هزینه‌ «برابراصل کردن اسناد» در محضرخانه چقدر است؟

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: سه نوع تعرفه بابت برابر با اصل کردن اسناد در دفاتر انجام می‌شود که با نوع درخواست متقاضی متفاوت است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد عظیمیان، در رابطه با هزینه‌های دفترخانه بابت برابر اصل کردن اسناد، گفت: هزینه‌هایی که بابت برابر اصل کردن اسناد در دفترخانه‌ها و محضرخانه‌ها انجام می‌شود، بر اساس تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 94 است که توسط رئیس سازمان ثبت اسناد مصوب شده است و این تعرفه در تمام دفاتر لازم‌الاجرا است.

وی با تأکید بر اینکه این تعرفه واحد است، گفت: سه نوع تعرفه بابت برابر با اصل کردن اسناد در دفاتر انجام می‌شود که با نوع درخواست متقاضی متفاوت است.

عظیمیان گفت: گاهی شخصی می‌خواهد کپی برابر اصل اسناد هویتی خود مانند شناسنامه را داشته باشد که به دفترخانه مراجعه و رقمی برابر 10000ریال بابت حق‌التحریر و 2000 ریال بابت حق‌الثبت باید بپردازد.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: اما چنانچه متقاضی خدمت ثبتی هم بگیرد که منجر به تنظیم سند رسمی هم شود، در این صورت از سند مالکیت کپی و آن برابر با اصل باید شود و به سازمان ثبت ارسال گردد، در این صورت حق‌التحریر 20000 ریال و حق الثبت 25000 ریال خواهد بود.

وی ادامه داد: نوع سوم نیز این گونه است که اشخاص از سوابق دفترخانه خود می‌خواهند کپی برابر اصل داشته باشند که حق‌الزحمه دفترخانه 50000 ریال و حق‌الثبت 25000 ریال می‌شود.

عظیمیان گفت: متقاضیان گاهی بین برابر با اصل کردن اسناد و رونوشت آن اشتباه می‌کنند، زمانی که از دفترخانه درخواست رونوشت می‌کنند هزینه آن 100000ریال است که با هزینه حق‌الثبت 12 هزار و 500 تومان می‌شود که این هزینه با برابر با اصل کردن متفاوت است.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: بنابراین اینکه متقاضی چه اوراقی را بخواهد برابر با اصل کند و یا چه خدمتی را بگیرد تعرفه متفاوتی می‌دهد و از 1500 تا 12 هزار و 500 تومان قابل افزایش است.

وی با تأکید بر اینکه هزینه‌های برابراصل کردن اسناد لاکچری و بالا است و تا 30 هزار تومان می‌شود را تکذیب کرد و گفت: اگر فراتر از تعرفه‌های اعلام شده هزینه‌ای دریافت شود تخلف است و متقاضیان می‌توانند آن را به کانون سردفتران اعلام کنند.

عظیمیان افزود: البته گاهی هم متقاضی دو فقره بابت کپی برابر با اصل خدمت می‌گیرد و تصور می‌کند که باید یک مبلغ را بپردازد در حالی که باید هزینه را دو برابر در نظر بگیرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1059284

وب گردی

وب گردی