«مار» منبع ویروس کرونا نیست/ حقایقی جدید درباره ویروس کشنده چینی

محققان ویروس مارها را منبع کروناویروس جدید در چین نمی‌دانند و معتقدند بعید است که ویروس از خزندگان به انسان انتقال یابد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شیوع ویروسی شبیه ذات الریه در چین، دانشمندان را در مورد منشا این بیماری و جستجوی حیواناتی که در این امر دخیل‌ا‌ند گیج کرده است. مطالعه جدید مارها را مقصر این امر دانسته اما سایر محققان در مورد آن شک دارند.

«ادوارد هولمز» ویروس شناس دانشگاه سیدنی گفت: «بعید است که ویروس از خزندگان به انسان انتقال یابد؛ نمی‌توان به طور قطع گفت که این انتقال تا به‌حال انجام نشده است؛ اما ویروس‌های انسانی معمولا از پستانداران و شاید پرندگان منتقل می‌شوند.»

حیوانات اغلب منشأ شیوع بیماری‌های انسانی هستند. بسیاری از بیماری‌های همه گیر اخیر مانند زیکا و ابولا از حیوان به انسان‌ها انتقال یافته‌اند.

دانستن اینکه چه حیواناتی در پشت پرده این بیماری‌ها هستند به مردم کمک می‌کند تا از خود در مورد قرار گرفتن در معرض بیماری محافظت کنند.

هنوز اطلاعات زیادی درباره ویروس کرونای جدید وجود ندارد؛ این ویروس در حال حاضر با نام جدید «coronavirus 2019‌» یا «2019-nCoV» شناخته می‌شود. یافته‌های شیوع ویروس کرونای قبلی از جمله بیماری سارس(SARS) و نشانگان تنفسی خاورمیانه(MERS) به مقامات بهداشتی کمک می‌کند تا برخی از پیامدهای جدی‌تر این شیوع ویروس را برطرف کنند.

این ویروس از زمان اعلام مسئولان چینی در ماه دسامبر، حداقل 26 نفر را کشته و 900 نفر را بیمار کرده است. هر دو بیماری SARS و MER قبل از پخش شدن روی انسان در خفاش‌ها شروع و سپس به حیوان دیگری منتقل شدند که به آنها میزبان میانی گفته می‌شود.

اطلاعاتی جدید درباره ویروس کشنده کرونا

کروناویروس‌ها گِرد و محاصره شده در هاله‌ای از «spiky proteins» هستند که به آن یک شکل تاج مانند می‌دهد. کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده‌ است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود. کرونا ویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند.

«وی جی» میکروبیولوژیست دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی پکن و همکارانش کدون‌های مورد استفاده توسط 2019-nCoV را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. کدون‌ها متمایلند تا بین ویروس و حیوانی که به آن آلوده می‌شود مشابه باشند. این تیم کدون‌های 2019-nCoV را با آن‌هایی که در مخازن بالقوه حیوانات از جمله انسان، مرغ، خفاش، جوجه تیغی و دو گونه مار مقایسه کردند.

اطلاعات درون ژنوم به صورت رشته‌ها یا کلمات سه حرفی موسوم به رمز (Codon) منتقل می‌شوند. براساس شباهت‌های موجود بین کدون‌های ویروس و میزبان حیوانات بالقوه آن، مار محتمل‌ترین مخزن حیوانات برای سال 2019 است.

کروناویروس در پستانداران یافت می‌شود

«دیوید رابرتسون» ویروس شناس دانشگاه گلاسکو اسکاتلند اعلام کرد که کروناویروس‌ها در پستانداران یافت می‌شوند بنابراین غیر ممکن است که ویروس جدید ناشی از مارها باشد.

وی اعلام کرد نتایج ژنتیکی نشان می‌هد که ویروس از خفاش‌ها ناشی شده و از مارها نیست. کروناویروس‌ها به طور قطع در خفاش‌ها هستند و احتمالاً یک میزبان واسطه پستانداران برای ویروس جدید وجود دارد که هنوز کشف نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059207

وب گردی

وب گردی