تولید 6 محصول  پزشک هسته‌ای در کشور/سهم  80 درصدی محصولات ایرانی در بازارهای جهانی

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از تولید 6 محصول مرتبط با پزشکی هسته‌ای در این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت تاکنون موفق به ثبت 9 اختراع در کشور آمریکا و 3 اختراع در ایران شده است.

محمدرضا آی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان پس از تولید موفق چند محصول دانش بنیان در لیست شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است، اظهار کرد: زمینه فعالیت اصلی این شرکت، طراحی و تولید دستگاه‌های تشخیصی پزشکی به ویژه در حوزه پزشکی هسته‌ای است. همچنین همه مراحل ساخت، نصب، کالیبراسیون و خدمات پس از فروش محصولات تولید خود را به عهده دارد.

وی همچنین ارائه مشاوره‌های تخصصی و فناورانه در حوزه فعالیت شرکت به مراکز درمانی و تصویربرداری را از دیگر خدمات این شرکت عنوان کرد و افزود: رسالت اصلی شرکت، حرکت بر لبه فناوری با استفاده از توان گسترده نیروهای جوان داخلی در رشته مربوطه بوده است و تاکنون توانسته دانش مربوط به سیستم‌های با تکنولوژی بالای پزشکی هسته‌ای را که جزو محصولات تحریمی است بومی سازی کند.

استاد گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از تولید 6 محصول مرتبط با پزشکی هسته‌ای در این شرکت خبر داد و گفت: این محصولات شامل دستگاه اختصاصی تصویربرداری از قلب، دستگاه گاما پروب مخصوص جراحی غدد لنفاوی، دستگاه گاما کمرای دستی مخصوص استفاده در اتاق عمل، دستگاه تست تنفسی اوره، دستگاه اسپکت حیوانی و دستگاه انیمال پت حیوانی است که همه استانداردهای لازم برای تولید و فروش این محصولات را از مراجع ذیصلاح اخذ کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت همچنین تاکنون موفق به ثبت 9 اختراع در کشور آمریکا و 3 اختراع در ایران شده است. این شرکت در حال حاضر مشغول بومی سازی تکنولوژی تصویربرداری PET است که از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای است.

وی تولید دستگاه دستگاه گاماپروب مدل GammaPen را از عمده دستاوردهای جدید این شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد و افزود: امروزه با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در خانم‌ها، سالیانه چندین عمل جراحی برای استخراج غدد سرطانی بدخیم صورت می‌گیرد. خطا در پیدا کردن و حذف گره‌های لنفاوی درگیر منجر به متاستاز سرطان در بدن بیمار خواهد شد. در حال حاضر روش‌های متفاوتی با دقت، هزینه و سادگی عملکرد متفاوت برای پیدا کردن گره‌های لنفاوی وجود دارد. در میان تمامی این روش‌ها، گاماپروب متداول‌ترین و محبوب‌ترین وسیله برای جراحان است که با ابزار دستی در ابعاد کوچک به سادگی امکان پیدا کردن و تعیین موقعیت گره‌های لنفاوی نگهبان را نه تنها در سرطان پستان بلکه در برخی سرطان‌های مردانه نیز فراهم می‌کند.

آی در مورد تولید سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی مدل ProSPECT اظهار کرد: سیستم تصویربرداری اختصاصی از قلب، با نام تجاری ProSPECT ، یک سیستم تصویربرداری پزشکی هسته‌ای است که برای تصویربرداری توموگرافیک از قلب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. و نیروهای جوان داخلی در رشته مربوطه تا کنون توانسته اند دانش مربوط به سیستم‌های های با تکنولوژی بالای پزشکی هسته‌ای را که جزو محصولات تحریمی است را بومی سازی کند.

وی با بیان اینکه این محصول برای اولین بار در کشور ساخته شده است، گفت: سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی مدل ProSPECT قابلیت تصویربرداری اختصاصی از قلب، تصویربرداری دو بعدی و سه بعدی از قلب، تصویربرداری چهار بعدی از قلب با استفاده از تکنیک Gated، ذخیره تصاویر با مد List-Mode،امکان تصویربرداری از همه بیماران قلبی (راست و چپ قلب) و در هد دو مد Supine/Prone،امکان تصویربرداری در مد body contouring (نزدیکترین فاصله تا بیمار) را دارد.

استاد گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه طراحی گانتری به صورت Open-Gantry جهت افزایش راحتی بیمار خصوصا بیمارانی که از فوبیای بودن در فضای تنگ رنج می‌برند، کاربرد دارد؛ افزود: سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی مدل ProSPECT امکان تصویربرداری از بیمار بد حال با توجه به طراحی تخت به صورت افقی، ارتفاع مناسب تخت جهت سهولت بیمار در سوار و پیاده شدن، تعبیه جای دست برای بیماران جهت افزایش هر چه بیشتر راحتی بیمار، دارای نرم افزار اختصاصی جمع آوری داده با قابلیت ارتباط با پایگاه داده اصلی مراکز تصویربرداری و مجهز به نرم افزار آنالیز تصاویر قلبی را نیز دارد.

آی، گفت: این شرکت تنها تولیدکننده این قبیل تجهیزات در کشور است و شرکتی داخلی که نمونه مشابه این تجهیزات را تولید کند وجود ندارد. به دلیل شرایط تحریم و موضوعات هسته‌ای که کشور با آن مواجه است ورود این قبیل تجهیزات به ایران ممنوع است و اگر دستگاهی هم به کشور وارد شود این کار به سختی انجام خواهد شد. با تولید این تجهیزات در شرکت برای حدود 25 نفر مستقیم و غیرمستقیم 20 نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، کشور‌های آمریکا، آلمان و هلند از تولیدکنندگان اصلی این قبیل تجهیزات هستند و قیمت تمام شده محصول ایرانی حدود 50درصد کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی است.

وی هدف از تولید سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی مدل ProSPECT را آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی عنوان کرد و گفت: این سیستم دارای بخش‌های مجزا شامل هدهای آشکارسازی، گانتری، تخت، ترولی و کنسول پردازش و آنالیز تصاویر است.

آی تصریح کرد: تمامی مراحل طراحی و تولید توسط متخصصان شرکت انجام شده است که همه قطعات نیز به جز کریستالNaI(Tl)، PMT و کلیماتور که به ترتیب از شرکت‌های هلندی، ژاپنی و استرالیایی تهیه شده است (شرکت‌های بزرگ سازنده تجهیزات پزشکی هسته‌ای نیز قطعات نامبرده را خریداری می‌کنند)، از بازار داخلی تهیه و یا ساخته می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: با توجه به قیمت کمتر محصولات نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی و ارائه خدمات پس از فروش با سرعت بیشتر و هزینه کمتر، سهم این محصولات تولید شده ایرانی از بازار هدف بیش از 80درصد است.

وی با تأکید براین که محصولات تولیدی شرکت بیشتر به کشورهای آسیایی صادر می‌شود؛ افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان تجلی‌گاه سرمایه‌های عظیم انسانی است که به شکل یک محصول دانش محور و فناور و یا به شکل یک روش محصول بروز و نمود پیدا کرده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت‌های خوبی در زمینه علمی و هم در زمینه فناوری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری شاهد بوده‌ایم. یکی از دستاوردهای مهم این شرکت‌ها ایجاد ارتباط بین بخش عرضه و تقاضا بوده است؛ اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها مشکل صنعت را حل کنند باید ارتباط و تعامل دو سویه و واقعی ایجاد شود. باید بخش صنعت بپذیرد دانشگاه‌ها می‌توانند نه تنها معضلات آنها را حل کنند؛ بلکه می‌توانند موجبات رشد واقعی آنها را فراهم سازند.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: صنعت باید از دانشگاهیان به عنوان واحدهای تحقیق و توسعه خود استفاده کند؛ البته دانشگاه‌های ما نیز باید توان و قابلیت برآورده کردن نیازهای بخش صنعت را داشته باشند. در عصر حاضر سرمایه و دارایی‌های یک کشور که متضمن توسعه و پیشرفت پایدار کشورهاست از جنس منابع خام و معادن طبیعی به منابع فکری و دانشی تغییر هویت داده‌اند و بزرگترین دارایی‌ها و سرمایه‌های یک کشور، توانمندی‌های فکری انسانی است. توانمندی‌هایی که بشر بالقوه در وجود خود به همراه دارد و با کسب دانش و فناوری این پتانسیل عظیم مبدل به سرمایه‌های تمام ناشدنی می‌شوند که امروزه این سرمایه‌ها را به نام اختراع، اکتشاف، ایده، خلاقیت، نوآوری، فناوری و نشان تجاری در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شناسیم.

آی از همکاری با دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در حوزه ساخت و طراحی سیستم‌های پزشکی و کمک تشخیصی خبر داد و گفت: شرکت در کنگره‌های پزشکی و جراحی، نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی، برگزاری کارگاههای آموزشی جراحی سرطان پستان از جمله برنامه‌های آتی این شرکت است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود ورود محصولات تولیدی این شرکت به بازار با استقبال عمومی خوبی مواجه شود و رسیدن به فروش سالانه قابل قبول محصولات در سال دور از ذهن نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059320

وب گردی

وب گردی