. اما اگر بخواهیم بگوییم چرا مجلس در امور مختلف دخالت می‌کند، صحیح نیست؛ زمانی که اقدامات لازم در رویارویی با یک مشکل از سوی دولت یا آموزش و پرورش صورت نگیرد و در قبال برخی مسائل نیز احساس تکلیف نکنند، مجلس مجبور است اقداماتی را در راستای مطالبات مردم انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به ایده‌هایی که در زمینه مخالفت مجلس با اجرای تقویم آموزشی مطرح شده است گفت: جابه‌جایی آغاز سال تحصیلی در گذشته نیز اجرایی شد، این برنامه آن‌قدر بدون برنامه پیش رفت که مشکلات زیادی را برای مردم و دستگاه‌های ایجاد کرد. زمان آغاز سال تحصیلی برای یک منطقه 25 شهریور، برای منطقه‌ای دیگر 15 شهریور و دیگری 10 شهریور در نظر گرفته شده بود،‌ شرایط در آن دوران بسیار به‌هم ریخته بود.

میرزاده بیان کرد: در آن مقطع زمانی مجلس شورای اسلامی مجبور شد مصوبه‌ای داشته باشد که بر اساس آن مدارس آموزشی از ابتدای مهر بازگشایی شود.

وی با اشاره به اینکه جمله مجلس در امور مختلف دخالت می‌کند صحیح نیست، بیان کرد:بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی شروع سال تحصیلی اول مهرماه عنوان شده است. اگر آموزش و پرورش بخواهد این موضوع تغییر پیدا کند، امکان پذیر است؛ مصوبه مجلس وحی منزل نبوده و قابل تغییر است. آموزش و پرورش در چنین شرایطی می‌تواند لایحه‌ای به مجلس ارائه کند، متاسفانه تا کنون لایحه‌ای از سوی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: اگر طرح‌های آموزش و پرورش مانند تقویم آموزشی با پشتوانه اقدامات پژوهشی صورت گرفته باشد، مجلس با آموزش و پرورش همراهی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هر کارشناس و مسئولی به خودش اجاه داده درباره تغییر زمان آغاز سال تحصیلی و تعطیلات زمستانه اظهار نظر کند، اظهار کرد: قطعا نمی‌توان به بسیاری از طرح‌ها رسیدگی کرد. مجلس فرصت آن را ندارد که به کارهای جزئی و اجرائی بپردازد؛ اما وقتی کار روی زمین می‌ماند، نمی‌تواند دست روی دست بگذارد. چند نماینده مجلس در چنین شرایطی ممکن است یک طرحی را ارائه دهند؛ امکان رای آوردن این طرح وجود دارد و از طرفی ممکن است نواقصی در آن مشاهده شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر آموزش و پرورش بر آن است که تغییر زمان آغاز سال تحصیلی صورت گیرد یا حتی در زمان دیگری اجرا شود، باید لایحه خود را به مجلس ارائه و دلایل خود را در آن ذکر کند، مجلس به چنین مواردی اهمیت می‌دهد، این تعامل منجر می‌شود برای جامعه مشکلی ایجاد نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059164

وب گردی

وب گردی