قدم علم کردن کروناویروس در مقابل سارس و مرس

ویروس کرونا، یکی از انواع ویروس‌هاست که باعث سرماخوردگی سرفه و عطسه همیشگی فرد می‌شود. اما گاهی اوقات، نسخه جدیدی از آن انسان را آلوده و باعث مرگ و میر جدی می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برای سومین بار از سال 2003 تاکنون ویروس کرونا از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده است. این ویروس از زمان اعلام مسئولان چینی در ماه دسامبر، حداقل 26 نفر را کشته و 900 نفر را بیمار کرده است.

سازمان بهداشت جهانی گسترش ویروس را تحت کنترل گرفته تا جلوی این بیماری خطرناک را بگیرد. دو نفر در ایالات متحده نیز طی سفر به چین به این ویروس مبتلا شده‌اند. در 24 ژانویه نیز دو مورد در فرانسه گزارش شد که اولین مورد در اروپا است.

هنوز اطلاعات زیادی درباره ویروس کرونای جدید وجود ندارد؛ این ویروس در حال حاضر با نام جدید « coronavirus 2019‌» یا «2019-nCoV» شناخته می‌شود. یافته‌های شیوع ویروس کرونای قبلی از جمله بیماری سارس(SARS) و نشانگان تنفسی خاورمیانه(MERS) به مقامات بهداشتی کمک می‌کند تا برخی از پیامدهای جدی‌تر این شیوع ویروس را برطرف کنند.

کرونا ویروس چیست؟

کروناویروس‌ها گِرد و محاصره شده در هاله‌ای از « spiky proteins» هستند که به آن یک شکل تاج مانند می‌دهد. کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده‌ است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود. کرونا ویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند.

چهار دسته اصلی ویروس وجود دارد که با حروف یونانی آلفا، بتا، دلتا و گاما شناخته شده‌اند. فقط کروناویروس‌های آلفا و بتا برای آلوده کردن انسان شناخته شده‌اند. این ویروس‌ها در هوا پخش می‌شوند و مسئول حدود 10 تا 30 درصد سرماخوردگی‌ها در سرتاسر جهان هستند. آنچه ویروس را تبدیل به کروناویروس می‌کند، فقط به دی ان ای مربوط است.

«برنت ساترفیلد» بنیانگذار و مدیر ارشد علمی Co-Diagnostics شرکتی مستقر در سالت لیک سیتی و گجرات هند، می‌گوید که تعیین کروناویروس کمتر مرتبط به ژنتیک و بیشتر در مورد نحوه ظاهر شدن آن در زیر میکروسکوپ است.

وی در حال توسعه آزمایش‌های مولکولی برای تشخیص عفونت‌های کوروناویروس است.

ساختار کروناویروس‌ها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کروناویروس‌ها که پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند. اگرچه آن‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما پنج نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری کروناویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.

دانشمندان اعلام کردند که پروتئین ویروس جدید بین 70 تا 99درصد با همتایان خود در ویروس سارس یکسان است.

عفونت کروناویروس چقدر خطرناک است؟

معمولاً بیماری‌های کورنا، ویروس نسبتاً خفیف است و فقط بر مجاری هوایی فوقانی تأثیر می‌گذارد. اما ویروس جدید و همچنین SARS و MERS متفاوت هستند.

«آنتونی فاوسی» مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده گفت: این سه نوع بتاکروناویروس‌ها می‌توانند بر پروتئین های غوطه‌ور در خارج از سلول‌های ریه وارد و در مجاری هوایی نفوذ کنند؛ این نسخه‌ای از بیماریست که باعث ایجاد بیماری ریه بیشتر از خرخرگاه می‌شود.

آسیب ریه‌ها می‌تواند ویروس‌ها را کشنده‌تر کند. در سال 2003 و 2004 ، SARS تقریباً 10 درصد از 8هزار و 96 نفر را در 29 کشور کشت. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در مجموع 774 نفر گشته شدند.

نشانگان تنفسی خاورمیانه کشنده‌تر است و ادعا می‌شود حدود 30درصد افراد به آن آلوده هستند. فاوسی اعلام کرد که برخلاف SARS، شیوع آن ویروس همچنان در حال شدت گرفتن است. از سال 2012، MERS در 27 کشور تعداد 2هزار و 494 تن را مبتلا و 858 نفر را کشته است.

MERS می‌تواند از فردی به فرد دیگر گسترش یابد. در سال 2015 یک تاجر این ویروس را به طور ناخواسته به کره جنوبی آورد که 186 نفر به آن مبتلا شدند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که 2019-nCoV با میزان مرگ و میر 4 درصد شرارت کمتری دارد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، از 23 ژانویه، ویروس کرونا بیش از 581 نفر را آلوده کرده که حدود یک چهارم از آن‌ها به شدت بیمار شدند. تا 24 ژانویه، تعداد آلودگی‌های گزارش شده به حداقل 900 نفر رسیده است.

تجزیه و تحلیل بیماری در 41 فرد اول مبتلا به 2019-nCoV از ووهان، چین نشان می‌دهد که این ویروس به طور مشابه با SARS و MERS عمل می‌کند و مانند دو مورد دیگر باعث ذات الریه می شود. اما بر خلاف این ویروس‌ها، به ندرت آبریزش بینی و یا علائم روده ایجاد می‌کنند.

چه درمانی وجود دارد؟

در حال حاضر، همه پزشکان می‌توانند علائم بیماری جدید را درمان کنند. فاوسی اعلام کرد که محققان همچنین برخی آزمایش‌های تجربی ( از جمله آنتی بادی‌هایی که ممکن است به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند) را بر اساس SARS و MERS انجام داده‌اند.

دریافت نمونه ویروس جدید ممکن است به محققان اجازه دهد پادتن مونوکلونال را در آزمایشگاه تولید کنند. ممکن است دانشمندان از immune B cells بدن افرادی که قبلاً از ویروس بهبود یافته‌اند برای تولید پادتن کمک گیرند.

برخی از داروهای ضد ویروسی به دلیل اثربخشی در معالجه MERS در برابر 2019-nCoV آزمایش می‌شوند. واکسن‌های تجربی بر پایه RNA نیز در حال ازمایش هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059205

وب گردی

وب گردی