به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، متن فراخوان چهارمین دوره از جشنواره رسانههای شهری از این قرار است:
این روزها رسانههای شهری بخش مهمی از سپهر اطلاعرسانی کشور را به خود اختصاص دادهاند؛ این اهمیت دلایل مختلفی دارد اما به نظر میرسد مهمترینِ آن این است که عملکرد رسانهها نسبت به اتفاقات و مسائل حوزه شهر، از یک سو منعکس کننده نیازها و تقاضاها و مطالبات مردم است و از دیگر سو عامل اطلاعرسانی فعالیتهای انجام شده از سوی مدیریت شهری که باعث آگاهی مردم از این فعالیتها، استفاده از خدمات ارائه شده یا مشارکت در آنها میشود. همین رابطه دوسویه هم هست که ارتباط مستقیمی با مقوله توسعه شهری و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد و آنچه نبض این رابطه دوسویه است، خبرنگار است.
خبرنگار است که مدیریت شهری را نسبت به اصلاح امور آگاه میکند و صدای شهروندان میشود، خبرنگار است که مدیریت شهری را نسبت به مسائل، آسیبها و مسائل خرد و کلان شهرها آگاه میکند و زمینهای میشود برای اداره بهتر شهر، خبرنگار است که میتواند زمینهساز اعتماد یا بیاعتمادی افکار عمومی نسبت به مدیریت شهری شود و البته این خبرنگار است که میتواند فعالیتها و خدمات مدیریت شهری را صادقانه و بیکموکاست در اختیار مردم به عنوان شهروندان فعال و مشارکتجوی شهرها قرار دهد.
مسئولیتپذیر کردن شهروندان در شهر مبتنی بر افزایش مشارکت مردم در مدیریت شهری، افزایش مشارکت شهروندان در تامین هزینههای شهری، پویایی و زنده نگهداشتن حیات شهری از طریق اطلاعرسانی به موقع موضوعات مبتلابه شهروندان، حل مشکلات زیستمحیطی شهری نظیر آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ، حل مشکل ترافیک، حل معضلات مربوط به تراکم جمعیت در برخی مراکز خاص شهری، حل چالشهای مدیریت شهری از طریق ایجاد شهر الکترونیک و... همه و همه از جمله مسائلی است که رسانهها میتوانند به آنها بپردازند.
با این نگاه و به منظور مشارکت اصحاب رسانه و شهروندان در مدیریت شهری و تقویت ارتباط کارشناسان و مدیران شهری با رسانهها و مسئولیتپذیری سه جانبه مدیران، شهروندان و رسانهها در حوزههای مختلف شهری، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران چهارمین جشنواره سراسری رسانههای شهری را در زمستان ۱۳۹۸ برگزار میکند.
اهداف جشنواره:
1. تقویت نقش آگاهیبخش و واسط رسانهها برای افزایش کیفیت مدیریت و خدمات شهری از یک سو، گزارش این خدمات به شهروندان از سوی دیگر و طرح مطالبات مردمی از دیگرسو
2. ارتقاء زیست شهری و تبیین سبک زندگی بر پایه ارزشهای بومی
3. ایجاد بستری عادلانه برای منظور شکوفایی استعدادها و خلاقیت اصحاب رسانه و شهروندان
4. افزایش انگیزه و مشارکت اصحاب رسانه و شهروندان
5. ایجاد تعامل و وفاق بین مدیران شهری و اصحاب رسانه و شهروندان
6. پاسداشت ماهیت و هویت و جایگاه واقعی رسانههای شهری
محورهای موضوعی: اقتصاد شهری، سبک زندگی، زیست شهری، اخلاق و حقوق شهروندی، حملونقل عمومی، ارتقای فرهنگ بهداشت اجتماعی، کاهش آلودگی هوا، بازآفرینی شهری و...
جایزه ویژه جشنواره به بهترین اثر رسانهای با موضوع «حق بر شهر» تعلق خواهد گرفت.
برای اطلاع از بخشهای مختلف این جشنواره به اینجا مراجعه کنید.
انتهای پیام/