سیدا؛ سیستم یک‌بار‌مصرف انتخاب واحد!

مشکلات سامانه «سیدا»ی دانشگاه آزاد اسلامی در روز انتخاب واحد دانشجویان این دانشگاه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، روز گذشته در حالی آغاز شد که بسیاری از دانشجویان برای انتخاب واحد در سامانه «سیدا» که سامانه‌ای برای فعالیت‌های آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد محسوب می‌شود، با مشکلات زیادی مواجه بودند که روند انتخاب واحد و پرداخت شهریه ثابت آن‌ها را با اختلال مواجه کرد. اختلالی که هر ترم، به مشکل لایفنک دانشجویان در روزهای انتخاب واحد تبدیل شده است.

به گفته دانشجویان در روزهای مشخص شده برای انتخاب واحد، به دلیل این که هم‌زمان نزدیک به هزاران نفر از دانشجویان درحال انتخاب واحد در سامانه سیدا حضور دارند، این سامانه فرآیند انتخاب واحد را به کندی انجام می دهد و همچنین حین ثبت دروس، فرد را از سایت به صورت اتوماتیک خارج می‌کند.

دانشجویان می گویند این مشکل باعث شده که ظرفیت برخی از دروس، همان لحظات ابتدایی شروع انتخاب واحد پر شود و آن‌ها نتوانند درس را در روزی که می‌خواهند انتخاب کنند.

در روزهای گذشته نیز سامانه سیدا در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با اختلال مواجه شد؛ به طوری که دانشجویان نمی‌توانستند برای اطلاع از نمرات و پرداخت شهریه خود وارد سامانه شوند و با پیغام خطا روبه‌رو می‌شدند.

هنوز دلیل مشکل مشخص نیست!

اختلال سامانه سیدا همواره اعتراض دانشجویان را در روزهای حساسی مانند انتخاب واحد درپی داشته است؛ اما هیچ کدام از مسئولان مربوط تا این لحظه، پاسخ دقیقی درباره علت مشکلات این سامانه نداده‌اند.

به طوری که حسن کریمی مسئول بخش آی تی واحد یادگار امام(ره) در گفت و گو با ایسکانیوز درباره علت اصلی اختلال در سامانه سیدای این واحد دانشگاهی چنین گفت: «پس از ارسال اطلاعات به سازمان مرکزی، وب‌سرویس دچار مشکل می‌شود که احتمال می‌دهیم به دلیل کمبود ظرفیت سرور باشد؛ اما هنوز علت دقیق آن برای ما مشخص نشده و نمی توانیم با قطعیت درباره آن حرف بزنیم».

به گفته سوزان امامی‌پور سرپرست اداره کل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، سامانه سیدا از سال ۸۹ مورد استفاده قرار گرفته است و کلیه مشخصات دانشجویان به لحاظ مشخصات فردی و انتخاب واحد در این سامانه پبش‌بینی شده و کلیه امور برنامه هفتگی دانشجویان و استادان در این برنامه پیش‌بینی شده است که این سامانه یک سیستم اتوماسیون برای بخش آموزش دارد.

بهنام بهاری معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل درباره دیگر خدمات این سامانه می گوید: «سامانه سیدا درون خود سیستم‌‌‌هایی دارد که قابل اضافه‌کردن است. در بخش تصفیه حساب دانشجویی هم که به صورت دستی انجام می‌‌‌شود قابلیت انجام این کار در سامانه سیدا فراهم است. به این ترتیب، دانشجو در همین سامانه کلیه کارهای تصفیه حساب را انجام می‌‌‌‌‌‌‌دهد که این بخش در سامانه تعیین شده اما هنوز فعال نشده است».

انتهای پیام/

کد خبر: 1059295

وب گردی

وب گردی