نقش میوم‌ها در ناباروری زنان

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه میوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم و اغلب بدون علامت هستند، گفت: برخی میوم‌ها از جمله میوم‌های زیرمخاط رحم ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند و برداشتن آنها سبب افزایش میزان باروری می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر مینو یغمایی، استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره موضوع فیبروم رحمی گفت: میوم یا فیبروم رحمی توموری خوش‌خیم است که در تعداد زیادی از خانم‌های در سنین باروری وجود دارد.

وی افزود: میوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم و اغلب بدون علامت هستند. اما در صورت وجود علائم شامل خون‌ریزی غیر طبیعی رحمی مانند افزایش حجم خون قاعدگی، درد لگنی، و علایم ادراری مانند احساس تکرر و فوریت در دفع ادرار است.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برخی میوم‌ها از جمله میوم‌های زیرمخاط رحم ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند و برداشتن آنها سبب افزایش میزان باروری می‌شود. همچنین میوم رحمی را می‌توان با معاینه و استفاده از روش‌های تصویربرداری تشخیص داد.

به گفته دکتر یغمایی سونوگرافی در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تصویربرداری برای افتراق دادن میوم‌ها از سایر توده‌های لگنی است.

وی گفت: باید توجه داشت که بسیاری از فیبروم‌ها به علت عدم وجود علامت نیاز به درمان ندارند. در صورت وجود علامت، بسته به نوع و شدت علایم، سن و وضعیت باروری بیمار، تعداد و محل و اندازه میوم‌ها درمان متفاوت است و طیف گسترده‌ای از درمان‌های انتظاری، دارویی و جراحی را شامل می‌شود.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: رشد سریع میوم نشان دهنده بدخیمی نیست. سارکوم‌ها که بدخیم هستند نادر بوده و اغلب در زنان یائسه با درد و خونریزی محتمل است.

سومین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی، که در روزهای ۱۶ الی ۱۸ بهمن ماه در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059346

وب گردی

وب گردی