توانمندی‌های علمی دانش‌آموزان ایرانی موجب نگرانی قدرت‌های غربی شده است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش سوریه فعالیت استعدادهای درخشان را قابل تقدیر دانست و تأکید کرد توانمندی‌های علمی دانش‌آموزان موجب نگران قدرت‌های غربی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامرضا کریمی در نشست خبری با عنوان دستاوردها و نتایج سفر سوریه که ظهر امروز شنبه پنجم بهمن‌ماه 98 در ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: سفر وزیر آموزش و پروش به سوریه در پی دعوت وزیر تربیت جمهوری این کشور در چارچوب روابط دوجانبه سال‌های گذشته صورت گرفت. روابط ایران و سوریه روابط راهبردی است و در بالاترین سطح نظامی و سیاسی قرار دارد.

وی ادامه داد: سوریه در جنگ تحمیلی متحد راهبردی ایران بوده و در طول سالیان گذشته در محور مقاومت نیز به پناهندگان فلسطینی پناه داده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش گفت: اعتقاد ما بر این است که همکاری علمی و آموزشی می‌تواند بستر‌ساز همکاری اقتصادی و سیاسی باشد و در ادامه نیز می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را در کشور فراهم کند. در این راستا باید همکاری فرهنگی آموزشی با کشور سوریه افزایش پیدا کند. سفر وزیر آموزش و پرورش در راستای اهمیت تعمیق آموزش بوده و به عمق‌بخشی روابط سیاسی ایران با این کشور نیز کمک می‌کند.

نخستین سفر مقام عالی‌رتبه ایرانی به سوریه بعد از شهادت سردار سلیمانی

وی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش در سفر به سوریه با وزیر، رئیس مجلس، وزاری آموزش پرورش و آموزش عالی این کشور دیدار کرد. این سفر، نخستین سفر مقام عالی‌رتبه ایران به سوریه پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. بخشی از صحبت‌ها در زمینه شهادت المهندس و سردار سلیمانی و نقش این دو شهید در‌ زمینه مبارزه با تروریسم در جهان اسلام صورت گرفت. نخست وزیر سوریه اشاره کرد سردار سلیمانی، سردار مبارزه با ترورسیم در خاورمیانه بود، شهادت او طرح‌های پیچیده آمریکا که برای منطقه تدارک دیده بود را خنثی کرد.

کریمی افزود: جایگاه سردا‌ر سلیمانی به‌عنوان سردار ایرانی و نیروی نظامی جایگاه برجسته‌ای بود. در خیابان‌ها میزان ارادت مردم سوریه را به‌شکلی بسیار شاخص دیدیم که این امر باعث افتخار ایران است.

وی بیان کرد: دیدار با عماد موفق العزب وزیر آموزش و پرورش سوریه، نخستین دیدار محسن حاجی‌میرزایی بود که مسائل مرتبط با انعقاد تفاهم‌نامه نیز در این جلسه بررسی شد. وی‌ فعالیت استعدادهای درخشان و المپیادهای بین‌المللی دانش‌آموزان را قابل تقدیر دانست و تأکید کرد توانمندی‌های علمی دانش‌آموزان موجب نگران قدرت‌های غربی شده است.

وی افزود: بخشی از جلسه به تبادل آمار و اطلاعات آموزش و پرورش ایران و سوریه گذشت. یکی از آمارها مربوط به تعداد‌ مدارس سوریه بود، ۲۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه قبل از جنگ در سوریه وجود داشت که ۱۰ هزار و ۷۰۰ مدرسه تخریب شدند، سپس وزیر آموزش و پرورش به بحث سند تحول بنیادین اشاره و اعلام آمادگی کرد این تجربه در‌ ۶ ساحت قابلیت انتقال دارد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: ۱۴۰ میلیون کتاب در ایران به چاپ می‌رسد که حاجی‌میرزایی در ادامه این نشست به آن اشاره و اعلام کرد در صورت نیاز سوریه، بخشی از کتاب‌های درسی این کشور می‌تواند در ایران به چاپ برسد.

وی اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش در ادامه این سفر با نخست وزیر سوریه دیدار کرد، وی از نقش سردار سلیمانی‌ در‌ مبارزه با تروریسم یاد کرد. حاجی‌میرزایی‌ در این جلسه تأکید کرد پایدارترین و ماندگارترین تأثیرها از آموزش و پرورش میسر خواهد شد. ایران در‌ زمینه برنامه‌ریزی آموزشی، تجهیزات آموزشی، مقاوم‌سازی و نوسازی‌، تجربیات خود را با سوریه به اشتراک می‌گذارد.

۸۵۰ دانشجوی سوریه‌ای در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند

کریمی بیان کرد: دولت و ملت سوریه در‌ برابر توطئه‌هایی که علیه دو کشور صورت می‌گیرد، آمادگی همکاری دارند. با افراد کینه‌توزی مواجهیم و شناسایی و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان از فعالیت‌های گروه‌های تکفیری از جمله موارد حائز اهمیت به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: ملاقات با وزیر آموزش عالی از جمله دیگر برنامه‌های سفر حاجی‌میرزایی بود، در این نشست عنوان شد که ۸۵۰ دانشجوی سوریه‌ای در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند که ۷۵۰ نفر به شکل بورسیه در کشور درس می‌خوانند. رئیس دانشگاه دمشق گزارشی را در زمینه دانشگاه‌های سوریه ارائه کرد. در این کشور هشت دانشگاه دولتی، ۲۳ دانشگاه خصوصی و ‌ ۸۰۰ بیمارستان خصوصی تحت پوشش رشته‌های پزشکی مشغول به فعالیت هستند.

قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: ۸۰۰ هزار دانشجو در‌ دانشگاه‌های دولتی و ۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های خصوصی سوریه درس می‌خوانند. در این دیدار تأکید شد که تحصیل دانش‌آموزان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در ایران تسهیل‌ شود. همچنین تأسیس پارک های علم و فناوری با همکاری‌ سوریه در این کشور نیز مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: قرار شد‌ هیئتی از سوی‌ سوریه به ایران بیاید و‌ گفت‌وگوهای لازم صورت گیرد. دیدار بعدی حاجی میرزایی با رئیس مجلس سوریه بود که وی بر اهمیت نقش سردار سلیمانی در منطقه و جایگاه ویژه او تأکید کرد.

کریمی بیان کرد: در ملاقات پایانی که به امضای تفاهم‌نامه انجامید، مقرر شد زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم اختیاری مدارس سوریه در مقطع دوم متوسطه در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه در‌ سه دانشگاه سوریه زبان فارسی در مقطع لیسانس آموزش داده می‌شود، مناسب است در برخی مدارس‌ زبان فارسی نیز گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه وزیر از مدرسه جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز بازدید کرد، گفت: مجتمع امام خمینی دارای ۱۷۸ دانش‌آموز و ۲۶ نیروی اداری است. ۱۰ هزار ایرانی در سوریه اقامت دارند و قرار شد تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت پذیرش ایرانیان مقیم سوریه انجام شود‌.

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: از جمله موارد تفاهم‌نامه‌ای که بین 2 وزارتخانه امضا شد، می‌توان به اعلام آمادگی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و توانمندسازی مدیران اشاره کرد. دانشگاه فرهنگیان متعهد شد ۱۰ کارشناس‌ مشاوره در ایران تربیت کند.

وی‌ اظهار کرد: سازمان نهضت سواد‌آموزی‌ حدود 2 هزار سواد آموز در‌ سوریه تحت پوشش دارد. مسئولان سوریه‌ نسبت به تبادل تجربیات آموزش استعدادهای درخشان اظهار علاقه کردند، در این راستا قرار شد تجارب منتقل شود. تکنولوژی آموزشی در آموزش فنی و حرفه‌ای، برگزاری کارگاه ارزشیابی سنجش پیشرفته از جمله مواردی است که در تفاهم‌نامه به آن اشاره شده است. آموزش و پرورش استثنایی برای تبادل تجربیات، شناسایی، ارزیابی و تشخیص کودکان با نیازهای ویژه و مهارت‌های آموزشی را برای این کشور در نظر گرفته است.

کریمی اظهار کرد: در تبادل تجربیات به این موضوع فکر می‌کنیم که باید برای این اقدام به حد اعلا برسیم. اینکه ایران تجربیاتش را به کشورهای دیگر حتی کشورهای پیشرفته‌تر از سوریه ارائه کند، جای تعجب ندارد؛ حتی کشورهای اروپایی از تجربیات کشورهای در حال توسعه استفاده می‌کنند؛ زیرا نواقص کار آن‌ها مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: ایران در‌ زمینه المپیادهای بین‌المللی‌ جایگاه ویژه ای دارد که مورد توجه کشورهای دیگر است.

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: نباید اینگونه قضاوت شود که وقتی مدرسه نامناسب در کشور داریم،دیگر ظرفیتی برای انتقال تجربیات به سایر کشورها وجود ندارد، بی شک مدارس موفق در ایران بسیار است.

وی با اشاره به کمبود کاغذ در ایران و امکان چاپ کتاب برای سوریه اظهار کرد: چاپ کتب درسی صرفا یک پیشنهاد بود، اگر سوریه بپذیرد کتب درسی را چاپ کند، می‌توان به کمبود کاغذ کشور نیز امیدوار بود.

مدرسه‌سازی و ساخت بنا و فضا چند وجهی است

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این نشست بیان کرد: مقاوم سازی مدارس به دلیل فقدان آگاهی و پژوهش با تاخیر انجام شد. قراردادهای بسیاری تا کنون برای پژوهش با دانشگاه‌ها و پژوهشکده زلزله انجام شد و در حال حاضر تجربیات بی‌نظیری در حوزه های ساخت و ساز وجود دارد.

وی بیان کرد: اولین ویرایش مربوط به مقاوم‌سازی مدارس در سال ۶۸ ابلاغ شد، قبل از این سال هر نوع مقاوم سازی براساس آیین نامه به روز شده نبوده و همچنین پیش از انقلاب سرانه آموزشی هردانش آموز یک و نیم بود اما امروز با توجه به افزایش تعداد دانش‌آموزان این سرانه هم افزایش یافته و به پنج و دو دهم رسیده است. سرانه فضای آموزشی قبل از انقلاب نسبت به زمان فعلی رشد بیش از ۳/۵ برابری داشته است، این در شرایطی است که رشد جمعیت دانش آموزی را در چهار دهه گذشته شاهد بودیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: مدرسه‌سازی و ساخت بنا و فضا چند وجهی است اما تجربیات خوبی در حوزه معماری مدارس داشتیم، در زمینه سازه نیز اطلاعات خوبی داریم اما مهم ترین موضوع مکان‌یابی است و اخیرا روی معیارها و ضوابط مکان‌یابی کار کردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059195

وب گردی

وب گردی