پرتکرارترین تخلفات در بازارکدام است؟

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی پرتکرارترین تخلفات در 10 ماهه سال جاری را اعلام کرد و گفت: عدم درج قیمت روی کالا و گران‌فروشی در صدر تخلفات است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یاسر رایگانی در نشست خبری با اعلام آمار عملکرد سازمان تعزیرات در ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه گفت: تعداد 494 هزار و 76 پرونده وارد شده که شامل 384 هزار و 346 پرونده کالا و خدمات، 71 هزار و 2 پرونده قاچاق کالا و ارز و 38 هزار و 728 پرونده بهداشت، دارو و درمان است.

وی افزود: در این پرونده‌ها متخلفان به پرداخت 49 هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند.

رایگانی ادامه داد: تعداد 351 هزار و 32 پرونده شامل 279 هزار و 615 پرونده کالا و خدمات، 43 هزار و 43 پرونده قاچاق کالا و ارز و 28 هزار و 374 پرونده بهداشت، دارو و درمان برای اجرا به واحد اجرای حکم ارجاع شده است و در مجموع 165 هزار میلیارد ریال جزای نقدی برای وصول به این واحد ارسال‌ شده و 996 میلیارد ریال اعاده حق شاکی به واحد اجرای احکام ارسال‌شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مأموران اجرای احکام موفق به اخذ 6 هزار میلیارد ریال جریمه نقدی از متخلفان در حق صندوق دولت شده‌اند.

وی در مورد بیشترین احکام صادره در یک‌ ماهه گذشته افزود: یک شرکت به دلیل احتکار پلی‌اتیلن در یزد به پرداخت 21 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد.

وی افزود: دو نفر در استان تهران به دلیل قاچاق و واردات کالا با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته‌ شده در قانون برای کالاهای مصرف شخصی به پرداخت 112 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

رایگانی در مورد بیشترین احکام اجرا شده در یک ماه گذشته گفت: مبلغ 841 میلیون ریال از فردی به دلیل خریدوفروش پلی‌اتیلن ایمین اخذ شد که جمع محکومیت این فرد در این پرونده یک میلیارد و 401 میلیون ریال است که جریمه یک میلیارد و 908 میلیون ریالی از قاچاقچی نفت سفید اخذ شد.

وی در مورد آمار پرونده‌های احتکار کاغذ در 10 ماهه نخست سال گفت: 21 رونده با ارزش 38 میلیارد ریال تشکیل شده است که 19 پرونده مختومه شده، 7 پرونده حکم قطعی صادر شده و متخلفان 5 میلیارد و 618 میلیون ریال محکوم شده‌اند، 3 پرونده با ارائه مدارک لازم حکم برائت گرفته، 2 پرونده عدم صلاحیت صادر شده، 7 پرونده نیز قرار صادر شده است.

وی همچنین در مورد گزارش عملکرد گشت‌های مشترک گفت: 26 هزار و 827 تیم گشت مشترک اقدام به برگزاری 129 هزار و 630 بازرسی کردند که در این میان 45 هزار و 764 واحد دارای تخلف، 50 هزار و 848 واحد بدون تخلف مشاهده و 33 هزار و 18 واحد با دریافت تذکر با توجه به نداشتن سابقه تخلف، اقدام به اصلاح تخلف کردند.

رایگانی تصریح کرد: مجموعه 46 هزار و 269 پرونده برای واحدهای متخلف تشکیل شده و متخلفان به پرداخت 928 هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

وی افزود: در 10 ماهه نخست سال جاری پرتکرارترین تخلفات به ترتیب شامل عدم درج قیمت ( 12 4 هزار و 616 پرونده)، گران‌فروشی (116 هزار و 832 پرونده)، عدم ارائه فاکتور خرید (42 هزار و 240 پرونده) عدم صدور فاکتور (27 هزار و 164 پرونده) و تقلب ( 24 هزار و 680 پرونده) بوده است.

وی گفت: بیشترین پرونده های متشکله در گشت‌های مشترک مربوط به استان تهران با 8 هزار و 390 پرونده تشکیل شده و کمترین پرونده متشکله مربوط به استان کردستان با 752 پرونده است.

رایگانی گفت: سال قبل ۴۰۰ هزار پرونده را رسیدگی کردیم که الان قبل از پایان سال به ۵۰۰ هزار پرونده رسیده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود با این روند تا قبل از طرح نوروزی، آمار به بالای ۶۰۰هزار پرونده برسد.

وی در مورد احتکار کاغذ افزود: سندسازی‌هایی شده بود و سهمیه کاغذهای دولتی را فردی در بازار به فروش می‌رسانده که این فرد بازداشت شده و پرونده‌اش در حال رسیدگی در دادستانی تهران است.

وی در مورد گرانی بلیط هواپیما افزود: توقعی که مردم در بحث فروش بلیط هواپیما از ما دارند عدم افزایش قیمت آن است و ما نیز خواهان نظارت سازمان هواپیمایی هستیم چرا که به طور مثال در فاصله یک دقیقه قیمت بلیط تهران به اهواز از ۳۲۰ هزار به ۴۶۰ هزار افزایش یافت.

وی افزود: همچنین سایت‌های فروش بلیط هواپیما نیز گاهاً قیمت نهایی را نشان و اعلام نمی‌کنند، بنابراین مدیریت بر فروش توسط شرکتهایی هواپیمایی که شناسنامه‌دار و رسمی نیز هستند ضرورت دارد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات گفت: بالاترین مرجع کشور، وزیر بهداشت است که اعلام کرده سطح سم موجود پایین تر از استاندارد جهانی است و مردم با خیال راحت آن را مصرف کنند.

رایگانی گفت: اما دغدغه سازمان بحث لبنیات سنتی است، نحوه نگهداری، تأمین و توزیع آن باید مدیریت شود و لبنیات کارخانه‌ای با پاستوریزه و هموژنیزه کردن سالم بوده و جای نگرانی نیست و آنچه باعث نگرانی می‌شود در مورد لبنیات سنتی است.

وی افزود: ما آماده همکاری هستیم این در حالی است که باید مبدأ شیر و فاصله تا مصرف‌کننده، نحوه حمل از مبدأ تا بازار شفاف شود چرا که این گونه لبنیاتی هو روز بروز در حال افزایش هستند و اتحادیه باید داشته باشند و چنانچه ندارند اتحادیه اصناف باید به ان ورود کند.

رایگانی در مورد بازار خودرو گفت: بیش از ۲۰ هزار پرونده را طی دوسال رسیدگی کرده ایم و ۸۰ درصد با رضایت شاکی و تبدیل خودرو و پرداخت وجه انجام شده اما شاهد گرانی بی‌دلیل و بی‌ضابطه هستیم که این قیمت در بازار می‌ماند اما اگر نظارت و مدیریت شود این گونه نخواهد بود.

وی گفت: دو شرکت بزرگ خودروسازی قرار بوده تا پایان سال معوقات را به صفر برسانند و امیدواریم تا پایان سال، بازار خودرو به ثبات برسد.

وی گفت: در مورد خدمات پس از فروش خودرو شکایات زیادی داریم و مشتری‌ها راضی نیستند و قطعات کیفیت لازم را ندارند و ما شکایت مصرف‌کننده‌ها را در این زمینه داریم و امیدواریم این شکایات به سمت تولیدکننده برسد تا قطعات سالم به دست مشتری برسد.

رایگانی در مورد کم‌فروشی در پمپ بنزین‌ها گفت: در مورد آنچه حق مصرف‌کننده است ورود می‌کنیم، اما در این باره آمادگی داریم با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برویم و جلوی کم‌فروشی احتمالی را بگیریم.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد رمز ارزها نیز گفت: ما بلاتکلیفیم از طرفی از مسؤولان خواسته‌ایم نسبت به قانونی شدن ان اقدام شود و به ما اعلام کنند چرا که شفاف به ما اعلام نشده اما ما ناچاریم در حوزه رمز ارزها رسیدگی‌ها را انجام دهیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1059224

وب گردی

وب گردی